مقاوم سازی و عایق کاری دیوار با استفاده از توری فایبرگلاس

25 دی ، 1401
شرکت پایون

مقاوم سازی و عایق کاری دیوار با توری فایبرگلاس از روش هایی است که این روزها بسیار رواج پیدا کرده است. البته استفاده از این روش چیزی نزدیک به یک قرن سابقه دارد اما سالهای اخیر در کشور ما بسیار پر کاربرد شده است و بسیاری از کارفرمایان به استفاده از توری فایبرگلاس برای عایق کاری و مقاوم سازی تمایل پیدا کرده اند. اگر نمی دانید توری فایبرگلاس چیست و چطور بر عایق شدن و افزایش مقاومت دیوار نقش دارد، ادامه این مطلب از سایت مقاوم سازان پایون را مطالعه کنید.

fiberglass

 توری فایبرگلاس چیست؟

توری فایبر گلاس که به آن مش فایبرگلاس (مش‌های GFRP) نیز گفته می شود، محصولی است که از الیاف شیشه آغشته شده به ترموست تهیه می شود. مش فایبرگلاس که زیر مجموعه مواد FRP محسوب می شود، با گرم کردن شیشه و خارج کردن آن از قالب و تهیه نخ از آن تولید می شود. این الیاف باعث کاهش هدر رفتن آب و افزایش مقاومت ساختاری بتن است. مش فایبرگلاس برعکس مش سیمی یک لایه بیشتر بر روی دیوار ایجاد می کند. برای استفاده سیمان یا بتن باید از نوع AR (مقاوم در برابر شرایط قلیایی) استفاده کرد.

مش فایبرگلاس بر اساس کاربرد انواع مختلفی داشته و در وزن های مختلفی تولید می شود. جالب است بدانید هر چه وزن توری فایبرگلاس بیشتر باشد مقاومت مکانیکی ایجاد شده توسط آن برای دیوار افزایش پیدا می کند.

مش فیبرگلاس از چه موادی ساخته شده است؟

برای تولید این محصول از چندین نوع سیلیس استفاده می شود. این سیلیس ها برای تولید فایبرگلاس استفاده می شود. این مش های فایبرگلاس انواع مختلفی دارند. برخی از انواع در برابر شرایط اسیدی و برخی دیگر در برابر شرایط قلیایی مقاومت بالایی دارند. بعضی از انواع نیر استحکام کششی زیادی دارند. به طور کلی فایبرگلاس یک جنس با دوام، سخت و البته در عین حال انعطاف پذیر است و به همین دلیل در صنایع مختلف بسیار پرکاربرد می باشد.

fiberglass1

استفاده از توری فایبرگلاس برای مقاوم سازی و عایق کاری چه مزایایی دارد؟

توری های فایبرگلاس مزایای دارند که بسیاری از افراد را به استفاده از آن ترغیب می کند. مزیت های مش فایبرگلاس شامل موارد زیر است:

  • قابل بازیافت بودن
  • سادگی استفاده و نگهداری از آن
  • حمل و نقل راحت
  • مقاومت بالا در برابر فشار بالا
  • مقاومت بالا در برابر حرارت
  • انعطاف پذیری بالا
  • دارای ویژگی های عایق بندی و مقاوم سازی بستر
  • افزایش سطح ایمنی ساختمان
  • قیمت نسبتا پایین
  • الیاف سازگار با محیط زیست
  • افزایش مقاومت دیوار در برابر زلزله

طریقه نصب توری فایبرگلاس برای عایق بندی و مقاوم سازی دیوار

این توری در پوشش پلاستر سیمانی و بتنی را باید زمانی نصب کرد که هنوز مرطوب است. برای انودود کاری ضخامت پوشش پایه باید بین 4 الی 8 میلیمتر باشد. با یک ماله باید پوشش پلاستر روی دیوار اجرا شود و پس از آن می توان مش فایبرگلاس را روی آن چسباند. در گام بعد با ماله چسب بر روی آن کشیده می شود. البته این تنها روش استفاده از مش فایبرگلاس نیست.

در روش دیگر ابتدا چسب بر روی دیوار کشیده می شود و سپس مش بر روی آن نصب شده و بعد از آن لایه دوم بر روی آن کار می شود. در اجرای رومش دوم باید توجه داشته باشید که قبل از چسباندن توری لایه زیرین خشک نشده باشد.

fiberglass2

چرا به همپوانی مش فایبرگلاس نیاز داریم؟

یکی از مزایای استفاده از مش فایبرگلاس جلوگیری از ترک خوردن دیوارها در شرایط تغییر دمایی است. در حقیقت توری فایبرگلاس انعطاف پذیری دیوار را در مقابل انبساط و انقباض افزایش می دهد. در هر 100 میلیمتر از مش ها علامت هایی وجود دارد که محل همپوشانی آنها است. در حقیقت هر توری باید صد میلی متر با آخرین نوار همپوشان باشد. اگر این همپوشانی رعایت نشود ممکن است خاصیت توری از بین رفته و پس از مدتی ترک ها بر روی دیوار ظاهر شوند. علاوه بر این عدم رعایت این همپوشانی مقاومت حداکثری را نیز به دیوار نمی دهد.

نکات مهم در مورد استفاده از مش های فایبرگلاس

برخی تصورات غلط در مورد نصب و استفاده از توری فایبرگلاس وجود دارد. برای مثال اگر مش را فقط در بعضی از قسمت ها استفاده کرده و سایر بخش ها فاقد آن باشند، انبساط و انقباض یکسان نخواهد بود و اتفاقا ممکن است شدت و میزان ترک ها بیشتر شود. در این شرایط مقاومت دیوار نیز کاهش خواهد یافت. یکی از راه های جوگیری از این اتفاق استفاده از مفصل درزبندی است. یک نکته مهم دیگر استفاده از ماله مناسب است. در صورتی که از ماله مناسب برای چسباندن مش استفاده نشود ممکن است توری فایبر گلاس دچار شکستگی شود.

نکته دیگر این است که مش های فایبرگلاس انواع مختلفی دارند. اگر قرار است توری در محل قلیایی یا اسیدی نصب شود، نباید از نوع معمولی این توری ها استفاده کرد. برای این منظور باید از توری های فایبرگلاس از نوع AR استفاده کرد.

مقاوم سازی ساختمان با مقاوم سازان پایون

در این مطلب تلاش شد تا توضیحات کاملی در زمینه عایق کاری و مقاوم سازی دیوار با استفاده از توری فایبرگلاس ارائه شود. استفاده از این توری ها یکی از مهمترین روش های مقاوم سازی دیوارهای ساختمانی شناخته می شود. اما اگر به دنبال مقاوم سازی اساسی و کامل ساختمان خود هستید، تنها نباید بر استفاده از توری فایبرگلاس تاکید کنید. بهتر است برای انجام این کار از مشاوره شرکت های معتبر در این زمینه بهره ببرید. شرکت مقاوم سازان پایون از شرکت های فعال در زمینه مقاوم کردن و بهسازی ساختمان ها محسوب می شود. این شرکت با تجربه می تواند گزینه ا
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx