روش های مقاوم سازی ساختمان بتنی

30 آبان ، 1401
شرکت پایون

روش‌های مقاوم سازی بتن در ساختمان های بتنی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این موضوع از این جهت دارای اهمیت است که باعث بهبود عملکرد سازه بتنی ساختمان در برابر فشارهای مختلف شده و عمر ساختمان را افزایش می دهد. بتن به عنوان یکی از پر استفاده ترین مصالح ساختمانی شناخته می شود و به همین دلیل است که بسیار بیشتر از مصالح دیگر به آن توجه می شود. اگر قصد آشنایی با روش های مقاوم سازی سازه ها را دارید با ادامه این مطلب از سایت مقاوم سازان پایون همراه باشید.

buildings

چرا مقاوم سازی ساختمان بتنی مهم است؟

این روزها با افزایش تعداد ساختمان های بتنی و طول عمر بالای برخی از آنها مقاومت آنها در اثر گذشت زمان به دغدغه ای جدی تبدیل شده است. تغییرات آب و هوا، رطوبت محیط، نزولات آسمانی، مخرب های اسیدی و قلیایی در محیط، مشکلات پایه ای بتن استفاده شده و... ممکن است خطراتی جدی برای ساختمان بتنی به وجود آورد. بنابراین باید هر چند وقت یک بار نسبت به بررسی و انجام اصلاحات برای بتن استفاده شده اقدام کرد. روش های مقاوم سازی بتن بسیار متنوع هستند اما برخی از آنها را در ادامه با هم مرور می کنیم.

FRP از روش مقاوم سازی بتن

این روش یکی از مدرن ترین روش های مقاوم سازی سازه های بتنی محسوب می شود. از مصالح مهم برای مقاوم کردن بتن، مواد کامپوزیتی است. در روش FRP از پلیمرهای مسلح شده با الیاف و رزین استفاده می شود. مصالح FRP در قسمت زیرین بتن قرار می گیرند. این پوشش باعث می شود یک لایه محافظتی ایجاد شده و باعث افزایش مقاومت بتن شود. یکی از مزایای این مصالح مدرن وزن کم آنها در کنار سرعت اجرای بالای آن ها است. روکش های FRP ستون های فولادی و بتنی را می پوشانند و باعث افزایش مقاومت خمشی و فشاری سازه می شود.

Concrete

افزایش ابعاد از انواع روش های مقاوم سازی سازه های بتنی

تقویت کردن بتن با بتن هم یکی از روش های تقویت سازه های بتنی است. در این روش بر روی بتن یا ستون های فولادی قدیمی لایه ای از بتن کشیده می شود. در نتیجه مقاومت فشاری و برشی سازه نیز افزایش پیدا می کند. همچنین روش افزایش ابعاد تیر، ستون و فوندانسیون سازه های بتنی می تواند ظرفیت سازه را در برابر افزایش میزان بار ساختمان، لرزه و فشار های جانبی افزایش می دهد.

مقاوم سازی ساختمان بتنی با روش پیش تنیدگی و پس کشیدگی

 پس کشیدگی یا پیش تنیدگی نیز از روش های قدیمی برای مقاوم کردن سازه ها و ساختمان های بتنی است. در این روش با افزایش کشش ها بر روی ستون ها و تیر های بتنی و فولادی تلاش می شود تا مقاومت ساختمان افزایش پیدا کند.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

راهنمای کاشت میلگرد در بتن

بهترین روش ترمیم و تعمیر بتن چیست؟

مقاوم سازی بتن با ورق فولادی

استفاده از ورق های فولادی نیز از راهکارهای مقاوم سازی ساختمان بتنی است. در این روش ورق فولادی به شکل مستقیم به سقف متصل می شود. فضایی که بین سقف و ورق وجود دارد نیز با برخی از انواع رزین پر می شود. این روش با چسبندگی خوب خود باعث افزایش مقاومت در برابر زلزله و انتقال بار می شود. معمولا اصلی ترین کاربردی که از ورق های فولادی انتظار می رود، بالابردن مقاومت سقف های بتنی است.

Concretebuildings

سیستم های جذب انرژی از روش های مقاوم سازی سازه های بتنی

این سیستم می تواند حرکات و نیروی وارد شده از سطح زمین را جذب کرده و مانع از انتقال آن به ساختمان بتنی و تخریب آن شود. این موضوع خصوصا در مقاوم سازی سازه های بتنی در برابر زلزله از اهمیت بالایی برخوردار است. این سیستم نام های دیگری مثل دمپر یا مستهلک کننده انرژی نیز نامگذاری شده است. سیستم دمپر بر اساس افزایش ضریب میرایی طراحی شده است. در صورت استفاده از این روش نوسان ساختمان کاهش پیدا می کند و در نتیجه کمتر نیز آسیب خواهد دید.

مقاوم سازی اتصالات از روش های مقاوم سازی ستون بتنی

یکی از مهمترین قسمت ها برای مقاوم سازی ستون ها و تیر های بتنی، مکان اتصالات آنها است. این قسمت ها در زمان زمین لرزه ها حرکت های مختلف عرضی و طول را تجربه می کنند. یکی از روش های مقاوم سازی تیر بتنی اصلاح مقاوم کردن این بخش از تمام تیرها و ستون ها محسوب می شود. برای انجام این کار راه های مختلفی وجود دارد. استفاده از جاکت ورق فولادی برای اتصالات، طوقه های پیش تنیده، تزریق رزین اپوکسی، پیش تنیده کردن اتصالات، استفاده از قفس فولادی و... از روش های مقاوم سازی اتصالات در ساختمان های بتنی محسوب می شود.

روش استفاده از شاتکریت بتنی

از انواع روش های مقاوم سازی سازه های بتنی می توان به استفاده از شاتکریت های بتنی اشاره داشته باشیم. این روش معمولا برای مقاوم سازی دیوارهای بتنی مورد استفاده قرار می گیرد. با این روش مقاومت سازه بتنی تا چند صد درصد افزایش پیدا می کند. با این روش سبکه ای میلگردی بر روی دیوار قرار می گیرد و سپس بتن پاشی صورت می گیرد. مقاومت و استحکام دیوار در این روش بیشتر خواهد شد. این لایه شبکه بندی شده مثل یک لایه بتن مسلح عمل کرده و استحکام سازه در برابر لرزه ها را افزایش می دهد.

استفاده از روش های مقاوم سازی ساختمان بتنی با مقاوم سازان پایون

آنچه معرفی شد انواع روش ها برای مقاوم سازی بتن بود که آنها را به شکل اجمالی مورد بررسی قرار دادیم. شرکت های مختلفی در کشور ما و به خصوص در سطح شهر تهران مشغول به فعالیت هستند که در زمینه مقاوم سازی ساختمان های بتنی مشغول به فعالیت هستند. یکی از شرکت های فعال و شناخته شده در این زمینه، شرکت مقاوم سازان پایون است که بیش از 10 سال تجربه در زمینه مقاوم سازی سازه را در کارناه خود دارد. این شرکت تاکنون پروژه ای مختلفی را در سطح کشور به عهده گرفته است و توانسته آنها را با بهترین کیفیت به سرانجام برساند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx