دلایل کرمو شدگی بتن و راه های جلوگیری از آن

25 دی ، 1401
شرکت پایون

دلایل کرمو شدگی بتن و راه های جلوگیری از آن از جمله موضوعات بسیار مهم در بتن ریزی می باشد که به نوعی چالش تبدیل میشود. البته این مشکل پس از خشک و سفت شدن بتن قابل مشاهده است و پیش از آن کمتر نشانی از کرمو شدگی را پیدا خواهید کرد. یکی از نکات منفی این اتفاق ظاهر زشت و خراشیده ای است که در سطح بتن نمایان می شود. کرمو شدگی دلایلی دارد و راه هایی نیز برای جلوگیری از آن وجود دارد. این مطلب سایت مقاوم سازان پایون قصد دارد تا این موضوع را مورد بررسی قرار دهد.

kermo

کرمو شدگی بتن چیست؟

بتن کرمو شده در حقیقت بتنی است که پس از خشک شدن فضا و حفره هایی توخالی بر روی آن قابل مشاهده باشد. هر چند این اتفاق ممکن است در داخل بتن نیز به وقوع بپیوندد. معمولا با قالب برداری کرمو شدن بتن قابل تشخیص است اما در برخی مواقع پس از خشک شدن مشخص می شود.

تفاوت کرمو شدگی و شن نما شدن بتن چیست؟

شن نما شدن بتن و کرمو شدگی آن تقریبا به یک معنا می باشند. این دو کلمه هر دو به مشخص شدن درشت دانه و جداشدن بخش سطحی بتن اشاره می کند. هرچند کرمو شدن برای عمق بتن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و شن نما شدن برای وقوع این مشکل در سطح بتن استفاده می شود. شاید جالب باشد بدانید که نام دیگر این شرایط لانه زنبوری شدن است.

kermo1

دلایل کرمو شدگی بتن چیست؟

در شرایط مختلف علت کرمو شدن بتن متفاوت است اما به طور کلی نرسیدن بتن به همه قسمت ها یکی از اصلی ترین علت های کرموشدگی بتن می باشد. در ادامه برخی دیگر از دلیل وقوع این مشکل را با هم بررسی می کنیم.

اسلامپ بالا یا پایین بتن

استفاده کردن از بتن هایی که اسلامپ پایینی داشته و سفت هستند باعث شن نما شدن می شود. بتنی که کارایی پایینی دارد نیز باعث وقوع این شکل می شود. همچنین در شرایطی که آب بیش از اندازه به سیمان اضافه شود جدا شدگی در بتن اتفاق می افتد و ممکن است این مشکل را ایجاد کند.

اعمال ویبره زیاد

ویبر زیاد بتن ممکن است باعث شود سنگریزه ها ته نشین شده و دوغاب از قالب نشتی کند. ویبره نامناسب با قطر کم نیز ممکن است تراکم بتن را دچار مشکل کند. از طرف دیگر کوتاه بودن زمان فرو رفتن ویبره نیز ممکن است باعث کرموشدن بتن گردد.

افزایش ارتفاع بتن ریزی و فواصل آرماتورها

بعضی مواقع افزایش پیدا کردن ارتفاع بتن ممکن است باعث جدا شدن اجزای بتن شده و در نهایت کرمو شدگی آن را به همراه داشته باشد.

فاصله اتصالات، قالب ها و آرماتور بندی های

از طرف دیگر در برخی از آرماتوربندی ها شاهد نزدیکی زیاد آرماتورها به یکدیگر هستیم که با گیرافتادن شن باعث مانع در رد شدن سیمان و سنگ دانه ها شود و در نهایت بتن لانه زنبوری را بوجود بیاورد. یکی دیگر از احتمالات مناطق اتصال به تیر یا ستون می باشد که ممکن است به خوبی بتن به این نواحی نفوذ نکند. استفاده از قالب های نامناسب و دارای پستی و بلندی نیز مشکلاتی را ایجاد می کند.

سنگدانه ها و ریز دانه ها

سنگدانه هایی که بزرگ و درشت هستند ممکن است با ورود غیر عمدی خود به بتن در قست های پایینی باعث کرمو شدن شود. ریزدانه هایی که دانه بندی گسسته داشته و زبر می شوند ممکن است قالب را خوب پر نکنند.

قالب های بزرگ و نامناسب

اگر بتن مسافت زیادی را در قالب به شکل افقی حرکت کند، در مسیر خود ممکن است سنگدانه های درشت را ته نشین کند. این موضوع باعث می شود جداشدگی بیشتری در بتن اتفاق بیافتد. علاوه بر این درزبندی نامناسب ممکن است شیره بتن را خارج کند و باعث پدیده شن نما شدن در همان نقطه گردد.

kermo2

بتن های زودگیر

استفاده از بتن هایی زودگیر یا افزودنی های زودگیر کننده بتن باعث می شود تا بتن در قالب زودتر سفت شده و در زمان ویبره زدن بتن متراکم می شود. این موضوع نیز باعث وقوع مشکل بتن لانه زنبوری می شود.

راه های جلوگیری از کرمو شدگی بتن چیست؟

برخی از دلایل کرموشدگی غیر قابل اجتناب است. اما با دانستن روش هایی که می توان از این اتفاق جلوگیری کرد علاوه بر صرفه جویی در زمان، هزینه های بلند مدت نگهداری از بتن نیز کاهش می یابد. با رعایت برخی از نکات می توان تا حد زیادی از شن نما شدن بتن جلوگیری کرد. برخی از این اقدامات شامل موارد زیر است:

  • بتن ریزی از ارتفاع بیش از 1.5 متر انجام نشود.
  • به وجود آوردن تراکم لازم و کافی در بتن و جلوگیری از تراکم بیش از اندازه بتن.
  • از بتن خود تراکم استفاده شود.
  • از قالب های مناسب، کارامد و مستحکم استفاده شود.
  • از بتن مناسب و منسجم استفاده شود.
  • عدم استفاده از ویبراتور در زمان خروج حباب های هوا
  • اطمینان از ایجاد تراکم خوب در گوشه وکنارها و اتصالات
  • جلوگیری از وارد شدن آب زیاد به بتن

رفع کرمو شدن بتن چگونه انجام می شود؟

روش های مختلفی برای ترمیم بتن کرموشده وجود دارد به طور کلی این فرایند شامل برداشتن قسمت مشکل دار، تمیز کدن محل، استفاده کردن از مواد ترمیم بتن و عمل آوری بتن است. بهتر است برای انجام این کار مراحل زیر را انجام دهید:

  • بتنی که مقاومت خود را از دست داده و شل شده است را از بدنه اصلی جدا کرده و بردارید.
  • محل را از هرگونه آلودگی پاک کرده و کمی آنرا مرطوب کنید.
  • ترک ها و حفره های کوچک را دوغاب های اپوکسی پر کنید.
  • قالب ها را قرار داده و دوغاب را در محل بریزید.
  • اگر عمق کرموشدگی بتن زیاد است باید در چند لایه محل را پر کنید. در بین پر کردن هر لایه 30 دقیقه صبر کنید.
  • پس از 12 ساعت قالب ها را باز کنید.

ترمیم بتن کرمو با مشاوره مقاوم سازان پایون

در این مطلب دلایل کرمو شدگی بتن و راه های جلوگیری از آن را با هم مورد بررسی قرار دادیم. راه ای مختلفی برای ترمیم بتن کرموشده وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارد. برای انتخاب بهترین روش مناسب با شرایط بتن بهتر است از یک مشاور با تجربه کمک بگیرید. شرکت مقاوم سازان پایون به عنوان یکی از شرکت های فعال در زمینه مقاوم سازی سازه های بتنی، سالها تجربه را در رزومه کاری خود داشته و تاکنون پروژه های مختلفی را به سرانجام رسانده است. از این جهت شرکت ساختمان سازی پایون می تواند انتخابی خوب به عنوان مشاور پروژه های مقاوم سازی شما باشد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx