تفسیر آزمایش های مخرب و غیر مخرب بتن

29 آبان ، 1401
محمد هزامی

تفسیر آزمایش‌های مخرب یا غیر مخرب بتن به ما کمک می کند تا سطح دوام و مقاومت بتن را تشخیص دهیم. آزمایش های بتن به دو شکل مخرب و غیر مخرب انجام می شود. بتن یکی از مهمترین مصالح مورد استفاده در هر ساختمان است که مقاومت و نحوه عملکرد آن در برابر انواع فشارها بر روی عملکرد کلی و استحکام ساختمان و بنا تاثیر قابل توجهی دارد. برای اینکه بیشتر با آزمایش های مخرب و غیر مخرب بتن اشنا شوید، ادامه این مطلب از سایت مقاوم سازان پایون را از دست ندهید.

tafsir

تفسیر آزمایش های مخرب بتن چیست؟

آزمایش های مخرب بتن نوعی تست نرم افزاری است که نقاط ضعف بتن را مشخص می کند. در این آزمایش ها تلاش می شود تا رفتارهای غیر قابل پیش بینی بتن شناسایی شود. تفسیر و تجزیه و تحلیل آزمایش های مخرب بتن با استفاده از دوربین های قدرتمندو پر سرعت انجام می شود. ابزارهایی که برای این تست ها استفاده می شوند شامل ردیاب های صدا، فشار سنج ها و دوربین های پیشرفته هستند. با ضبط تصاویر و استخراج داده های ضبط شده از دستگاه ها متخصصان آنها را بررسی می کنند تا نقاط ضعف و قوت بتن شناسایی شود.

انواع آزمایش های مخرب بتن چیست؟

محققان با استفاده از ابزاری که گفته شد نسبت به ثبت و ضبط اطلاعات بدست آمده اقدام کرده و در نهایت با بدست آمدن نتایج کارایی و عملکرد بتن را بررسی می کنند. انواع آزمایش های مخرب بتن شامل موارد زیر هستند:

  • مغزه گیری یا کرگیری که در آن سعی می شود یک حفره به شکل استوانه ای در بتن ایجاد شده و بتن آن خارج شود. این راه برای بررسی بتن در محل هایی که سیم یا لوله عبور می کند انجام می شود.
  • آزمایش مقاومت کششیاما در آزمایشگاه انجام می شود تا میزان مقاومت کششی بتن مورد بررسی قرار گیرد.
  • آزمایش فشاری که برای بررسی میزان مقاومت بتن در برابر فشار انجام می شود. برای محاسبه این آزمایش از تقسیم بار شکست به مساحتی که بار به آن اعمال شده انجام می شود.
  • آزمایش خمشی که در آن تلاش می شود تا مقاومت بتن در برابر خم شدن بررسی شود. برای این آزمایش معمولا از روش بارسهنقطه‌ایASTM C78وروشبارمرکزیASTM C293 استفاده می شود.

tafsir2

چرا باید آزمایش های مخرب بتن انجام شود؟

آزمایش بتن باید پس از سخت شدن آن انجام شود. بتن به دلیل اینکه باید مقاومت بالایی از خود برای استحکام ساختمان نشان دهد، حتما باید مقاومت بالایی در برابر انواع فشارها و تنش های محیطی داشته باشد. عدم وجود اطلاعات لازم در مورد یک سازه بتنی ممکن است باعث وجود تردید در اجرا و ساخت و ساز شود. همچنین برای بررسی علل و عوامل خرابی یک ساختمان یا سازه بتنی نیاز است تا مقاومت بتن اندازه گیری شود تا اصلاحات لازم و علل وقوع مشکل مشخص شود.

تفسیر آزمایش غیر مخرب بتن چیست؟

آزمایش های غیرمخرب بتن به تست هایی می گویند که برای انجام آن نیاز به هیچ گونه عمل تخریب کننده ای وجود ندارد. در این آزمایش ها نیز علل آسیب های وارده بر بتن، بررسی میزان و وسعت آسیب دیدگی، تعیین عمر مفید سازه، انتخاب روش و مصالح برای تعمیر و... بررسی می شود.

هدف از تست غیرمخرب بتن چیست؟

  • بررسی مقاومت اجزای بتن قبل از انجام آزمایش های مخرب بتن
  • مشخص کردن مشکلات، اسیب دیدگی ها و مشکلاتی که در اجرای سازه های بتنی وجود داشته است.
  • تعیین شکل میلگرد گذاری (تعداد میلگردها، محل قرارگیری و قطر آرماتور)
  • مشخص کردن وضعیت (مثل میزان خوردگی) میل گردهایی که در بتن مدفون هستند.
  • بررسی شرایطی که بتن در معرض وضعیت هایی خاص مثل مجاورت با مواد شیمیایی قرار می گیرد و...

tafsir3

انواع آزمایشات غیرمخرب بتن چیست؟

بهترین نوع آزمایش برای بررسی بتن، آزمایش های مخرب و غیر مخرب است.اما در برخی از مواقع محدودیت هایی وجود دارد و نمی توان آزمایش های مخرب را انجام داد. آزمایش های مخرب به روش های مختلفی انجام می شود و انواع متفاوتی دارد.

تست غیر مخرب چکش اشمیت

این تست غیرمخرب بتن نام های دیگری چون چکش بازتاب، چکش ضربه ای، یا سنجش سختی نیز دارد. تفسیر آزمایش غیرمخرب بتن به روش چکش اشمیت بر اساس اصل بازتاب یک جرم ارتجاعی توصیف می شود. روش اجرا نیز به شکلی است که چکش فنری فشرده می شود و سپس سختی سطح اندازه گیری می شود.

آزمایش غیرمخرب التراسونیک بتن

این آزمایش نیز با هدف ارزیابی کیفیت بتن، مشخص کردن ناپیوستگی هایی مثل ترک، لایه لایه شدن، شناسایی عمق ترک های سطحی بتن و... انجام می شود. این روش با نام های دیگری همچون تست سرعت ضربه و یو پی وی نیز شناخته می شود. این آزمایش بر اساس سرعت صوت در بتن و با استفاده از یک فرستنده و دو گیرنده انجام می شود. مشخص کردنسرعت صوت نیز توسط اسیلوسکوپ انجام می گیرد.

آزمایش غیرمخرب هافسل بتن

این آزمایش زمانی انجام می شود که بتن به علت خوردگی نیاز به ترمیم و بازسازی داشته باشد. نام دیگر این آزمایش نیم پیل است. در این آزمایش جریان یون متحرک بین بخش های کاتدیک و آندیک با اندازه گیری خطوط هم پتانسیل می شوند.

آزمایش غیر مخرب بتن پول آف

نام دیگر این آزمایش بیرون کشیدگی بتن است. این روش در سال 1970 در دانشگاه بلفاست ابداع شد. هدف از این آزمایش اندازه گرفتن مقاومت فشاری بتن، مشخص کردن مقاومت بتن برای عملیات پس کشیدگی و مشخص کردن زمان برداشتن قالب ها و پایه ها است. در این روش تست بتن کارگاهی مقدار نیروی کششی مورد نیاز برای کشیدن دیسک که به سطح بتن چسبیده است انجام می شود. از روش های دیگر تست غیرمخرب بتن باید به آزمایش نفوذ بتن، تعیین عمق کربناسیون و اسکن میلگرد اشاره کرد.

انجام تست های مخرب و غیرمخرب بتن بتوسط مقاوم سازان پایون

امیدواریم از این مطلب که با عنوان تفسیر آزمایش های مخرب و غیر مخرب بتن منتشر شده است استفاده لازم را کرده باشید. شرکت مقاوم سازان پایون با بیش از یک دهه فعالیت در زمینه های اجرای مقاوم سازی و ترمیم سازه ها، افزایش بار بنا، تغییر کاربری، بررسی شرایط مخرب محیطی و... از شرکت های فعال در زمینه مقاوم سازی بناها محسوب می شود. این شرکت تاکنون توانسته است پروژه های مختلفی مثل انجام تست های مخرب و غیر مخرب بتن و... را در سراسر کشور با بالاترین ضریب کیفیت و ایمنی به عهده گرفته و به سرانجام برساند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx