رزین اپوکسی چیست؟

25 دی ، 1401
شرکت پایون

رزین اپوکسی ماده ای است که در صنایع مختلف، کاربردهای متفاوتی دارد. معمولا رزین ها از ترکیب دو جزء با هم استفاده می شوند. رزین به شکل کلی به عنوان ترکیبی مصنوعی یا طبیعی است که چسبناک می باشد و قابل سخت شدن است. رزین ها انواع مختلفی دارند که تنها یکی از آنها رزین اپوکسی است. اگر می خواهید در مورد این نوع رزین بیشتر بدانید و با کاربردهای آن بیشتر آشنا شوید، ادامه این مطلب از سایت مقاوم سازان پایون را از دست ندهید و تا پایان همراه ما باشید.

apoxi

رزین اپوکسی

رزین اپوکسی نوعی از رزین ها هستند که به شکل مایع در بازار وجود دارند. این رزین دو جزء دارد که جزء اول شامل رزین و جزء دوم هاردنر یا سفت کننده است. در اثر ترکیب رزین اپوکسی با هاردنر خود واکنشی شیمیایی همراه با تولید گرما شروع شده و پس از آن چندین ساعت طول می کشد تا ترکیب رزین و هاردنر خشک شود. البته باید توجه داشت که درصد ترکیب رزین اپوکسی با هاردنر آن بسته به نوع و شرایط متفاوت است. کاربردها، مزایا و انواع رزین اپوکسی را نیز در ادامه بررسی می کنیم.

کاربرد رزین اپوکسی چیست؟

رزین های اپوکسی کاربردهای متنوعی دارند؛ از کاربردهایی در صنایع مرتبط با ساختمان گرفته تا کاربردهای هنری از موارد استفاده از رزین های اپوکسی است.

کاربرد رزین اپوکسی در تعمیرات

خاصیت چسبندگی رزین اپوکسی باعث شده است که آنها گزینه ای مناسب برای تعمیرات وسایل و ابزار مختلف باشند. با رزین ها از جمله نوع اپوکسی آن می توانید قعات شکسته و جدا شده را به یکدیگر پیوند بزنید.

apoxi1

کاربردهای هنری رزین اپوکسی

این نوع رزین با توجه به تنوع رنگ و ویژگی هایی که دارد بسیار مناسب کارهای هنری و ساخت وسایل زیبا است. یکی از این هنرها تولید دکمه های رنگی و طرح دار است. دیگر کاربرد آنها در صورت وجود قالب های مناسب، مجسمه سازی است. ساخت انواع جواهرات و لوازم دکوری نیز از جمله استفاده های مدرن و مفید از رزین های اپوکسی است.

رزین به عنوان کف پوش

رین های اپوکسی پس از خشک شدن مقاومت بالایی از خود نشان می دهند. به همین علت است که استفاده از آنها به عنوان کف پوش نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. یکی از دیگر دلایل کاربرد آنها به عنوان کف پوش صاف و صیقلی بودن در عین عدم لغزندگی آنها است.

apoxi2

عایق بندی مواد مختلف

رزین اپوکسی مقاومت الکتریکی بسیار بالایی دارد. به همین دلیل است که گزینه ای خوب برای استفاده در صنایع الکتریکی محسوب میشود. معمولا سیم ها و وسایلی که با جریان قوی الکتریسته در تماس هستند را با رزین اپوکسی عایق می کنند.

پوشش قطعات فلزی و چوبی

از اپوکسی ها برای اهداف مختلف در پوشاندن سطح چوب یا فلز استفاده می کنند. علاوه براین، قطعات چوبی و فلزی مورد استفاده در صنایع مختلف نیز با رزین ها پوشانده شده و منجر به افزایش مقاومت میشوند. پوشش محافظی که که با رزین های اپوکسی ایجاد شده است از اسکلت اصلی در برابر ضربه، خط و خش نیز حافظت می کند.

صنایع خودرو و هوا و فضا

ویژگی های این رزین باعث شده است که بتوان با آن اشیا و لوازم مختلفی ساخت. امروزه کاربرد رزین اپوکسی برای ساخت بسیاری از قطعات خودرو، هواپیما و... بسیار گسترش پیدا کرده است.

ویژگی ها و مزایای رزین اپوکسی چیست؟

بدون شک چیزی که باعث استفاده از این محصول شده ، ویژگی ها و مزایای آن است. از جمله ویژگی های رزین اپوکسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استحکام و مقاومت بالا
  • انقباض کم در زمان خشک شدن
  • مقاومت بالا در برابر اشعه هایی مثل ماورا بنفش
  • مقاومت بالا در برابر حرارت
  • مقاومت بالا در شرایط اسیدی محیط
  • عدم تاثیرگذاری دما و شرایط اب و هوایی بر آن
  • عایق بودن در برابر الکتریسیته
  • چسبندگی بسیار قوی
  • داشتن سطح چگالی مناسب
  • مقاومت خوب در برابر ضربه، خط و خش
  • مقاومت سایشی بالا
  • عدم خاصیت آتش زایی (ضد حریق نیست)
  • بی بو و بی مزه بودن در نوع رزین اپوکسی شفاف
  • تنوع رنگ بالا
  • استحکام کششی و خمشی بالا

معایب رزین اپوکسی چه مواردی است؟

در کنار مزایا همیشه باید به معایت و نقاط ضعف نیز توجه کرد. از جمله نکات منفی در استفاده از رزین های اپوکسی می توان موارد زیر را بیان کرد:

  • نسبت به سایر انواع رزین موجود در بازار کمی گران تر است.
  • رزین اپوکسی بعد از خشک شدن شکل پذیر نبوده و امکان ترک خوردگی در آن وجود دارد.
  • در دمای زیر 5 درجه سانتی گراد فرایند خشک شدن آن با مشکل مواجه می شود.
  • زمان پخت آن بالاست چرا که مدت زمان لازم برای پلیمریزاسیون بالاست.

انواع رزین های اپوکسی

رزین های اپوکسی انواع مختلفی دارند و هر کدام از این انواع بر اساس کاربرد و اهداف استفاده از آنها ایجاد شده است. برخی از انواع رزین اپوکسی را با توجه به کاربرد آنها در ادامه معرفی می کنیم.

رزین اپوکسی تزریقی

رزین اپوکسی از نوع تزریقی دو جزئی بوده و فاقد حلال است. از این نوع رزین برای پر کردن درزها و ترک های ایجاد شده در بتن و سایر مصالح است. از این رزین برای ترمیم تیرها، ستون ها و کف های بتنی استفاده می شود. اپوکسی تزریقی یک مایع زرد رنگ است که پس از خشک شدن جمع نشده و چسبندگی بالایی دارد.

چسب رزین اپوکسی

همانطور که گفته شد از این نوع رزین ها می توان به عنوان یک چسب نیز استفاده کرد. این چسب برای مقاوم سازی با FRP ساخته شده و دارای دو جزء رزین و هارنر است.

پرایمر اپوکسی

از این پرایمر دو جزئی می توان برای نفوذ در عمق بتن استفاده کرد. قدرت نفوذ و چسبندگی این پرایمر بسیار بالا بوده و قابل استفاده در مخزن های صنعتی و فلزی می باشد. از این پرامر می توان برای ملات تعمیر و کف پوش ها بر روی سطوح بتنی استفاده کرد.

ژل و ملات اپوکسی

دو نوع دیگر رزین اپوکسی را ژل ها و ملات های اپوکسی تشکیل می دهند. ملات اپوکسی سه جزئی می باشد و دارای دانه بندی های دقیق، رزین اپوکسی و وزن کم است. از ژل اپوکسی هم برای نصب لمینت و میلگرد استفاده می شود. با ترکیب ژل و ماسه می تون ملات تعمیری ساخت.

بتونه اپوکسی

بتونه اپوکسی از دو جز فاقد حلال رزین اپوکسی استفاده شده است. از این بتونه برای تسطیح سطح و پر کردن درزها، مقاوم سازی و تقویت سازه استفاده می شود. نام دیگر این بتونه ترمیم کننده اپوکسی است.

استفاده از رزین اپوکسی برای مقاوم سازی سازه های بتنی

در این مطلب با رزین اپوکسی، انواع، ویژگی ها و مزایای آن آشنا شدید. همانطور که گفته شد یکی از کاربردهای رزین های اپوکسی استفاده از آنها به عنوان مقاوم کننده و ترمیم کننده بتن است. استفاده از این مواد به عنوان ترمیم کننده و مقاوم ساز بتن نیاز به تخصص و بررسی فنی دارد. به همین دلیل توصیه می شود برای انجام این کار حتما از یک مشاور با تجربه استفاده شود. مقاوم سازان پایون به عنوان یک شرکت با تجربه در زمینه مقاوم سازی سازه ها از بهترین گزینه ها برای انتخاب به عنوان مشاور یا پیمانکار پروژه شما محسوب می شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx