فاصله آکس تا آکس ستون در اسکلت بتنی

30 آبان ، 1401
شرکت پایون

فاصله آکس تا آکس ستون در اسکلت بتنی موضوع مهمی است که در هر معماری سازه باید به شدت مورد توجه قرار گیرد. در مبحث معماری و عمران قسمت میانی ستون ها را آکس می گویند و آکس ها را در محور عمودی و افقی نمایش می دهند. آکس در لغت به معنای حد وسط و یا چیزی را در وسط قرار دادن است. در این مقاله از سایت مقاوم سازان پایون قصد داریم در مورد آکس بندی و فاصله آکس تا آکس ستون و اهمیت آن در مقاوم سازی سازه ها را بررسی کنیم. تا پایان همراه ما باشید.

Concrete skeleton

چرا فاصله آکس تا آکس ستون در اسکلت بتنی اهمیت دارد؟

این ستون های هستند که وظیفه دارند بار ساختمان را به زمین انتقال دهند. به همین دلیل است که ستون ها یکی از اجزای مهم ساختمان ها هستند. ستون گذاری در پلان نیز از با اهمیت ترین کارهایی است که هر معمار باید انجام دهد. نکته جالب اینجاست که در آیین نامه ها محدودیت چندانی برای حداکثر فاصله ستون گذاری ها وجود ندارد. معمولا این فاصله را معماران با استفاده از تجربه و نوع سازه بدست می آورند. اما این ستون ها و تعداد آنها باید به شکلی تعیین و جایگذاری شوند که صرفه اقتصادی داشته و ایمنی سازه نیز تهدید نشود.

حداقل فاصله آکس تا آکس ستون باید چقدر باشد؟

به شکل کلی اگر دهانه ستون ها چهار تا پنج متر باشند، فاصله ای معقول و با صرفه اقتصادی محسوب می شود. اما بیشینه فاصله برای ستون گذاری در ساختمان های بتنی معمولا 7 متر می باشد. اما این حداکثر فاصله بین ستون ها در ساختمان نیست و در شرایط خاصی بیش از هفت متر نیز می توان در بین ستون ها فاصله گذاشت.

اصول کلی فاصله آکس تا آکس ستون سازه های بتنی

برای اینکه نقشه های سازه مشخص شود در اولین قدم باید نقشه کشی در نرم افزار های مربوطه مثل اتوکد انجام شود. اینکه ستون در کجا باید قرار بگیرد و فاصله آن تا ستن های بعدی چقدر باشد بر اساس نوع سازه و میزان بارهایی که بر آن وارد می شود مشخص می گردد. اما این کار اصول دیگری نیز دارد که آنها را با هم مرور می کنیم.

  • فاصله مکان قرارگیری ستون ها باید به شکلی باشد که با کمترین میزان ستون، کل بارهای ساختمان توسط سازه قابل تحمل باشد.
  • آکس و آکس ستون سازه های بتنی نباید به شکلی جایگذاری شوند که به زیبایی و نمای ساختمان ضربه وارد کنند.
  • بهتر است ستون ها با فاصله مساوی از هم قرار بگیرند.
  • بهتر است ستون ها حد الامکان درون دیواره ها و مکان های مخفی، یعنی دور از دید افراد قرار گیرند.
  • موقعیت ستون ها باید به شکلی باشد که تداخلی با راهروها، نورگیرها، راه پله ها، آسانسور و... نداشته باشند.
  • یکی از مهمترین موضوعات برای جا نمایی ستون ها وضعیت پارکینگ است. ستون نباید فضای پرت ایجاد کرده و یا مانع از جابه جایی راحت خودرو ها در زیر ساختمان شوند.

Concrete skeletonn

فاصله ستون ها از یکدیگر در سازه های بتنی

کسانی که به شکل تجربی ساختمان سازی می کنند، معمولا اعتقاد دارند که فاصله بین ستون ها باید 2 تا 7 متر باشد. این موضوع بیشتر به این علت است که ساختمان ها معمولا با تیرچه بلوک ساخته می شوند و فاصله گفته شده نیز برای داشتن صرفه اتصادی تعیین شده است. این در حالی است که فاصله بیش از 7 متر نیز امکان پذیر است. در حقیقت فاصله ستون ها رابطه کاملا مستقیمی با نوع سیستم سقف و اندازه دهانه دارد. بنابراین در شرایطی حتی می توان تا 15 متر بین ستون ها فاصله گذاشت.

اندازه دهانه های در هر سیستم چقدر است؟

در سیستم های عرشه فولادی بر اساس دستورات مبحث دهم مقررات ملی ساختمان اندازه بین دو تیر اصلی در سقف عرشه های فولادی نهایتا 12 متر است. اما در سیستم دال بتنی و دال دو طرفه گرچه بر اساس قانون بیشینه میزان مجاز 10 متر می باشد اما بهتر است نهایتا 8 متر مد نظر قرار گیرد. در سیستم کوبیاکس می توان حتی تا 18 متر نیز فاصله گذاری کرد اما با توجه به افزایش هزینه ها بهتر است تا 12 متر را مد نظر قرار داد.

Concrete skeletonnn

در سیستم یوبوت نیز حداکثر 12 متر توصیه می شود. در سیستم های تیرچه تک بهتر است تا 7 متر مد نظر قرار بگیرد گرچه برخی توصیه می کنند برای ایمنی بیشتر 6 متر کافی است. ر سیستم تیرچه دوبل نیز 8 کتر قابل در نظر گرفتن می باشد اما باز هم بهتر است فاصله ها از 7.5 متر بیشتر نشود.

تعیین فاصله آکس تا آکس ستون در اسکلت بتنی توسط مقاوم سازان پایون

در این مطلب تلاش شد تا هر چه در مورد آکس و فاصله ستون گذاری در ساختمان های بتنی لازم بود را برای شما همراههان عزیز بیان کنیم. نه تنها برای تعیین آکس و فاصله تا آکس ستون که برای تمامی اقدامات لازم برای مقاوم سازی اولیه و ثانویه ساختمان می توانید از خدمات شرکت مقاوم سازان پایون نیز استفاده نمایید. این شرکت با نزیک به دو دهه تجربه در زمینه مقاوم سازی ساختمان و سازه های بتنی تاکنون پروژه های مخلفی را با موفقیت به پایان رسانده است و امروز به عنوان یک شرکت شناخته شده و متخصص در این زمینه محسوب می شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx