همه چیز در مورد سازه های بتنی در محیط دریایی

02 آذر ، 1401
شرکت پایون

سازه های بتنی در محیط دریایی شرایط خاص تری را نسبت به سایر سازه های بتنی تجربه می‌کنند. بتن امروزه از اصلی ترین مصالحی است که در ساخت سازه‌های مختلف استفاده می‌شود. از بتن در ساخت انواع سازه ها در محیط های دریایی نیز استفاده می شود. هر چند استفاده از بتن در دریا، ساحل، رودخانه و مجموعا هر مکانی که در آن رطوبت و آب وجود داشته باشد، محدودیت هایی داشته و نیاز انجام به برخی اقدامات خاص برای نگهداری از بتن وجود دارد. با مقاوم سازان پایون همراه باشید تا توضیحات بیشتری در این زمینه ارائه دهیم.

Concrete structures in the marine environment

سازه های بتنی درمحیط های دریایی

تاکنون در تمام دنیا حوضچه های آبی، تیرها، پایه پل ها، موج شکن ها و...زیادی از بتن مسلح شده ساخته شده است. بتن امروزه مورد پذیرش بسیاری از مهندسان برای استفاده در محیط های دریایی قرار گرفته است. هم می دانند که بتن جسمی متخلخل است و توانایی جذب آب را دارد؛ اما در صورتی که مصالح خوب و مناسبی برای آن در نظر گرفته شود، به خوبی اجرا شود، از آب بندی خوبی برای آن استفاده شود و به خوبی از آن نگهداری شود، می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای استفاده در محیط های دریایی و مرطوب باشد.

خوردگی سازه های بتنی در محیط های دریایی

معمولا از بتن مسلح برای ساخت و ساز در محیط های دریایی استفاده می شود. خوردگی ها در بتن مسلح به شکل یکنواخت نیست. به طور معمول این خوردگی به وسط یا دو طرف نهایی عضو بتنی محدود می شود. شمع ها نیز ممکن است به شکل غیر یکنواخت دچار خوردگی شوند. مثلا قسمت داخل آب شمع دچار خوردگی نشده اما قسمت بیرون از آن خورده شود. در نهایت خوردگی باعث ریزش و فرو ریختگی می شود. البته میزان مقاومت بتن به میزان مقاومت میلگردها به خوردگی نیز بستگی دارد.

Concrete structures in the marine environment

خوردگی در بتن های پیش تنیده در محیط های دریایی

بتن های پیش تنیده در سازه های بتنی در محیط های دریایی گزینه خوبی محسوب می شوند. این موضوع نیز به این علت است که ترک های میکروسکوپی کمتری وجود داشته و بتن نفوذناپذیرتر است. اما زمانی که کابل ها پیش تنیده کننده خورده می شوند، پیامد آن برای سازه شدید تر خواهد بود. البته خوردگی بتن های پیش تنیده دریایی بیشتر در مواقعی رخ می دهد که نفوذناپذیری بتن بالا باشد.

خوردگی بتن در محیط دریایی از لحاظ موقعیت قرار گیری

سازه های بتنی که در کنار دریا و ساحل قرار گرفته اند تحت تاثیر عوامل مختلفی ممکن است دچار خوردگی شوند. قسمت های بتنی که در محل جزر و مد آب قرار داشته و یا پاشش آب (امواج ساحلی) بر روی آنها انجام می شود. این نواحی معمولا تحت تاثیر سه عامل خوردگی شامل اکسیژن، کلریدها و رطوبت قرار می گیرند. معمولا شمع های دریایی بیش از سایر اجزای بتنی دچار خوردگی می شوند چون بیش از هر جز بتنی در معرض این عوامل هستند. اما در مورد بخش زیر آب شمع ها قضیه کمی فرق می کند.

این بخش به دلیل اینکه با کمبود اکسیژن روبرو است، کمتر از بخش بیرون از آب دچار خوردگی می شود. معمولا سازه باراندازهای ساحلی و اعضایی که نزدیک به خشکی قرار گرفته اند بیشتر از اعضای دور از ساحل دچار خوردگی می شوند. به این دلیل که وقتی موجی به ساحل برخورد می کند آب اسپری شده و یون های کلرید پرتاب شده به اعضای بتنی برخورد می کنند. البته نوع اسکلتی که درسازه بتنی استفاه شده نیز بسیار مهم است. مثلا باراندازهای عرشه تخت نسبت به بقیه باراندازها خوردگی کمتری دارند.

Concrete structures in the marine environment

علل خرابی سازه های بتنی در محیط دریایی

به جز آنچه گفته شد عوامل مختلفی در خرابی و تخریب بتن سازه های دریایی تاثیرگذار هستند که این عوامل شامل موارد زیر هستند:

  • خوردگی میلگردهای فولادی
  • یخبندان ها
  • حملات مواد شیمیایی (قلیایی یا اسیدی)
  • فشار ناشی از تبلور نمک
  • حمله میکرو ارگانیسم ها
  • اثر ضربه و سایش یخ
  • اثر مه و رطوبت دما
  • اثر امواج طوفان
  • درجه حرارت
  • فشار هیدرواستاتیکی
  • مواد آلی دریایی

تعمیر بتن تخریب شده در محیط های دریایی

در زمان های گذشته فرض بر این بود که بتن ها عمر نامحدودی دارند و به این علت نیاز به نگهداری و مرمت نیز ندارند. اما با گذشت زمان و تجربه خرابی ها عکس این موضوع ثابت شد و به همین دلیل ترمیم و نگهداری از این سازه ها ضرورت پیدا کرد. برای ترمیم بتن باید در درجه اول بتن از محل مورد نظر برداشته شود. سپس سطح آماده شود. پس از آن باید محل انتخاب و سطح زیرین قبل از ترمیم اصلاح شود. برای اصلاح محل نیز می توان از ملات ماسه و سیمان، بتن با دانه بندی نرم، ملات تقویت شده با مواد پلیمری، ملات و بتن مسلح به الیاف و... استفاده نمود.

تقویت سازه های بتنی در محیط های دریایی توسط مقاوم سازان پایون

در مطلبی که مطالعه کردید تلاش شد تا مسائل مختلف در مورد سازه های بتنی در محیط دریایی را مورد بررسی قرار دهیم. شرکت های مختلفی در زمینه مقاوم سازی سازه های بتنی خصوصا در مناطق دریایی به فعالیت می پردازند. یکی از این شرکت ها که تجربه بالایی در این زمینه دارد، شرکت مقاوم سازان پایون است. این شرکت تاکنون توانسته است پروژه های مختلفی را به عهده گرفته و با موفقیت آن ها را به سرانجام برساند. این شرکت در زمینه مقاوم سازی سازه ها در برابر افزایش بار، زلزله، تغییر کاربری، مقاوم سازی بتن های دریایی و... مشغول به فعالیت می باشد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx