نکات اجرایی مخزن آب و آب بند سازه های بتنی در پروژه های آب و فاضلاب

02 آذر ، 1401
شرکت پایون

نکات اجرایی مخزن آب و آب بند سازه های بتنی در پروژه های آب و فاضلاب از اهمیت بالایی برخوردار است. برای استفاده از بتن در این پروژه‌ها، آب بند کردن بتن اهمیت زیادی دارد. چرا که در غیر این صورت بتن مقاومت خود را در مدت زمانی کوتاه از دست داده و خسارت های بزرگی را به وجود می آورد. لذا در پروژه های آب و فاضلاب نکات اجرایی مهمی را در مورد آب بندی باید مد نظر قرار داد تا از وقوع مشکلات بعدی پیش گیری کرد. با مقاوم سازان پایون همراه باشید تا به بررسی بیشتر این موضوع بپردازیم.

Water tank and water seal

چرا آب بندی بتن در پروژه های آب و فاضلاب مهم است؟

بتن یکی از اصلی ترین مصالحی است که در دنیای مدرن برای ساخت و ساز انواع سازه های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. آب بندی بتن ها مانع از نفوذ آب به بتن شده و باعث افزایش قابل توجه عمر بتن می شود. اما آب بندی بتن در پروژه های آب و فاضلاب اهمیتی دو چندان دارد. چرا که بتن در این پروژه ها مستقیما با اب در تماس است. از طرف دیگر برخی از آلاینده ها و مواد خورنده در فاضلاب نیز باعث کاهش مقاومت بتن می شوند.

نکات اجرایی مخزن آب و آب بند سازه های بتنی در پروژه های آب و فاضلاب

در تصفیه خانه ها و خطوط لوله فاضلاب فسفین با سولفور و اب واکنش داده و در نتیجه اسید های این دو را تولید می کنند. این دو در کنار سایر مواد شیمیایی موجود در آب فاضلاب باعث خوردگی بتن در گذر زمان می شوند. در بلند مدت این خوردگی ها باعث سنگ نما شدن و شدت یافتن آسیب به بتن و حتی آرماتورها می شود. موضوع دیگر این است که در نکات اجرایی مخزن آب و آب بند سازه های بتنی در پروژه های آب و فاضلاب باید مقاومت فشاری نیز مد نظر قرار گیرد.  

Water tank and water seal1

نکات اجرایی واتراستاپ برای آب بند کردن سازه های بتنی آب و فاضلاب

ضوابط اجرایی مهم اجرای این واتر استاپ ها در نشریات 123 و124 دفاتر امور فنی سازمان مدیریت و برنامه ریزی بیان شده است. در این الزامات لزوم استفاده از نوارهای آب بند پی وی سی برای آب بند کردن درزهای، انبساطی و انقباضی گنجانده شده است. این نوارها باید بر اساس ابعاد و حجم سازه ها مورد استفاده قرار گیرند.

عواملی که باعث نفوذپذیری بتن در سازه های آب و فاضلاب می شوند

یکی از روش های افزایش کارایی بتن، افزودن آب در طرح اختلاط بتن است. این افزایش میزان آب باعث بیشتر شدن لوله های مویی در داخل بتن می شود. در نتیجه املاح و آب به بتن نفوذ کرده و مقاومت آن را از بین می برند. به این منظور می توان از محصولات جدید بر پایه پلی کربوکسیلات استفاده نمود. این محصولات می توانند تا سی درصد آب بتن را کاهش دهند.

کسری فیلر سنگدانه

اکثر متخصصان بتن به دلیل نگرانی از وجود داشتن خاک رس دانه بندی با قطر 0.3- 0.75 میلی متر را حذف می نمایند. این کار باعث می شود تا بتن ها دچار کمبود و کسری فیلر شوند. اما راهکار در این موضوع چیست؟ این مشکل را می توان با افزایش مصرف سیمان برطرف نمود. با افزایش مصرف سیمان اما متاسفانه خمیر سیمان فضای خالی بیشتری در بتن ایجاد کرده و باعث افزایش میزان نفوذپذیری و کاهش مقاومت بتن می شود.

کمبود تراکم بتن

تراکم بتن به این معناست که میلگرد ها و قالب ها را به طور کامل بپوشاند و هوای حبس شده در بتن نیز از آن خارج شود. اگر تراکم بتن کم باشد ذره های جامد از هم فاصله گرفته و باعث کاهش مقاومت فشاری، کرمو شدن، افزایش نفوذ پذیری و ظاهر نامتناسب مقاع بتنی می شود. این موضوع نیز با افزودن مواد کربوکسیلاتی قابل حل کردن می باشد. در صورت استفاده از این مواد تراکم بتن بهبود یافته و بتن خود متراکم می شود.

سرطان بتن

یکی از مشکلات بتن ها در سازه های بتنی پروژه های آب و فاضلاب سرطان بتن نام دارد. این مشکل در اثر زنگ زدن و خوردگی میلگردهای داخل بتن به وجود می آید. وجود رطوبت، محیط قلیایی و سنگدانه های واکنش زا باعث وقوع این مشکل می شود. یکی از این راه حل ها به ویژه برای بتن هایی استفاده می شود که در معرض آب یا مواد شیمیایی هستند. در این روش افزودنی میکروسیلیس به بتن اضافه می شود جز چسباننده به همراه مواد کاهنده آب به بتن افزوده شود. در نتیجه برخی از واکنش های شیمیایی در داخل بتن شرایط بتن تغییر می کند.

نکات اجرایی آب بندی ثانویه مخزن آب و آب بند سازه های بتنی

محافظت کردن از بتن در برابر خورندگی فاضلاب علاوه بر خود بتن، نیاز به یک پوشش حفاظتی قوی دارد. این کار با یک رنگ آمیزی صورت می گیرد. رنگی که از پلی یورتان، اپوکسی و... تکمیل شده و بر اساس ویژگی های پروژه از بین آنها یکی انتخاب می شود.

اجرای پوشش هدف

برای حل مشکلات مربوط به مقاومت لایه رویی بتن می توان از یک پوشش حفاظتی بر اساس اپوکسی استفاده نمود. این پوشش ها معمولا بر اساس رزین های اپوکسی و هاردنرها ایجاد شده است. این پوشش یک مقاومت شیمیایی عالی ایجاد می کند و بتن را در برابر خوردگی و آب مقاوم می نماید. این پوشش ها مقاومت خوبی در برابر مواد خورنده و شیمیایی دارند و معمولا از آنها در مخازن سوخت، فاضلاب و مواد شیمیایی استفاده می شود.

Water tank and water seal2

درزهای انبساطی و آب بندی دور لوله

مهندسین طراح در زمینه آب و فاضلاب و بتن همیشه بر روی پر کردن درزهای انبساطی بسیار توجه داشته اند. این موضوع می تواند باعث اطمینان از عملکرد مواد پر کننده بر اساس رفتارهای سازه ای و همچنین اطمینان از نفوناپذیر بودن درزها شود. درزگیرهای پلی یورتان یک جزئی از بهترین انواع پرکننده درزهای انبساطی هستند که خاصیت کشسانی نیز دارند. 

اجرای بتن پروژه های آب و فاضلاب توسط شرکت مقاوم سازان پایون

در این مطلب تلاش شد تا نکات اجرایی مخزن آب و آببند سازه های بتنی در پروژه های آب و فاضلاب را با هم مرور کنیم. اما بد نیست بدانید شرکت مقاوم سازی پایون از شرکت های پیشرو در زمینه مقاوم سازی سازه های بتنی در کشورمان می باشد. این شرکت که در سال 1384 تاسیس شده است تاکنون توانسته است پروژه های مختلفی در زمینه مقاوم سازی سازه ها در برابر شرایط مخرب آب و هوایی، افزایش بار، زلزله، تغییر کاربری و... را برعهده گرفته و آنها را با موفقیت به پایان برس
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx