کلرید کلسیم در بتن سازه های بتنی

02 آذر ، 1401
شرکت پایون

کلرید کلسیم در بتن سازه های بتنی و جاهای مختلفی کاربرد دارد. این ماده در حالت معمولی و در دمای اتاق به شکل یک جامد بلوری دیده می‌شود و کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارد. از کشاورزی تا مصرف خوراکی، ساخت و ساز و... از جمله زمینه های استفاده از کلرید کلسیم است. در این مطلب از سایت مقاوم سازان پایون قصد داریم تا توضیحات بیشتری در مورد کاربرد کلرید کلسیم در بتن سازه های بتنی و صنعت ساختمان ارائه دهیم. از شما دعوت می کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

Calcium chloride

کاربرد های کلرید کلسیم چیست؟

همانطور که گفته شد این ماده مهم کاربردهای زیادی دارد. از کلرید کلسیم به عنوان یک ماده نگهدارنده در صنایع غذایی استفاده می شود. یخ زدایی از آسفالت جاده ها و استفاده از آن در سردخانه ها از دیگر مزیت ها و کاربردهای این ماده است. رطوبت گیر مواد غذایی، سخت کننده آب استخر، استفاده در صنعت نفت و گاز، استفاده به منظور کود برای کشاورزی و... را هم می توان از کاربردهای کلسیم کلرید معرفی کرد.

کلرید کلسیم در بتن سازه های بتنی چه کاربردی دارد؟

چرا از کلرید کلسیم در بتن استفاده می شود؟ این ماده می تواند زمان هیدراتاسیون سیمان را افزایش دهد، به طوری که سرعت انجام آن را به اندازه یک سوم کاهش دهد. این ماده می تواند سرعت پخت را نیز در بتن افزایش دهد. یکی دیگر از مزیت های کلرید کلسیم برای بتن محافظت از آن در برابر هوای سرد است. اما در مجموع استفاده از این ماده در بتن می تواند باعث افزایش سرعت انجام کارها و صرفه جویی اقتصادی شود.

Calcium chloride1

چطور از کلرید کلسیم در بتن استفاده کنیم؟

کلرید کلسیم در بتن وجود ندارد و از آن به عنوان یک ماده افزودنی برای بتن استفاده می شود. اما مقدار مصرف این ماده نباید از 2 درصد بیشتر باشد. همچنین ترجیحا باید به طور محلول با آب به بتن اضافه شود. در صورت استفاده از این ماده میزان کل آب مخلوط کننده مورد نیاز در بتن کاهش خواهد یافت. این ماده همچنین باید حداقل برای 3 دقیقه و یا 30 دور میکسر استفاده شود. اگر از نوع خشک این ماده استفاده کرده اید باید پیش از تخلیه در درام میکسر و دستگاه مخلوط کن اضافه شود. توجه داشته باشید که این ماده به هیچ عنوان نباید با سیمان خشک در تماس باشد چرا که باعث خرابی آن خواهد شد.

چطور کلرید کلسیم را به آب اضافه کنیم؟

برای ترکیب این ماده با بتن باید پیش از استفاده، آن را با آب مخلوط کنید. اما برای انجام این کار باید توجه داشته باشید که کلرید کلسیم را باید به آب اضافه کنید. بنابراین از اضافه کردن آب به کلرید کلسیم خودداری کنید. همچنین برای این کار نباید از آب گرم استفاده کنید. در زمانی که این ماده با آب تماس پیدا می کند گرما آزاد می شود اما برای استفاده از آن و ترکیب آن با بتن باید اجازه دهید تا محلول خنک شده و سپس آن را به بتن اضافه کنید.

چه اقدامات احتیاطی را باید در ترکیب کلرید کلسیم با آب در نظر داشته باشیم؟

برای استفاده از کلرید کلسیم در بتن سازه های بتنی نیاز به انجام برخی اقدامات احتیاطی دارید. برای این کار حتما از عینک های محافظ و دستکش لاستیکی استفاده نمایید. این ماده نباید با پوست بدن ارتباط پیدا کند. بنابراین در صورت تماس باید به طور کامل پوست محل تماس شسته شود. همچنین اگر این ماده با چشم ارتباط پیدا کرد باید به مدت 15 دقیقه کامل با آب شستشو داده و پس از ان سریعا به چشم پزشک مراجعه شود.

Calcium chloride2

کلرید کلسیم در بتن سازه های بتنی چه تغییری ایجاد می کند؟

این ماده در درجه اول به عنوان یک شتاب دهنده بتن استفاده می شود و مدت زمان گیرایی اولیه و نهایی بتن را نیز کم خواهد کرد. کلرید کلسیم در دماهای پایین بیشتر استفاده می شود چرا که امکان اتمام سریع تر کار وجود دارد. بهتر است در آب و هوای گرم از این شتاب دهنده استفاده نشود. مصرف این ماده باعث پایداری بتن در برابر حملات سولفاتی می شود و همچنین احتمال واکنش قلیایی در مصالح را افزایش می دهد. این ماده مقاومت بتن در برابر سایش و فرسایش را نیز افزایش می دهد.

تاثیرات نامطلوب افزودن کلرید کلسیم در بتن سازه های بتنی چیست؟

یکی از نکات منفی احتمالی برای کلرید کلسیم احتمال افزایش جمع شدگی و کاهش پایداری بتن در برابر یخ زدگی است. در برخی مواقع حتی با وجود استفاده درست و به اندازه از این ماده باز هم ممکن است باعث خوردگی شود. این ماده با استفاده از یون های کلرید ممکن است باعث نفوذ رطوبت و اکسیژن به بتن شده و باعث خوردگی و از بین رفتن مقاومت بتن و همچنین آرماتورها شود.

استفاده از انواع روش های زودگیر کننده بتن توسط مقاوم سازان پایون

مطلبی که مطالعه کردید تحت عنوان تاثیر کلرید کلسیم در بتن سازه های بتنی به نگارش در آمده است. شرکت مقاوم سازی پایون یکی از شرکت های فعال در زمینه فعالیت های ساختمانی مرتبط با بتن شناخته می شود که فعالیت خود را در سال 1384 آغاز نموده است. این شرکت تاکنون پروژه های متنوعی را در زمینه های مقاوم سازی سازه ها مثل افزایش بار، تغییر کاربری، تاثیر حملات تروریستی، شرایط نامساعد اقلیمی و اب و هوایی و... انجام داده است. این شرکت همچنین پیشرو در ارایه خدمات ژئوتکنیکی نیز محسوب می شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx