طراحی و اجرای سازه ها

طراحی سازه یکی از جنبه‌های حیاتی در صنعت ساخت و ساز است و دربرگیرنده فرآیندهای مختلفی از تحلیل و طراحی تا ساخت و نگهداری سازه‌های مقاوم است. سازه‌های مقاوم، با استفاده از مواد باکیفیت و با رعایت استانداردها و نکات مهم، قادر به تحمل بارها و نیروهای مختلف هستند و ایمنی و پایداری سازه را تضمین می‌کنند. طراحی و اجرای انواع سازه و ساختمان سازی از اصلی‌ترین فعالیت‌های شرکت مقاوم سازان پایون است.

مهندسان پایون بیش از یک دهه در طراحی معماری و اجرای ساختمان تجربه دارند و این شرکت با داشتن نیروهای خلاق و خبره، بهترین پروژه‌ها را با کیفیت مناسب به اتمام رسانده است. در ادامه، مراحل طراحی و اجرای انواع سازه و صفر تا صد ساختمان سازی را که تعداد بسیاری از مهندسان طراح و پیمانکاران در آن دخیل هستند برای شما شرح داده‌ایم.

طراحی سازه چیست؟

پیش از هرچیز بیایید به این سؤال پرتکرار شما مبنی‌بر اینکه «طراحی سازه چیست؟» پاسخ دهیم؛ طراحی سازه یکی از عناصر کلیدی در صنعت ساخت و ساز است که به خلق سازه‌هایی با استحکام، پایداری و زیبایی می‌پردازد. طراحی سازه در واقع هنر و علمی است که به طراحی و پیاده‌سازی سازه‌هایی با قابلیت تحمل بارها و نیروهای مختلف می‌پردازد.

در طراحی سازه، عواملی همچون استفاده از مواد مناسب، استفاده از تکنولوژی‌های نوین، در نظر گرفتن اصول عمرانی و استانداردهای صنعت ساخت و ساز و توجه به جزئیات بسیار حائز اهمیت است.

مراحل طراحی سازه

مراحل طراحی انواع سازه‌های ساختمانی

برای ساخت سازه ابتدا باید طراحی سازه انجام شود. طراحی سازه مراحل زیادی دارد که اشخاص و نهادهای مختلفی ازجمله مهندس معمار، مهندس سازه، مهندس تأسیسات، شهرداری و سازمان نظام مهندسی در آن دخیل هستند. در ادامه انواع مراحل طراحی سازه برای اجرای ساختمان را به شما خواهیم گفت.

1. درخواست صدور پروانه ساخت

اولین گام برای طراحی و اجرای سازه، درخواست صدور پروانه ساخت است. در این مرحله مالک باید به شهرداری مراجعه کند و برای صدور پروانه ساختمان درخواست بدهد. مأموران شهرداری پس از درخواست، برای بازدید از زمین به مکان موردنظر می‌روند و بعد از بررسی‌ها، طبق قوانین سازمان نظام مهندسی دستور نقشه را صادر می‌کنند و به مالک می‌دهند. بهتر است این مرحله را در نیمه سرد سال انجام دهید و ساختمان‌سازی و طراحی ساختمان را در فصول گرم شروع کنید.

2. طراحی و اجرای سازه های بتنی، فلزی و فولادی

طراحی سازه فرآیندی است که در آن سازه‌های مقاوم و پایدار براساس نیازها و مشخصات مشتریان طراحی و ساخته می‌شوند. هدف اصلی طراحی سازه، ایجاد سازه‌ای است که توانایی تحمل بارها و نیروهای مختلف را داشته باشد و در عین حال از لحاظ استحکام و پایداری قابل‌اعتماد باشد.

مرحله بعد، مرحله طراحی معماری یا طراحی ساختمان است که توسط مهندس یا مهندسان معمار انجام می‌شود و از مراحل مهم اجرا و طراحی سازه بتنی، طراحی سازه های فلزی و طراحی سازه های فولادی به حساب می‌آید. در این مرحله مهندسان معماری پایون برای طراحی و ساخت سازه، با در نظر گرفتن اصول طراحی سازه، رعایت قوانین نظام مهندسی، نیازهای مالک و با توجه به دستور نقشه‌ای که در اختیار دارند، شروع به طراحی معماری نقشه‌های ساختمان می‌کنند. طراحی و اجرای سازه از مهم‌ترین و بااهمیت‌ترین مراحل ساختمان سازی است و باید توسط افراد متخصص انجام شود.

3. گرفتن تاییدیه شهرداری برای طراحی ساختمان

گرفتن تأییدیه شهرداری از موارد مهم در طراحی و اجرای انواع سازه سبک و سازه سنگین است. مسئولان پایون و مهندس معمار برای گرفتن تأییدیه، طرح معماری نقشه ساختمان را به شهرداری می‌برند و از طرح دفاع می‌کنند. در صورتی که از نظر شهرداری و با توجه به قوانین نظام مهندسی اشکالی در طرح باشد، باید اصلاح شود. در صورتی که طرح شما مشکلی نداشته باشد، مرحله طراحی و اجرای سازه انجام می‌شود.

4. محاسبات سازه قبل از اجرای ساختمان بتنی یا فولادی

بررسی محاسبات سازه توسط مهندس سازه انجام می‌شود که مهندسان پایون از بهترین مهندسان سازه هستند. این کار باید با دقت فراوان در هماهنگی و در کنار طرح معماری انجام شود تا کار به دقیق‌ترین شکل ممکن ادامه پیدا کند و در طراحی و اجرای انواع سازه تداخلی به وجود نیاید.

5. طراحی نقشه تأسیسات مکانیکی

در این مرحله از طراحی و اجرای سازه‌های خاص مهندسان تأسیسات مکانیکی پایون که از خبره‌ترین مهندسان در این زمینه هستند، طبق قوانین نظام مهندسی نقشه تاسیسات مکانیکی را طراحی می‌کنند. این نقشه محل قرارگیری لوله‌کشی آب، فاضلاب، کانال کولر، لوله‌کشی موتورخانه، لوله‌های گاز و ... را نشان می‌دهد.

6. طراحی نقشه تاسیسات برقی

تأسیسات برقی ساختمان در ساختمان سازی بسیار مهم است و شامل موارد مختلفی ازجمله نقشه برق، محل قرارگیری سیستم اعلان حریق، محل قرارگیری تابلوی برق‌ها، چاه ارت، سیستم آسانسور، سیستم دوربین مداربسته و ... می‌شود. نقشه‌های تاسیسات برقی از مراحل دیگر طراحی و اجرای انواع سازه است که توسط مهندسان نقشه‌کشی برق پایون به بهترین‌نحو انجام می‌شود.

مراحل اجرای سازه

مراحل اجرای انواع سازه های نوین

تا به این جای کار مراحل طراحی سازه را که توسط تیم مهندسی پایون انجام می‌شود برای شما گفتیم. در ادامه با مراحل اجرای سازه یا همان ساختمان سازی که تا پایان کار برعهده‌ی تیم پایون خواهد بود آشنا می‌شوید.

1. پیاده‌سازی نقشه ساختمان

اولین مرحله بعد از طراحی سازه، پیاده سازی نقشه است که معمولاً با دستگاه‌های نقشه‌برداری انجام می‌شود. این کار را برای تعیین محل دقیق پی و ستون‌های ساختمان انجام می‌دهند.

2. گودبرداری و اجرای فوندانسیون ساختمان

در این قسمت از مراحل طراحی و اجرای انواع سازه، وارد مرحله گودبرداری و اجرای فونداسیون می‌شویم که برای مقاوم سازی سازه ها بسیار بااهمیت است. میزان گودبرداری را مهندس محاسب براساس محاسبات سازه مشخص می‌کند. بعد از گودبرداری و مشخص شدن محل ستون‌ها، اجرای فوندانسیون و بتن‌ریزی که نقشه آن را مهندس سازه طراحی می‌کند در دستور کار قرار می‌گیرد.

3. اجرای اسکلت سازه

سازه ممکن است بتنی، فلزی یا فولادی باشد. قبل از مرحله اجرا، مهندس سازه در طراحی نقشه‌ها، نوع سازه را مشخص می‌کند. در ساختمان سازی اجرای اسکلت سازه‌های فلزی و سازه های بتنی با زدن ستون‌ها و بعد از اجرای تیرها شروع می‌شوند. همچنین درنظر داشته باشید اگر بتن‌ها نیاز به اصلاح داشته باشند، فرآیند برش بتن برای جداسازی بخشی از بتن انجام می‌شود.

4. اجرای سقف و دیوارکشی

در مرحله اجرای سقف و دیوارکشی، مهندس معمار از قبل در نقشه‌های طراحی‌شده نوع مصالحی را که باید در ساخت استفاده شود مشخص می‌کند. تیم اجرایی پایون طبق قوانین نظام مهندسی، بهترین مصالح ساختمانی را برای استحکام بیشتر سازه استفاده می‌کنند.

5. اجرای تاسیسات ساختمان

مرحله‌ی بعدی، اجرای تاسیسات ساختمان است که طبق نقشه‌های تأسیسات مکانیکی و نقشه‌های تأسیسات برقی انجام می‌شود. مهندسان پایون در این مرحله طبق نقشه، لوله‌کشی و برق‌کشی‌ها را براساس قوانین نظام مهندسی انجام می‌دهند.

6. ساخت داخل ساختمان

بعد از طراحی و اجرای سازه (استحکام بنا، اسکلت سازی، دیوارکشی و اجرای تأسیسات) که مهم‌ترین بخش ساختمان سازی است، داخل ساختمان را می‌سازیم. در طراحی داخل ساختمان و طراحی و اجرای سازه، مراحلی ازجمله نصب در و پنجره، گچ‌کاری، کف‌سازی، رنگ‌کاری و دکوراسیون داخلی طبق نقشه‌های طراحی‌شده توسط مهندس انجام می‌شود.

7. اجرای نمای ساختمان

اجرای نمای ساختمان مرحله بعدی است که توسط مجری ساختمان انجام می‌شود. تیم پایون با توجه به درخواست‌های مالک به‌بهترین‌شکل و با بهترین مصالح نمای ساختمان را اجرا می‌کنند. ناگفته نماند که داشتن تأییدیه شهرداری برای نمای ساختمان بسیار مهم است.

8. پایان کار؛ اتمام طراحی و اجرای سازه

آخرین مرحله از مراحل طراحی و اجرای انواع سازه، پایان کار است. گرفتن گواهی پایان کار این معنی را می‌دهد که ساختمان از نظر سازمان نظام مهندسی و شهرداری کاملاً موردتایید قرار گرفته است. بعد از تایید مهندس ناظر و بازدید کارشناس فنی شهرداری از ساختمان، گواهی پایان کار برای مالک صادر می‌شود.

گرفتن پایان کار

اهمیت مقاومت سازه‌ها در ساختمان سازی

مقاومت سازه‌ها یکی از عوامل اساسی و مهم در صنعت ساخت و ساز است. سازه‌هایی که به‌درستی طراحی و ساخته شده و مقاومت لازم را در برابر بارها و نیروهای مختلف داشته باشند، قادر به تأمین ایمنی و پایداری سازه در شرایط مختلف ازجمله بارهای استاتیکی و دینامیکی، زلزله و سایر عوامل خطرناک هستند. در واقع، مقاومت سازه‌ها به معنای ایجاد امنیت و استحکام در برابر نیروها و شرایط بیرونی است.

شرکت مقاوم سازی پایون؛ بهترین شرکت برای طراحی و اجرای سازه

در این مطلب تمام مراحلی را که در طراحی و اجرای سازه باید طی شود به شما گفتیم. یکی از مهم‌ترین نکات اجرایی ساختمان این است که مراحل طراحی و اجرای انواع سازه‌های بتنی و فولادی را چه کسانی و چه تیمی انجام می‌دهند. شرکت مقاوم سازی پایون با کمترین هزینه ساخت ساختمان و با به‌کار گرفتن بهترین مهندسان، مرغوب‌ترین مصالح و حرفه‌ای‌ترین مجریان ساختمان سازی تا آخرین لحظه و گرفتن گواهی پایان کار کنار شما خواهد بود.

ما در مقاوم سازان پایون با روش های نوین و همکاری با بهترین مهندسان توانسته‌ایم تمام مراحل طراحی و اجرای ساختمان را به مدرن‌ترین و مقاوم‌ترین شکل‌ممکن تا پایان کار انجام دهیم و به تعهد خودمان پایبند بمانیم.

همین الان با ما تماس بگیرید تا راجع به پروژه شما بیشتر با هم صحبت کنیم.

مشاوره رایگان
سوالات متداول
طراحی و اجرا و به طور کلی ساخت ساختمان کار زمان‌بری است و بستگی دارد که متراژ و نوع سازه‌ای که قرار است ساخته شود چقدر است.

هزینه‌ی ساخت ساختمان با توجه به متراژ، طبقات، نوع ساختمان و مصالحی که در آن به کار می‌رود متغیر است که باید کارشناسان آن را تعیین کنند.

بله، شرکت مقاوم‌سازی پایون با در دست داشتن بهترین مهندسین و مجریان ساختمانی و با استفاده از مرغوب‌ترین مصالح تمام فرایند طراحی و اجرای انواع سازه‌ها را انجام می‌دهد.
6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx