رزین مگاپوکسی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

25 دی ، 1401
شرکت پایون

رزین مگاپوکسی از جمله رزین هایی است که امروزه در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و جایگاه خاصی پیدا کرده است. این نوع رزین کاربردهای مختلفی در زمینه هنر، تزئینات، ساختمان سازی و... پیدا کرده است که همگی به دلیل ویژگی های خاص و فوق العاده آن بر می گردد. به همین منظور بهتر است با برخی از ویژگی های این رزین آشنا شوید. در این مطلب از سایت مقاوم سازان پایون در مورد رزین مگاپوکسی توضیحاتی را ارایه خواهیم داد.

razin

رزین مگاپوکسی چیست؟

این رزین در سال 75 میلادی در یک شرکت استرالیایی تولید و به بازار عرضه شد. با تولید این چسب می توان گفت انقلابی در این زمینه به وجود آمد؛ انقلابی که تا چندین سال رزین مگا پوکسی را تقریبا بدون رقیب کرد. این محصول هنوز هم یکی از پرفروش ترین انواع رزین ها بین چسب های ساختمانی محسوب می شود. البته رزین مگاپوکسی در زمینه پوشش های سطحی و ترکیبات صنعتی در زمینه عمران، معدن، برق و... نیز بسیار پرکاربرد می باشد.

مزایای رزین مگاپوکسی چیست؟

مزیت های رزین اپوکسی و کاربردهای آن بسیار زیاد است. شاید یکی از مهمترین مزایای آن استفاده راحت از آن باشد. به طوری که افراد غیرحرفه ای هم می توانند به سادگی از آن استفاده کنند. کیفیت بالا این نوع رزین در مقایسه با سایر انواع مشابه نیز قابل توجه است. اما علاوه بر این موارد باید به سرعت اجرای بالاتر، قبل نصب بودن بر روی سطوح مختلف، دوام و طول عمر بالا (تا 15 سال)، انعطاف پذیری و کشش مناسب، چسبندگی بالا، کاهش وزن سازه، تنوع مدل ها، ضد آتش بودن و سرعت خشک شدن خوب اشاره داشته باشیم.

razin1

انواع رزین مگاپوکسی چیست؟

رزین مگاپوکسی یا چسب مگاپوکسی انواع مختلفی دارد که هر کدام مناسب کار خاصی بوده و ویژگی های خاصی دارد. در ادامه انواع رزین های مگاپوکسی را با هم مرور خواهیم کرد.

چسب های مگاپوکسی از نوع PM

این نوع رزین بیشتر بر پایه رزین اپوکسی ساخته شده است و معمولا از این رزین و چسب برای چسباندن سنگ ها، بتن، شیشه، الوارها و برخی مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از ویژگی ای این نوع از چسب های مگاپوکسی استفاده راحت از آن است. به شکلی که می توانید به سادگی با ترکیب دو جزء A و B با نسبت برابر خمیری یک دست تهیه کرده و آن را به سنگ مورد نظر خود بچسبانید.

razin2

رزین مگاپوکسی PF

این چسب یا رزین نیز از دو جزء تشکیل شده است و لازم است قبل از استفاده با هم ترکیب شوند. استفاده از این رزین بیشتر در مواقعی است که نیاز به سرعت در انجام کار وجود دارد. به همین دلیل این چسب 3 تا 5 دقیقه برای خشک شدن نیاز دارد و 15 دقیقه بعد به بیشترین حد از گیرایی می رسد. رزین مگاپوکسی PF بیشتر برای تعمیر اتصالات، مخزن ها، لوله ها، ترمیم بتن و... مورد استفاده قرار می گیرد.

چسب مگاپوکسی MC

این چسب سنگینی برای سطوح بتنی، فولادی و چوبی کاربرد دارد. ویژگی های خاص آن مقاوم بودن در برابر ساییدگی، ضربه و برخی مواد شیمیایی است. این رزین رنگ های مختلفی دارد و استفاده از آن با قلم و غلتک میسر است. از این چسب برای پوشاندن کف و دیوار هم استفاده می شود.

رزین مگاپوکسی H

ویسکوزیته این چسب پایین است و معمولا از آن برای محکم و ثابت کردن آرماتورها در بتن و چیدن آجر استفاده می شود. کاربرد دیگر این نوع رزین برای آب بندی کردن سازه های مختلف از جمله سازه های بتنی است. این رزین که به شکل 4 و 20 لیتری به فروش می رسد برای پوشش کف در ترکیب با رنگ های مختلف نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

رزین مگا پوکسی HX

این چسب نیاز به حلال نداشته و ویسکوزیته آن خیلی کم است. بتن های ترک خورده، الوار و مصالح ساختمانی از کاربردهای این نوع چسب مگاپوکسی است. علاوه بر این پوشش های فایبرگلاس هم برای استفاده از این رزین مناسب هستند.

رزین مگاپوکسی HT

این رزین بیشتر در قیمت های سیب دار یا عمود استفاده می شود. همچنین آب دوست بودن و در محیط های مرطوب نیز قابل استفاده است؛ به طوری که حتی می توان از آن زیر آب نیز بهره برد. برای پاشش می توان از یک دستگاه پاشش رنگ، ماله و قلم مو نیز به کار برد. 

رزین مگاپوکسی 69

این چسب ژل مانند برای اتصال فلزات مناسب می باشد. البته می توان برای اتصال فلزات به بتن و مصالح ساختمانی، سنگ های گرانیت و مرمر نیز از این چسب استفاده کرد. رزین مگا پوکسی 69 در برابر فشار مقاومت خوبی داشته در صنعت ساختمان بسیار پرکاربرد است.  

چسب مگاپوکسی 132

این چسب نیز دو جزئی و با ویسکوزیته پایین می باشد. نیاز به حلال نداشته و برای پوشش کف در اماکن تجاری و صنعتی مناسب است. در ترکیب با رنگ های مختلف می توان ظاهری زیبایی با استفاده از این رزین ساخت. ویژگی خاص آن پاک کردن راحت و ساده آن است.

نحوه کاربرد رزین های مگاپوکسی چگونه است؟

شکل اجرا و استفاده از این رزین ها نیز بسیار قابل توجه است. معمولا استفاده این رزین ها به یک ظرف یا سطل به همراه یک ابزار ترکیب و اختلاط نیاز دارند. هر چند بهتر است برای مراقبت بیشتر دستکش و ماسک هم به همراه خود داشته باشید. قبل از استفاده حتما راهنمای استفاده از رزین مگا پوکسی را مطالعه کنید. بر روی بسته بندی آنها معمولا درصد و نسبت ترکیب، طریقه استفاده، مدت زمان اختلاط و... توضیح داده شده است. اگر پس از مطالعه و استفاده از این رزین ها با مشکل گیرایی و سفت شدن مواجه شدید، برخی موارد زیر را بررسی کنید:

  • دمای محیطی پایین ممکن است خشک شدن چسب را دچار تاخیر کنید.
  • هر چه مساحت سطح بیشتر باشد زمان پخت بیشتر می شود.
  • استفاده از پر کننده ها هم زمان لازم برای گیرایی را بالا می برد.
  • عدم رعایت درصد و نسبت اختلاط دو جزء مشکلاتی ایجادمی کند.
  • برخی موارد نیز عدم اختلاط کامل با مواد دیگر ممکن است مشکلاتی در گیرایی ایجاد کند.

مشاوره استفاده از رزین مگاپوکسی در پروژه های بتن محور

در متنی که مطالعه کردید، اطلاعاتی در مورد رزین مگاپوکسی و کاربرد آنها به شما ارایه شد. انواع رزین ها از جمله این نوع رزین کاربرد زیادی در زمینه اتصالات مصالح و بتن دارند. هر چند استفاده از رزین در پروژه های ساختمانی چندان کاری تخصصی محسوب نمی شود. اما در برخی از مواقع ماهیت و حساسیت پروژه های مرتبط با بتن ممکن است مشکلاتی را در استفاده از آن به وجود آورد. شرکت مقاوم سازان پایون به عنوان یک شرکت پیشرو در زمینه مقاوم سازی سازه های بتنی شناخته می شود که سالها تجربه را در کارنامه داشته و می تواند یک مشاورخوب برای مقاوم سازی با استفاده از رزین ها برای شما باشد.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx