انواع پوشش های ضد خوردگی سازه های بتنی

30 آبان ، 1401
شرکت پایون

انواع پوشش های ضد خوردگی سازه های بتنی و آشنایی با روش های اجرای این پوشش‌ها بسیار پر اهمیت است و باعث می‌شود که تا حد امکان از خوردگی‌ها در بتن سازه ها جلوگیری کنیم. این موضوع در مجتمع‌های صنعتی مثل مجموعه‌های پتروشیمی، صنایع نفت و گاز، مواد غذایی و... که بیش از سایرین در معرض انواع مواد خورنده قرار گرفته‌اند از اهمیت بیشتری برخوردار است. متاسفانه در مراحل اولیه کمتر به این موضوع توجه می‌شود و به همین دلیل هزینه‌های زیادی باید بابت آن پرداخته شود. مقاوم سازان پایون در این مطلب روش وانواع پوشش‌های ضد خوردگی که در طراحی و اجرای انواع سازه اهمیت بسیاری دارد را بررسی می‌کند.

Anti-corrosion

روش ها و انواع پوشش های ضد خوردگی سازه های بتنی

انواع اسیدها؛ قلیاها، نمک ها، حلال ها و... وجود دارند که هر کدام تاثیر متفاوتی بر بتن می گذارند. به همین دلیل انواع پوشش ضد خوردگی بتن نیز به وجود آمده است که هر کدام در شرایط خاصی به کار برده می شوند. انتخاب پوشش ضد خوردگی بتن مستقیما به نوع مواد خورنده، دمای محیط، تنش های حرارتی و... بستگی دارد. این روش ها عبارتند از:

  • سرامیک‌ها
  • آجرها
  • پوشش‌های رزینی
  • ورق‌های ترموپلاست
  • روش‌های ترکیبی و...

کاشی ها و آجرهای ضد اسید

کاشی کاری و آجرکاری برای محافظت از بتن در برابر مواد خورنده از بهترین پوشش ها محسوب می شود. کاشی و آجر می توانند مقاومت خوبی در برابر مواد شیمیایی، تنش های حرارتی، بارهای استاتیک و دینامیک و... داشته باشند. از مهمترین مزایای این روش می توان به اجرای راحت و امکان تعمیر و رفع نقص ساده اشاره کرد.

اجزای سیستم کاشی و آجر به عنوان پوشش های ضد خوردگی سازه های بتنی

نصب این سیستم در محیط های اسیدی مثل سطوح بتنی و کانال ها، پیت ها، کف و مخازن نگه دارنده توصیه می شود. سیستم آجر ضد اسید پس از اجرا باید با ملات های نفوذناپذیری در برابر مواد خورنده پوشیده شوند. اگر احتمال نفوذ مواد خورنده به سمت بتن وجود دارد باید از یک لایه ممبران یک دست و بدون درز مثل رابرها یا پوشش های رزینی روی بتن استفاده کرد. کاشی ها و آجرهای ضد خوردگی نیز باید مقاومت شیمیایی، مکانیکی و سایشی بالا و تخلخل پایینی داشته باشند.

پوشش رزینی مسلح شده ضد خوردگی برای سازه های بتنی (FRP)

این پوشش دو قسمت دارد. اولین قسمت شامل رزین ها می باشد و دومین قسمت نیز شامل الیاف شیشه می باشد. رزین ها معمولا شامل اپوکسی، پلی استر، وینیل استر و... هستند که با یک سخت کننده یا تسریع کننده واکنش می دهند و سپس سفت می شوند. الیاف شیشه باید سبک و خنثی باشند. از رزین های برای بالا بردن مقاومت مکانیکی، کششی، خمشی و... استفاده می شود. انواع رزین اپوکسی و انواع الیاف شیشه در FRP شامل موارد زیر است.

Anti-corrosion coatings

رزین اپوکسی

این رزین مقاومت خوبی در برابر اسیدها و قلیاهای رقیق دارند. مقاومت مکانیکی خوب، توانایی دریافت رنگ، خوب چسبیدن به لایه زیر و قابلیت شستشو از ویژگی های رزین اپوکسی می باشد.

رزین پلی استر اشباع نشده

این رزین در برابر اسیدها و اکسید کننده ها و از لحاظ مکانیکی مقاومت خوبی دارد. قابل شستشو بودن از دیگر ویژگی های این رزین است. اما باید به این نکته اشاره داشته باشیم که مقاومت این رزین در محیط های قلیایی پایین است.

رزین وینیل استر

این رزین انقباض کمی در واکنش پلیمرازیسیون دارد. مقاومت قلیایی بسیار بالا و مقاومت اسیدی نسبتا خوبی دارد. همچنین مقاومت مکانیکی و چسبندگی نسبتا خوبی را نیز ارائه می دهد.

رزین فوران

این رزین می تواند طیف قابل توجهی از اسیدها، قلیاها و حلال ها پوشش داده و مقاومت خوبی در برابر آنها از خود نشان دهد. اما یک نکته مهم در مورد این رزین، رنگ ناپذیر بودن آن است.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

رزین اپوکسی چیست؟

آشنایی با روش های تخصصی ترمیم بتن

تیشو پردازش سطوح

در لایه بیرونی و درونی FRP به کار گرفته می شود. از ویژگی های این الیاف باید به توزیع یکنواخت، جذب کم، اشباع سریع، قابلیت افزایش کشش بیرونی و افزایش مقاومت فشاری اشاره داشته باشیم.

مت سوزنی

مت سوزنی یکی از محصولات پر مصرف صنعت کامپوزیت است. ویژگی های این الیاف نیز شامل توزیع یکنواخت، افزایش مقاومت مکانیکی و... است.

مزایای ضد خوردگی سازه های بتنی FRP

این روش مزایای قابل توجهی دارد. مقاومت شیمیایی و مکانیکی را افزایش می دهد. اجرای راحتی داشته و به آسانی قابل تعمیر است. در اکثر مواقع رنگ پذیری خوبی داشته و به شکل یک دست اجرا می شود. نفوذ پذیر نبوده، مقاومت سایشی بالایی دارد و همچنین قابلیت مضرس کردن نیز دارد. برای انتخاب روش FRP باید معیارهای مختلفی مثل ، غلظت مواد خورنده، ترکیب مواد، دما، وضعیت بستر و... را مد نظر قرار داد.

Anti-corrosion coatings of concrete

روش اجرای روش FRP چگونه است؟

در مرحله اول سطح زیر کار باید آماده شود. سپس لایه پرایمری با رزینی که رقیق شده اجرا می گردد. سپس الیاف در لایه اول اجرا می شود و بعد از آن نیز با غلتک بر روی آن کشیده می شود تا حباب ها از آن خارج شوند. در گام بعدی نیز لایه های بعدی می چسبند. سپس تیشو اجرا شده  و در نهایت ژل کوت رنگی اجرا می شود.

رابرلاینینگ از انواع پوشش های ضد خوردگی سازه های بتنی

این پوشش لاستیکی یا الاستومر است که انواع مختلفی نیز دارد. لایه رابرلاینینگ یا به عنوان یک لایه ممبران و یا یا به شکل یکتا در زیر کاشی یا آجرهای انتی اسید به کار می رود تا در برابر خوردگی ها مقاومت کند و مانع از رسیدن مواد خورنده به بتن شود. رابرلاینینگ در برابر آب ژاول، اسید های رقیق و بسیاری از قلیاها مقاومت خوبی دارد. ابن روش به دو دسته تقسیم می شود.

رابرلاینینگ گرم

این نوع از پوشش ها به شکل گرم در محل چسبانده شده و آب بندی می شود. سپس در محل تحت فشار بالا و دمای بالا قرار می گیرد.

رابرلاینینگ سرد

این پوشش ها قبلا در کارخانه ولکانیزه شده اند و به سرعت پس از نص و آب بندی قابل استفاده می باشند.

اجرای انواع پوشش های ضد خوردگی سازه های بتنی توسط مقاوم سازان پایون

در این مطلب تلاش شد تا انواع روش ها و پوشش های ضد خوردگی برای سازه های بتنی توضیح داده شود. اما این روش ها باید توسط متخصصین صورت بگیرد تا کارایی و عملکرد مناسب را داشته و طول عمر آن تضمین شود. شرکت مقاوم سازان پایون از شرکت های پیشرو در زمینه مقاوم سازی ساختمان های بتنی در کشورمان می باشد و تا کنون پروژه های مختلفی را با موفقیت به سرانجام رسانده است. شما می توانید برای کسب مشاوره در زمینه پوشش های ضد خوردگی بتن با این مجموعه تماس حاصل کرده و از خدمات این شرکت استفاده نمایید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx