چگونه بتن را با کتراک تخریب کنیم؟

30 آبان ، 1401
شرکت پایون

چگونه بتن را با کتراک تخریب کنیم؟ این سوال برای بسیاری از افراد آماتور پیش می آید. اما متخصصان می‌دانند یکی از روش‌های غیر انفجاری و تخریب کننده سنگ، بتن و ساروج است. این ماده شیمیایی در ساخت و سازها، کاوش های زمین شناسی و در مجموع هر جایی که نیاز به تخریب بتن یا سنگ باشد مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از کتراک یک روش ایمن برای تکه تکه کردن و تخریب کردن بتن است. این مطلب از مقاوم سازان پایون قرار است به معرفی کتراک و تخریب کردن بتن با آن بپردازد.

کتراک

پودر کتراک چیست؟

کتراک را می توان پودری غیر انفجاری دانست که از آن برای تکه کردن و بعضا پودر کردن بتن مورد استفاده قرار می گیرد. کتراک پودری خاکستری رنگ و تا حدودی شبیه به سیمان است. برای استفاده از این ماده کاربردی باید آن را با آب مخلوط کرد. استفاده از کتراک خطرات و هزینه های سنگین استفاده از مواد منفجره را نداشته و یک روش کم هزینه و کم خطر برای برش سنگ و تکه های بزرگ بتن شناخته می شود. مزایای این روش باعث شده است تا بسیاری از پیمانکاران برای تخریب بتن به سراغ کت راک بروند.

تخریب کردن بتن با کتراک

استفاده از کتراک سخت نیست. برای شروع باید در فواصل معینی حفره هایی در بتن یا سنگ ایجاد کنید. قطر این حفره ها حداقل باید 40 میلی متر باشد. هر چه بتن سخت تر باشد باید فواصل حفر حفره کمتر در نظر گرفته شود. برای مثال اگر سنگ خیلی سخت است، باید فاصله حفره ها 15 سانتی متر باشد. اما در سنگ هایی که ضخامت و سختی کمتری داشته باشد می توان تا 50 سانتی متر هم به فاصله حفره ها افزود. برای آماده کردن خمیر کتراک باید آن را با اب مخلوط کنید و آن را در حفره ها بریزید.

با گذشت زمان خمیر کتراک سفت شده و با انبساط خود می تواند فشاری بالغ بر 600 کیلوگرم بر سانتی متر مکعب ایجاد کرده و سنگ را دچار ترک خوردگی و شکستگی کند. نسبت ترکیب کتراک با آب باید 3 به 1 باشد. مخلوط اب و کتراک باید به خوبی با هم ترکیب شود تا خمیری یک دست بدست آید. زمان تزریق خمیر کتراک بهتر است اوایل روز باشد تا سنگ گر نباشد و کتراک بتواند بیشتر تاثیر را داشته باشد. کل فرآیند انبساط سنگ یا بتن به حدود 2 تا 3 ساعت نیاز دارد.

کتراک بتن

مزایای خرید کتراک و استفاده از آن چیست؟

  • با کتراک می توان سطح و حجم های مختلفی از بتن و سنگ را بدون سر و صدا و آلودگی صوتی تخریب و حتی پودر کرد.
  • کتراک خطرات مرتبط با استفاده از مواد انفجاری را ندارد و با کمترین سطح ریسک و خطر می تواند بتن را تکه تکه کند.
  • در روش استفاده از کتراک برای تخریب کردن بتن و برش آن مشکلاتی مثل الودگی محیط، دود، گرد و خاک، پرتاب تکه های سنگ به اطراف و... اتفاق نمی افتد.
  • استفاده از کتراک به جای مواد منفجره بسیار ساده تر و راحت تر است.
  • در تمام فصول سال با اندک تفاوت هایی می توان از کتراک استفاده کرد.
  • به دلیل ویژگی هایی که گفته شد می تان از کتراک در مککان های مسکونی و پر تردد شهری نیز استفاده کرد.
  • کتراک بر عکس روش های دیگر تخریب بتن هیچ ضرر و زیانی را متوجه محیط زیست نخواهد کرد.

کتراک‌بتن

نکات مهم در استفاده از کتراک برای تخریب بتن

  • پودر کتراک هر چه بیشتر با هوای آزاد در تماس باشد، قدرت تخریب آن با کاهش توان شیمیایی کاهش خواهد یافت.
  • استفاده از مخلوط کتراک و آب و تزریق آن باید بلافاصه و به سرعت انجام شود.
  • آب استفاده شده برای ترکیب با کتراک باید بدون املاح و ناخالصی بوده و دمایی متعادل (5 تا 35 درجه سانتی گراد) داشته باشد.
  • حفره های ایجاد شده بر روی بتن باشد خشک باشند و ناخالصی در آنها وجود نداشته باشد.
  • حفره ها باید به خوبی پر شده و در انتها با یک گوه یا درپوش به خوبی سفت شوند تا قدرت تخریب کت راک افزایش یابد.
  • اگر مقداری از پودر کتراک باقی ماند باید آن را در مکانی گرم و خشک نگه داری کنید.
  • ترکیب کت راک با آب گازی سمی تولید می کند باید مراقب بود تا این گاز با چشم و پوست بدن تماس پیدا نکند.
  • برای ترکیب کتراک با آب از یک ظرف پلاستیکی استفاده نمایید. از طرف دیگر هنگام تهیه ملات کتراک حتما از عینک، دستکش و ماسک استفاده نمایید.
  • اگر قصد تخریب بتن مسلح را داشته باشید باید برای هر یک متر مکعب 20 تا 48 کیلوگرم کتراک استفاده کنید.

در چه صورتی ممکن است پودر کتراک به خوبی عمل نکند؟

در مواردی ممکن است پودر کتراک عملکرد مورد انتظار را نداشته باشد. در این شرایط باید برخی موارد را مورد بررسی قرار داد. برای مثال وجود ناخالصی هایی مثل چربی در سطلی که کتراک را با اب مخلوط کرده ایم می تواند یکی از این دلایل باشد. بهتر است برای عملکرد بهتر ابتدا آب را در ظرف بریزید و سپس کتراک را به آن اضافه نمایید. یک دلیل دیگر میزان آب اضافه شده به ترکیب است. هر چه اب بیشتری برای مخلوط کتراک و اب استفاده نماییم تاثیر و عملکرد آن در داخل سنگ یا بتن کاهش خواهد یافت.

همانطور که گفته شد باید خمیر کتراک در سریع ترین زمان ممکن به داخل بتن یا سنگ تزریق شود. به تاخیر انداختن این زمان و تماس زیاد مخلوط با هوای ازاد ممکن است قدرت تاثیرگذاری ان را کاهش دهد. یکی از دلایل دیگر عدم بازدهی و عملکرد خوب کتراک به عدم ترکیب یک دست مواد بر می گردد. برخی از کارگران ممکن است مواد را به خوبی با هم ترکیب نکرده و درنتیجه بخشی از تخریب ته نشین شده و بخش دیگر آن رقیق باشد.

تخریب بتن با مقاوم سازان پایون

آنچه مطالعه کردید تلاشی بود برای پاسخ به سوال چگونه بتن را با کتراک تخریب کنیم؟ امیدواریم از مطلب ارایه شده پاسخ سوال خود را دریافت کرده باشید. برای تخریب بتن راه های مختلفی وجود دارد اما بهترین راه مراجعه به شرکت های متخصص در زمینه فعالیت های عمرانی و ساختمانی است. شرکت مقاوم سازان بتن یک شرکت ساختمانی در زمینه طراحی، مقاوم سازی، ترمیم سازه ها، تخریب بتن و... است که فعالیت خود را از سال 1384 آغاز کرده و تا امروز پروژه های بسیار زیادی را به سرانجام رسانده است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx