افزودنی های ضد یخ برای بتن ریزی در هوای سرد

25 دی ، 1401
شرکت پایون

افزودنی های ضد یخ برای بتن ریزی در هوای سرد از موضوعات ویژه ای است که برای بسیاری از مهندسین عمران و پیمانکاران قابل توجه است. به شکل کلی دما یک موضوع مهم در بتن ریزی محسوب می شود. اگر دما از حدی بالاتر و یا حدی کمتر باشد، بتن با تغییراتی مواجه می شود. این تغییرات می تواند بر کیفیت بتن و مقاومت آن اثر منفی گذاشته و مشکلاتی را ایجاد کند. برای مثال ساده ترین واکنش آب به هوای بسیار سرد یخ زدن است که باعث گیرایی پایین بتن می شود. در ادامه این مطلب از سایت مقاوم سازان پایون تاثیر سرما بر بتن و ضد یخ های بتن را با هم بررسی می کنیم.

zeddeyakh

بتن ریزی در سرما چه شرایطی دارد؟

در اکثر شهرها و مناطق مختلف کشورمان با اتمام تابستان فصل سرما آغاز شده و کم کم هوا رو به سردی می رود. معمولا وقتی دمای هوا بیش از دمای انجماد آب است، مشکلی برای بتن ریزی وجود ندارد. اما وقتی دما به زیر صفر می رسد، برخی مشکلات با یخ زدن آب شروع می شود. وقتی آب یخ می زند پمپاژ آب یا سیمان سخت تر و در مواقعی غیر ممکن می شود. در این شرایط معمولا از افزودنی های ضد یخ برای بتن ریزی استفاده می شود تا آب را از حالت انجماد خارج کند.

بتن ریزی در هوای سرد چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

اگر با بتن آشنا نباشید و تجربه کار کردن با آن را نداشته باشید، شاید یخ زدن آب ساده ترین موضوع برای شما باشد. اما در واقعیت با یخ زدن آب، بتن نیز یخ می زند. در این وضعیت بتن در پمپ تراک یخ می زند و مشکلات فنی برای آن ایجاد می کند. علاوه بر این لاین ها نیز یخ می زنند. در این شرایط فقط کافی است هزینه تعویض لاین ها و پمپ تراک را به هزینه های عقب افتادن اجرای بتن ریزی اضافه کنید تا از بار مالی ایجاد شده برای پروژه تعجب کنید. ضمنا این وضوع را مد نظر داشته باشید که بتن یخ زده کیفیت خود را از دست داده و قابل استفاده نخواهد بود.

zeddeyakh1

یخ زدگی چطور بر کیفیت بتن تاثیرگذار است؟

حال که با هزینه های یخ زدن بتن در فصل زمستان آشنا شدید، بد نیست کمی هم در مورد اثرات مخرب سرمای شدید و یخ زدگی بر بتن بدانید. اولین اتفاق کاهش مقاومت بتن است. وقتی به علت یخ زدگی و نبود آب مایع هیداتاسیون بتن مختل شود کاهش مقاومت در بتن اتفاق می افتد. با کاهش دمای آب از 4 درجه سانتی گراد حجم آب افزایش یافته و این اتفاق باعث پوک شدن بتن می شود. بتن ریزی در هوای سرد اثرات مخرب دیگری نیز بر بتن دارد. هوای محیطی سرد رشد مقاومت بتن را کاهش می دهد.

به این ترتیب مقاومت 28 روزه بتن در زمستان بسیار کمتر از این مدت در فصل تابستان می شود. تاثیر دیگر اختلاف دمای سطح بیرونی و درونی بتن در هنگام گرفتن سخت شدن است. این اختلاف دما نیز مقاومت بتن را به میزان زیادی کاهش می دهد. در هنگام پرداخت بتن نیز ممکن است یخ زدگی بر روی سطح بوجود آید که این موضوع مقاومت سایشی بتن را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. این عوامل در کنار هم نه تنها مقاومت کلی بتن را پایین می آورند که حتی باعث کاهش طول عمر و دوام آن نیز می شوند.

چطور از یخ زدن بتن در هوای سرد جلوگیری کنیم؟

از گذشته تا به حال روش های مختلفی برای جلوگیری از یخ زدن بتن وجود داشته است. اما در سالهای اخیر روش های نوینی برای این کار ایجاد شده است که قابل توجه است. در روش های سنتی تلاش می شد تا بتن و آب موجود در آن تا حد ممکن و به هر روش ممکن گرم نگه داشته شود. این کار کاهش با روشن نگهداشتن بخاری و گاهی با ایجاد آتش در محل انجام می شد. این کار یعنی تابیدن حرارت مستقیم اثرات منفی بر کیفیت بتن می گذاشت. اما این روش ها کم کم منسوخ شده و روش های نوین جایگزین آن شدند.

zeddeyakh2

افزودنی های ضد یخ برای بتن چیست؟

ضد یخ بتن به شکل پودر یا مایع است که باعث می شود تا دمای انجماد آب موجود در بتن کاهش پیدا کرده و بتن در هوای سرد دچار یخ زدگی نشود. ضد یخ بتن حتی تا دمای کمتر از منفی 30 درجه سانتی گراد نیز قابل استفاده بوده و عملکرد خوبی دارند.

انواع ضد یخ بتن کدام است؟

ضد یخ های بتن دو نوع دارند. گروه اول ضد یخ ها معمولا دراری برخی مواد شیمیایی مثل الکترولیت ها، نیتریت سدیم، کلرید کلسیم و بعضی از ترکیبات غیر الکترولیتی آلی می باشند. این نوع ضد یخ ها به افزایش سرعت گیرش و سفت شدن بتن نیز کمک می کنند. گروه دوم ضد یخ بتن شامل دو نوع ماده افزودنی می باشد. معمولا در این گرو از پتاس به علاوه کلرید کلسیم، نیتریت سدیم، نیتریت کلسیم، نیترات یا اوره استفاده شده است. این دسته علاوه بر ضد یخ بودن دارای خواص زودگیری بتن نیز هستند.

معیار انتخاب افزودنی ضد یخ بتن چیست؟

با هدف انتخاب بهترین افزودنی های ضد یخ برای بتن ریزی در هوای سرد باید چند معیار را مد نظر قرار دهید. از جمله:

  • نوع ساختار بتن مورد استفاده
  • نوع سیمان و سنگدانه آن
  • شرایط استفاده و بهره برداری
  • طریقه محافظت از بتن در فصل زمستان

مزایای استفاده از ضد یخ برای بتن چیست؟

بر اساس تحقیقات و تجربیات مختلف استفاده از افزودنی های ضد یخ بتن یکی از ساده ترین و راحت ترین روش ها برای جلوگیری از انجماد بتن است. این افزودنی ها علاوه بر اینکه مانع یخ زدن بتن می شوند، انسجام بتن را حفظ کرده و باعث گیرش بهتر و مقاومت بالاتر بتن می شوند. همچنین استفاده از ضد یخ روش اقتصادی تری نسبت به روش های سنتی مثل گرم کردن بتن و محوطه تزریق بتن است.

خدمات مشاوره مقاوم سازی و استفاده از بتن شرکت مقاوم سازان پایون

در این مقاله تلاش شد در زمینه ضد یخ برای بتن ریزی در هوای سرد توضیحاتی ارائه شود. بتن و بتن ریزی یک فعالیت تخصصی محسوب می شود و انجام آن نیاز به شناخت بتن، کنترل آن و شرایط انجام عمل بتن ریزی دارد. پیشنهاد می کنیم در شرایط غیر معمول مثل دمای کمتر از صفر درجه اگر قصد بتن ریزی دارید، حتما از مشاوره یک شرکت معتبر بهره مند شوید تا از عواقب منفی آن جلوگیری کنید. مقاوم سازان پایون از شرکت های فعال و شناخته شده در زمینه مقاوم سازی انوع ساختمان است و با سالها تجربه می تواند به عنوان یک گزینه عالی برای مشاوره برای شما باشد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx