ترک سازه ای چیست و روش های ترمیم ترک بتن کدامند؟

30 آبان ، 1401
شرکت پایون

ترک سازه ای و روش های ترمیم ترک بتن برای نگهداری در سازه های بتنی بسیار مهم محسوب می‌شوند. بتن همیشه طبق آنچه انتظار داریم عمل نمی‌کند و ممکن است شرایط مختلفی را تجربه کند. پوسته شدن، ترک، نشتی، ساییدگی و... از رفتارهای بتن در طول گذر زمان است که در صورت عدم رسیدگی احتمال آسیب‌های اساسی در دراز مدت نیز وجود دارد. ترک خوردگی یکی از آسیب‌های بتن است که در این مطلب از سایت مقاوم سازان پایون قصد داریم تا ترمیم بتن و تزریق ترک را مورد بررسی قرار دهیم.

tarak sazei

ترک های سازه ای چیست؟

ترک های مختلفی بر روی بتن ها ایجاد می شود اما ترک سازه نوع خاصی از ترک‌های بتن است. این ترک‌ها معمولا به دلیل اضافه بار، طراحی ضعیف سازه ای، اجرای نامناسب و... ایجاد می‌شوند. بارهای شدیدی که بیشتر از ظرفیت سازه اعمال شده است و همچنین اضافه بار ساختمان یا طراحی نامناسب فشارهای خمشی، برشی، پیچشی ایجاد می کند و در نتیجه بتن دچار ترک خوردگی می‌شود. درزهایی که در زمان اجرا به وجود می آید و همچنین پوشش میلگردها با بتن، قطع و خم میلگردها و... نیز تنش‌هایی ایجاد کرده و باعث مشکلاتی برای بتن می‌شود.

دیگر دلایل و انواع ترک بتن کدامند؟

ترک سازه ای یکی از انواع ترک های بتن است اما هر نوع ترک خوردگی دلیل خاص خود را دارد و به طور کلی ترک خوردگی ها بر اساس علت آن ها نیز دسته بندی می شوند. انواع  ترک خوردگی بتن ها در سازه های مختلف شامل موارد زیر است.

  • ترک خوردگی های نقشه ای
  • ترک خوردگی های CD
  • ترک های موزاییکی
  • ترک های جمع شدگی خمیری
  • ترک های ناشی از نشست
  • ترک های ناشی از جمع شدگی
  • ترک های ناشی از تنش حرارتی
  • ترک های نشست تکیه گاهی
  • ترک‌های شکافتگی
  • ترک‌های هوازدگی
  • ترک‌های ناشی از عوامل شیمیایی
  • ترک‌های ناشی از ساخت و حمل و نقل
  • ترک‌های ناشی از زنگ زدن
  • ترک‌های ناشی از پوسیدگی آرماتور و...

روش های ترمیم ترک بتن کدامند؟

روش های مختلفی برای ترمیم ترک بتن و بازسازی بتن وجود دارد. اما بهتر است پیش از هر ترمیمی نسبت به شناسایی عامل ایجاد ترک اقدام کرده و ابتدا در صورت ممکن عامل را از بین برده یا آن را مدیریت کرده و سپس نسبت به ترمیم ترک بتن اقدام کنید. توجه داشته باشید که در غیر این صورت ترمیم ترک بی فایده بوده، باعث تلف شدن هزینه شده و پس از گذشت مدت زمانی دوباره با ترک بتن روبرو خواهید شد.

tarmim tarak

روش حفاری و تزریق در طول ترک بتن

این روش معمولا برای ترک هایی مناسب است که به شکل مستقیم هستند. در این روش ترمیم بتن حفره ای را در نزدیکی ترک ایجاد کرده و داخل آن را با ملات گروت پر می کنند. این ملات می تواند از گسترش بیشتر ترک نیز جلوگیری به عمل آورد. همچنین روش تزریق مستقیم گروت از نظر اقتصادی و مدت زمان اجرا نیز بسیار به صرفه محسوب می شود. روش دیگر به این منظور استفاده از اپوکسی است. این آرماتورها دارای طول و اندازه ای از پیش تعیین شده هستند. در این روش نیز به حفاری حفره ای تا 75 میلیمتر نیاز است.

روش دوخت ترک ها برای ترمیم بتن

در این روش که بسیار ساده اما مقاوم می باشد، سوراخ هایی در دو طرف ترک ایجاد شده و جسمی U شکل این دو سوراخ را به هم متصل می کند. برای انجام این روش ترمیم ترک نیاز به چندین اتصال دهنده U شکل می باشد. پس از اینکه درز ترک بسته شد، حفره با ملات گروت یا اپوکسی ترمیم می شود.

روش پیش تنیده شدن خارجی در ترمیم بتن

این راهکار ترمیم بتن به طور معمول برای تعمیر و جلوگیری از گسترش یافتن ترک های خمشی در بتن های مسلح شده مورد استفاده قرار می گیرد. مزیت این روش جلوگیری از گسترش ترک ها و اصلاح آن به صورت همزمان است. در این روش نیاز به اتصال میلگرد کششی به تیر با استفاده ازدستگاه انکر است. اما باید توجه داشت که هر گونه اثرات منفی در مورد پیش تنیده کردن خارجی باید بر روی سازه محاسبه شود.

اما قبل از استفاده از این روش باید نوع ترک (کششی یا خمشی) نیز مشخص شود. اگر قرار است مقاومت جبران شود بهتر است مفصلی از نوع انبساطی در نزدیک ترک تعمیر شده نصب گرد تا از ایجاد ترک ها و شکاف های بیشتر جلوگیری کند.

tarak boton

روش بتن ریزی معمولی و سنتی

این روش بسیار معمول برای سطح های بالایی تیر و دال، کناره تیرها، سطوح دیوار و ستون و قسمت زیرین تیرها یا دال ها کاربرد دارد. در این روش همچنین به اسلامپ بیشتری نیاز داریم. همچنین در بتن ریزی معمولی باید از پر شدن قالب ها یا محل مطمئن شویم. هوا باید به راحتی از بتن خارج شده بتن نیز آب نیندازد.

روش بتن پاشی

سطوحی که پهنا و وسعت زیادی داشته و در عین حال ضخامت کمی دارند، برای ترمیم به این روش توصیه می شوند. دو روش تر و خشک در بتن پاشی وجود دارد. در مناطقی که مواد خورنده در اطراف سازه وجود دارد باید از روش تر استفاده کرد.

روش بتن ریزی با سنگدانه پیش آکنده

در این روش در مرحله اول ابتدا سنگ دانه های درشت یک اندازه را در قالب ریخته میشود. پس از آن از طریق لوله هایی که داخل سنگدانه قرار دارد ملات ریز دانه را به سنگدانه های پیش آکند تزریق می نماییم.

ترمیم انواع بتن توسط شرکت مقاوم سازان پایون

مطلبی که مطالعه کردید در مورد ترک سازه و روش های ترمیم بتن به نگارش درآمده بود. ترمیم ترک بتن یک فعالیت تخصصی محسوب می شود. برای انجام این کار بهتر است از متخصصان بتن و افراد آموزش دیده استفاده کنید. ترمیم بتن یکی از فعالیت های تخصصی است که توسط شرکت مقاوم سازان پایون نیز ارائه می شود. شرکت مقاوم سازی پایون از شرکت های شناخته شده در زمینه مقاوم سازی انواع سازه در تهران می باشد. این شرکت خدمات مختلفی مثل محاسب اضافه بار و مقاوم سازی سازه در برابر آن، مقاوم سازی در برابر زلزله، افزایش بار و... را نیز ارائه می دهد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx