روش ساخت بتن ضد آب

29 آبان ، 1401
شرکت پایون

روش ساخت بتن ضد آب و آشنایی با آن در ساخت و سازها بسیار مهم محسوب می شود. به دلیل اینکه بتن همیشه در مجاورت رطوبت هوا و آب قرار می گیرد، آب بندی سازه بتنی از اهمیت بالایی برخوردار است. آب و رطوبت نه تنها یکی از عوامل تضعیف کننده بتن شناخته می شوند،بلکه حتی باعث زنگ زدگی و کاهش مقاومت میلگردها و آرماتورها می شود. بنابراین در هر سازه بتنی بهتر است از بتن های ضد آب استفاده کرد. اما چطور بتن ضد آب بسازیم؟ ملات ضد آب بتن چگونه ساخته می شود؟ با وب سایت مقاوم سازان پایون همراه باشید تا پاسخ این سوالات را بیابید.

boton

بتن ضد آب چیست؟

به طور خلاصه می توان گفت بتنی که آب را به خود جذب نکند و در مقابل آن نفوذناپذیر باشد، بتن ضد آب نامیده می شود. در بتن های ضد آب مجراهای آب کمتری وجود دارد و در نتیجه آب کمتری به آن نفوذ پیدا می کند. نفوذ آب کمتر به بتن باعث کمتر آسیب دیدن میلگردها نیز می شود و در نتیجه زنگ زدگی آنها و خریب بتن نیز کاهش می یابد. آشنایی با روش ساخت بتن آب بند باعث می شود هزینه های نگهداری کاهش یافته و طول عمر مفید سازه ها افزایش پیدا کند.

کاربرد بتن ضد آب چیست؟

قبل از آشنایی با روش ساخت بتن ضد آب بد نیست در مورد کاربردهای این بتن در صنعت ساختمان نیز بیشتر بدانید. این نوع بتن معمولا در پروژه های بزرگ و مهم بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. مخازن نگهداری انواع مایعات یکی از اصلی ترین کاربردهای بتن های ضد آب است. تانکرها، تصفیه خانه های آب و فاضلاب بزرگ شهری یا صنعتی، استخرهای تفریحی و جمع آوری آب نیز از دیگر مکان هایی هستند که از بتن های ضد آب استفاده می شود. بتن های ضد آب همچنین برای مکان هایی که اختلاف دمای بسیار بالا را تجربه می کنند نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

روش ساخت بتن ضد آب چگونه است؟

بتن را با چندین روش می توان ضد آب کرد. اما به جرات می توان گفت پر کاربردترین روش ساخت بتن آب گریز یا ضد آب استفاده از روش کریستالی است. دو روش دیگر ساخت این نوع بتن باید به روش استفاده از فناوری واتر پروف و استفاده از گرافین را نام برد. روکش های پی وی سی، استفاده از غشاهای مایع، استفاده از چسب سنگ ضد آب و رنگ ضد آب نیز از دیگر روش ها برای رسیدن به این هدف است.در ادامه این روش ها را با هم بررسی می کنیم.

boton zede ab

روش ساخت بتن ضد آب با استفاده از روش کریستالی

این فناوری یکی از جدیدترین روش های ضد آب کردن بتن است. در این روش سعی می شود تا شیار های موجود در بتن به شکلی پوشانده شود که آب و رطوبت به آن نفوذ نکند. این پوشش شیارها با استفاده از یک سری مواد شیمیایی مقاوم در برابر آب انجام می شود. کریستال های استفاده شده در این روش به محض قرارگیری در برابر آب سخت و غیر قابل نفوذ می شوند. این تغییر معمولا در مواجهه با رطوبت و آب صورت می گیرد. برای استفاده از این روش باید در مخلوط آب و بتن از این نوع کریستال ها استفاده کرد.

نحوه اثر کریستال ها بر روی بتن به این شکل است که مواد کریستالی با چگالی بالاتر بر روی سطح بتن حرکت کرده و سپس به تعادل می رسند. این موضوع طبق قانون انتشار باعث ضد آب شدن بتن می شود.این روش ضد آب کردن بتن در برابر بعضی گازهای سمی و خورنده مثل NO2،CO2،SO2وCO نیز مقاومت بتن را افزایش می دهد و احتمال کربناته شدن آن را نیز به شد کاهش می دهد.

روش ساخت بتن ضد آب از طریق واتر پروف

واتر پروف ها موادی هستند که سطح بتن را آبگریز می کنند. این مواد در دو نوع مایع و پودر در بازار وجود دارند. واتر پروف را می تواندی با مایع و ملات بتن ترکیب کنید و سپس بتن ریزی را انجام دهید. میزان مناسب استفاده از آن نیز حدود 1 تا 2 درصد وزن سیمان است. این نوع بتن ضد آب نیز از سولفاته یا قلیایی شدن بتن جلوگیری می کند، باعث کاهش اثر کلرایدها و خوردگی بتن می شود. یکی از ویژگی های مثبت و خاص این روش امکان استفاده از آن در بتن های از قبل ساخته شده است.

waterproof

روش ساخت بتن ضدآب با گرافن

یکی از مزایای مهم این روش سازگاری بالای آن با محیط زیست است. اما مزیت دیگر آن افزایش مقاومت بتن در برابر فشار است. در این روش ابتدا گرافین را با آب مخلوط می کنند و سپس این مخلوط را به بتن اضافه می نمایند. گرافین علاوه بر افزایش مقاومت بتن باعث افزایش طول عمر آن شده و میزان نفوذ ناپذیری بتن در برابر آب را تا حدود 400 درصد افزایش می دهد.

ساخت بتن اب گریز با روکش های پی وی سی

از ساده ترین و ارزان ترین روش ضد آب کردن بتن ها استفاده از روکش های پی وی سی است. روکش های pvc به دو شکل ورقه ای و مایع در بازار موجود هستند اما از لحاظ عملکردی شرایط مشابهی دارند. معمولا این روش نه در مقیاس بزرگ و سطح وسیع،بلکه در مکان های کوچک مثل ساختمان ها، حمام ها و... استفاد می شود.

استفاده از غشاهای مایع برای آب گریز کردن بتن

یکی دیگر از روش های ساخت بتن ضد آب استفاده از انواع غشاهای مایع مثل قیرهای طبیعی و مصنوعی است. مشکل این روش ناسازگاری آن با محیط زیست و آسیب زننده بودن آن است. این روش نسبتا ارزان کارایی کمتری برای ضد ابکردن بتن دارد و فقط بخش خارجی بتن را ضد آب می کند.

روش چسب ضد آب و رنگ ضد آب

این دو روش نیز از روش های ساخت بتن ضد آب محسوب نمی شوند و بیشتر لایه ها بیرونی بتن را تا حد زیادی ضد آب می کنند. چسب های ضد آب بر پایه پلی استر هستند و از نفوذ آب به لایه های زیرین بتن، سیمان، سنگ و... جلوگیری می کنند. رنگ های ضد آب نیز در ساخت استخرها بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx