بارگذاری بیشتر از حد روی سازه بتنی چه تاثیری دارد؟

30 آبان ، 1401
شرکت پایون

بارگذاری بیشتر از حد روی سازه بتنی تاثیراتی دارد که ممکن است بسیار خطرناک باشد. هر سازه بتنی و حتی غیر بتنی حد تحملی دارد و افزایش بار بر روی آن فشار زیادی به سازه آورده و ممکن است باعث تخریب یا صدمات اساسی و مهمی بر سازه شود. لذا کارشناسان این موضوع را مد نظر قرار داده و تحقیقاتی را نیز در این زمینه انجام داده‌اند. در ادامه این مطلب سایت مقاوم سازان پایون تلاش می‌کنیم تا توضیحات بیشتری در مورد این موضوع مهم ارائه دهیم. پس توصیه می‌کنیم که تا پایان همراه ما باشید.

sazebotoni

عواقب بارگذاری بیشتر از اندازه روی سازه بتنی

بعضی از سازه ها در معرض فشار بار ثابتی هستند. این در حالی است که برخی دیگر مثل پل‌های بتنی بارهای متغیری را تحمل می‌کنند. در بعضی مواقع جریان ترافیکی به شکلی می‌شود که فشار زیاد و بیش از اندازه‌ای به سازه بتنی پل وارد می‌شود. اما این مسئله با تمام اهمیت آن کمتر در آیین نامه‌های ساخت و ساز مورد توجه قرار گرفته است. اما در این مطلب تلاش می‌کنیم این موضوع را بررسی کنیم.

یک عضو بتنی باید چه مقاومتی در برابر بارگذاری بار داشته باشد؟

اگر بار به شکل تکراری بر روی سازه‌های بتنی بارگزاری شود، تنش در قسمت‌های مختلف سازه بتنی توزیع می‌شود. این موضوع باعث می شود تا نتوان شرایط شکست و تخریب را پیش‌بینی نمود. یک عضو بتنی باید 4 فاکتور مقاومتی مختلف داشته باشد.

  • مقاومت استاتیکی
  • مقاومت خستگی
  • مقاومت پایداری
  • تغییر شکل

در سازه‌هایی که از بتن پیش تنیده استفاده می شود، مقاومت استاتیکی اهمیت بیشتری نسبت به سایر انواع مقاومت دارد. اگر عضو تحت فشار بارهای تکراری و زیادی قرار بگیرد، مقاومت خستگی هم به همین اندازه دارای اهمیت می شود.

saze botoni

چه زمانی می توان گفت بر روی سازه بتنی بارگزاری بیش از اندازه صورت گرفته است؟

به بارگزاری غیر مجاز بار بر روی سازه های بتنی overload گفته می شود که نشانه هایی دارد. یکی از شکل های افزایش بار بر روی ساختمان بتنی تغییر کاربری ساختمان است. برای مثال ساختمان هایی وجود دارند که با تغییر کاربری از یک ساختمان مسکونی به یک ساختمان آموزشی، تجاری و... تغییر کاربری می دهند. در این شرایط اهمیت مقاوم سازی بتن ساختمان بیش از پیش احساس می شود. طبیعی است که هر سازه بتنی بر اساس کاربری تعریف شده استانداردهایی از لحاظ ضرایب و بارهای خاص خود را دارند.

معمولا با افزایش فشارها بر روی سازه بتنی شاهد ترک هایی در دیوار یا حتی ستون های ساختمان خواهیم بود که با ترمیم بتن و تزریق ترک برطرف می‌شود. اما به جز تغییر کاربری شرایط دیگری نیز ممکن است بار وارده بر سازه بتنی را افزایش دهد. برای مثال شرایط محیطی مثل زلزله، طوفان، برف سنگین و... نیز می تواند به خودی خود باعث افزایش فشار بر ساختمان شود. این موضوع جدا از تاثیر عوامل انسانی بر ساختمان شناخته می شود.

بارگزاری بیش از حد بر سازه های بتنی در حال ساخت مهمتر است یا ساخته شده؟

معمولا در زمان طراحی سازه های بتنی ضرایب افزاینده بار مرده و زنده بررسی شده و در نظر گرفته می شود. با این وضعیت بهتر است طراحان برای بار زنده ضریب اطمینان بزرگتری را در نظر بگیرند. البته این موضوع را نیز باید مد نظر قرار داد که افزایش بار بیش از اندازه فقط برای ساخمان های ساخته شده صدق نمی کند. این موضوع چنان مهم است که باید برای ساختمان های در حال ساخت نیز مد نظر قرار گیرد. حتی بعضا برخی افزای بارها بر سازه های در حال ساخت مخرب تر به نظر می رسد.

sazeyebotoni

برای مثال می توان به اعضای پیش ساخته ای اشاره داشته باشیم که بیرون از محیط کارگاه ساخته شده و با انتقال به کارگاه و ساختمان در حال ساخت به محل منتقل و نصب می شود. در صورت عدم توجه و برنامه ریزی صحیح در مورد این بارها حتی نقل و انتقال آنها به محل با استفاده از دستگاه های مختلف ممکن است باعث آسیب به ساختمان شده و بار لحظه ای بیش از اندازه ای را به ساختمان تحمیل کند.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

روش های مقاوم سازی ساختمان بتنی

ترک سازه ای چیست و روش های ترمیم ترک بتن کدامند؟

ترک های ناشی از بار بیش از اندازه شامل چه مواردی هستند؟

ترک هایی که به خاطر افزایش بار غیر مجاز بر روی ساختمان ایجاد می شوند در دو نوع ترک های سازه ای و ترک های غیر سازه ای هستند. از این بین برای ما با توجه به موضوع مورد بحث، ترک های سازه ای اهمیت بالاتری دارند؛ چرا که به پاسخ سازه در برابر بارهای وارده ربط دارد. اگر ترک های سازه ای اندازه ای بیش از سه دهم میلی متر داشته باشند، نشانه بارگذاری بیشتر از اندازه روی سازه بتنی می باشد.

در این شرایط وضعیت مقاومت ساختمان باید سنجیده شود تا از آسیب های خطرناک بعدی جلوگیری شود. البته برخی ترک های سازه ای به دلیل بارگزاری بیش از اندازه بار نیست و ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که این موضوع نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

فعال یا غیرفعال بودن ترک های سازه ای به چه معناست؟

مسئله فعال بودن یا نبودن ترک های یک سازه به این معنا می باشد که آیا با گذر زمان این ترک ها افزایش یافته یا ثابت می ماند؟ در صورتی که این ترک ها پس از مدتی بزرگتر شوند، به آن ها ترک های فعال می گویند و در غیر این صورت ترک ها غیر فعال هستند. ترک های غیر فعال نشان می دهند که مدتی قبل بار بیش از اندازه ای برگزاری شده اما ترک فعال نشانه بارگزاری بار زیادی به شکل طولانی مدت و حتی به شکل افزاینده است.

با تمام این تفاسیر توصیه می شود که در زمان طراحی ساختمان ضرایب اطمینان در نظر گرفته شده در آیین نامه افزایش پیدا کند. همچنین در صورت تغیر کاربری نیز باید پیش بینی های لازم صورت گرفته و بر اساس ضرایب مشخص شده از وراد آوردن بار غیر مجاز بر سازه بتنی خودداری کرد.

مقاوم سازی ساختمان در اثر تغییر کاربری با مقاوم سازان پایون

در این مطلب هر آنچه در مورد لازم بود درباره بارگذاری بیشتر از اندازه روی سازه بتنی مطالعه شود توضیح داده شد. یکی از کارهایی که باید برای مقاوم سازی ساختمان هایی که تغییر کاربری می دهند انجام داد، مشاوره و استفاده از دانش شرکت های متخصص در این زمینه است. شرکت مقاوم سازان پایون از شرکت های فعال در زمینه مقاوم سازی سازه های بتنی است که تاکنون پروژه های مختلفی را در این زمینه با موفقیت انجام داده است. پیشنهاد می کنیم برای جلوگیری از آسیب های احتمالی حتما از خدمات شاوره این شرکت استفاده نمایید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx