سیستم های آب بندی سازه های بتنی پل چگونه است؟

30 آبان ، 1401
شرکت پایون

سیستم های آب بندی سازه های بتنی پل باعث می شوند تا بتن کمتر در معرض رطوبت قرار گرفته و در نتیجه طول عمر آن افزایش یابد. پل های بتنی یکی از سازه هایی هستند که امروزه بشر برای راحتی و دسترسی بهتر خود به مناطق مختلف می سازد. در این شرایط آب بندی پل های بتنی نیز به عنوان یک سازه مهم از اهمیت زیادی در مقاوم سازی سازه برخوردار می شود. در این قسمت از مجموعه مطالب سایت مقاوم سازان پایون قصد داریم تا در مورد روش های آب بندی پل های بتنی توضیحاتی را ارائه نماییم. تا پایان همراه ما باشید.

Sealing concrete

چرا به آب بندی سازه های بتنی پل نیاز داریم؟

پل ها از جمله سازه هایی هستند که در ساخت آنها بیش از هر مصالح دیگری از بتن استفاده شده است. معمولا بتنی که در ساخت پل ها استفاده می شود درصد خلوص بالایی دارد. این پل ها ممکن است بر سطح آب یا خشکی در مناطق کوهستانی، در کنار دریا یا رودخانه، در محیط های شهری و... قرار گرفته و تحت تاثیر شرایط مختلف محیطی بسیار متفاوتی باشند. از این بین پل هایی که بر روی رودخانه ها یا دریاها ساخته می شوند شرایط سخت تری را تحمل می کنند. به همین دلایل است که آب بندی بتن پل ها از اهمیت بالایی برخوردار می شود.

با چه روش هایی می توان از سازه های بتنی پل ها محافظت کرد؟

روش های آب بندی پل های بتنی بسیار متنوع هستند. روش هایی مستقیم و غیر مستقیم که هر کدام از آنها در ترکیب با سایر روش ها نتایج مثبت تری را به همراه دارد. از جمله این روش ها می توان به موارد زیر اشاره داشته باشیم.

  • استفاده از مواد ترمیم کننده و آب بند کننده بتن
  • استفاده از مصالح با کیفیت
  • استفاده از بهترین میلگردها و فولاد در ساخت سازه بتنی
  • بررسی محیط از لحاظ شرایط شیمیایی و پیش بینی رفتار سازه پل

Sealing

سیستم های آب بندی سازه های بتنی پل چیست؟

سیستم ها و روش های مختلفی برای آب بندی پل های بتنی وجود دارد که هر روش مزایا و معایب خود را دارد. هر کدام از روش هایی که در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم، می توانند به شکل توامان با یکدیگر نیز به کار برده شوند تا مقاومت بتن در برابر آب و رطوبت را تا حد قابل توجهی کاهش دهند.

استفاده از سیلرهای برای آب بندی سازه های بتنی پل

از جمله موادی که از آنها برای آب بندی پل ها استفاده می شود، سیلرها هستند. این مواد به شدت آب گریز بوده و برای آب بندی کردن پل ها بسیار مناسب می باشند. سیلرها با ویسکوزیته پایین خود حتی برای آب بندی قسمت داخل آب پل ها نیز گزینه خوبی محسوب می شوند. نکته مثبت دیگر در مورد سیلرها شفافیت آنهاست. سیلرها پس از خشک شدن شفافیت خود را حفظ کرده و سطح زیرین خود را نمایش می دهند. بنابراین از این جهت نمای ظاهری پل ها را مورد آسیب قرار نمی دهند. نکته منفی در مورد سیلرها اما آسیب پذیری آنها در برابر اشعه UV است.

استفاده از بتن های آب بند برای آب بندی پل ها

بتن های آب بند خود به تنهایی می توانند در برابر آب و رطوبت مقاومت خوبی از خود نشان دهند. این بتن ها تا حد زیادی در برابر نفوذ آب به بتن ایستادگی کرده و تخلخل بتن را نیز کاهش می دهند. تقریبا در اکثر پل ها به خصوص پل هایی که در نواحی ساحلی و دریایی ساخته می شوند، از بتن های آب بند استفاده می شود.

استفاده از روکش های آب بند پل ها

روکش های آب بند مختلفی موجود هستند و انواع مختلفی دارند. این روکش ها بر پایه پلیمر و روی سطح بتن می چسبند. روکش های پلیمری بتن را در برابر سایش و درز نیز مقاوم می کنند. همچنین روکش های آب بند بتن برای پل ها از نفوذ کردن مایعات مختلف و مواد خورنده شیمیایی به داخل بتن جلوگیری می کنند.

آب بندی سازه های بتنی پل با مواد پلیمری و معدنی

این مواد انواع مختلفی دارند که از جمله آنها می توان به مواد آکریلیکی، اپوکسی ها، پلی اورتان ها اشاره داشته باشیم. نکته مثبت این مواد در مقایسه با سایر روش های آب بندی پل های بتنی، ویسکوزیته بالا، مقاومت عالی در برابر مواد شیمایی و مایعات، مقاوم بودن در برابر اشعه یو وی و... می باشد.

Sealing of concrete

استفاده از درزگیرها و ماستیک ها برای آب بند کردن پل های بتنی

درزگیرها شامل پلیمرهای اپوکسی، پلی اورتان ها و... هستند که ویسکوزیته ای متوسط دارند. روی درزها و شکستگی های بتن را معمولا با این مواد می پوشانند تا مانع نفوذ آب به داخل بتن و بیشتر شدن شکستگی شوند. ضمنا این درزگیرهای آب بند خود می توانند مقاومت بتن را نیز افزایش داده و مانع از شکستگی آن شوند. اما ماستیک ها نوع ساده و ارزان آب بندی بتن هستند. ماستیک ها مثل ایزوگام عمل می کنند و ایه بیرونی بتن را می پوشانند. مقاومت این نوع آب بند ها در برابر دما، نور خورشید، اصطکاک و... نسبت به سایر روش ها کمتر است.

یک آب بند مناسب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

همانطور که ساخت صحیح پل ها از اهمیت بالایی برخوردار است، استفاده از نوع آب بند و آب بندی درست پل ها نیز اهیت زیادی دارد. هر گونه بی توجهی و دقت ناکافی در انتخاب روش و انجام غیر اصولی آب بند بتن پل ها می تواند آثار مخربی از لحاظ اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و... داشته باشد. لذا مواد آب بند کننده پایه پل ها نیز باید ویژگی هایی از جمله ویژگی های زیر داشته باشند.

  • مقاومت خوب در برابر اشعه UV
  • چسبندگی خوب به سطح بتن
  • مقاومت خوب در برابر کلر و مواد شیمیایی
  • داشتن قابلیت رطوبت زدایی
  • نفوذ ناپذیری با درصد بسیار بالا

آب بندی بتن پایه پل ها چگونه است؟

پایه پل ها خصوصا آن هایی که در داخل آب رودخانه یا دریا قرار گرفته اند اهمیت بیشتری از لحاظ آب بندی دارند چرا که تمام وزن پل را تحمل کرده و با انواع عوامل آسیب زا به بتن در تماس ستقیم هستند. پل های بتنی بزرگتر آب بندی سخت تری نیز دارند، به خصوص اگر پایه آنها در پل قرار گرفته باشد. در برخی از پل ها پایه آن ها را تا سطح بالاتر از شمع اصلی مقاوم سازی می کنند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx