میکروپایل و یا ریز شمع چیست؟

07 اسفند ، 1401
شرکت پایون

میکروپایل یا ریز شمع یکی از روش های مقاوم سازی خاک و بستر است. این روش با سابقه سالها در کشورهای مختلف دنیا آزمایش شده و امتحان خود را پس داده است. یکی از معیارهای مهم ساخت سازه ها کیفیت خاک بستر می باشد که بسیار مهم بوده و در صورت عدم توجه به آن ممکن است خسارات و مشکلات زیادی را ایجاد کند. اهمیت این موضوع باعث شده است تا ما در این مطلب از سایت مقاوم سازان پایون تصمیم گرفتیم در این مورد مطلبی را منتشر کنیم و به توضیح میکروپایل و یا ریزشمع ها بپردازیم. با ما همراه باشید.

riizsham

میکروپایل یا ریز شمع چیست؟

پس از جنگ جهانی دوم بود که کشورهای اروپایی برای بازسازی کشورهای خود دست به کار شدند. خرابی های نای از جنگ شرایط سخت و نامناسبی را برای بازسازی و ساخت و سازهای جدید ایجاد کرده بود. در همین دوران بود که یک شرکت ایتالیایی روشی برای بهسازی و مناسب سازی بسترهای سست برای ساخت سازه ها ابداع کرد. به شکل کلی استفاده از روش ریزشمع یا میکروپایل با هدف دوختن سازه ها به زمین به وجود آمد. البته این روش در طول سالها پیشرفت کرده و تغییراتی با نمونه های اولیه خود به دست آورده است.

به شکل کلی خاک های مسئله دار با روش میکروپایل احیا شده و استقامت خود را به دست می آورند. میکروپایل ها شمع های کوچکی هستند که قطری حتی کمتر از 30 سانتی متر دارند.البته در کشور ما قطر شمع ها 800 تا 1500 میلی متر نیز ممکن است برسد. این روش علاوه بر مقاوم سازی بستر خاک به عنوان یکی از اصلی ترین روش های پایدار سازی شیب نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

riizsham2

کاربردهای ریزشمع چیست؟

میکروپایل یا ریز شمع کاربردهای مختلفی داشته و با اهداف متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله این کاربردها باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل و حفظ فونداسیون ساختمان
  • افزایش مقاومت برای افزایش باربری های جانبی
  • بیشتر شدن امکان باربری کششی
  • بیشتر شدن امکان باربری فشاری
  • جلوگیری از نشست زمین و ساختمان
  • کنترل شیب های ساختمانی
  • مقابله با پدیده روانگرایی
  • مقام سازی و بهسازی پی آسیب دیده ساختمان و...

مزایای میکروپایل چیست؟

توجه داشته باشید که میکروپایل تنها یکی از روش های پایدارسازی بستر محسوب می شود و روش های دیگری نیز برای انجام این کار وجود دارد. به طور کلی روش کاشت ریزشمع ها مزایایی دارد که در ادامه برخی از آنها را مورد بررسی قرار می دهیم:

  • ریزشمع ها به بیشتر شدن تراکم و استحکام خاک کمک می کنند.
  • ظرفیت خاک برای ساخت سازه های بیشتر را افزایش می دهد.
  • این روش انتقال نیرو به زمین را پخش و کنترل می کند.
  • میکروپایل ها می توانند از نشست زمین جلوگیری کنند.
  • در صورت استفاده از این روش خاکبرداری و جابه جایی خاک کمتر می شود.
  • یک روش اقتصادی محسوب می شود.
  • در محیط پروژه هایی با فضای محدود قابل اجرا است.
  • میکرو پایل به مصالح کمتری نسبت به سایر روش ها نیاز دارد.
  • این روش ظرفیت، سختی و کیفیت خاک را بهبود می بخشد.
  • این روش سرعت اجرای بالایی دارد.

riizsham3

مراحل اجرای ریز شمع (میکروپایل) چیست؟

برای اجرای ریزشمع نیاز است تا چهار مرحله مجزا به صورت ترتیبی اجرا شوند. این چهار مرحله عبارتند از حفاری، لوله کوبی، تزریق و میلگرد گذاری که در ادامه تمامی این مراحل را به طور جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم.

حفاری در میکروپایل

در این مرحله لوله های ریزشمع ها با کوبش و یا حفاری در زمین جایگذاری می شوند. اگر از روش کوبش استفاده شود با توجه به اصطکاک به وجود آمده باعث افزایش فشار برای تزریق کردن دوغاب سیمان می شود که نتیجه آن افزایش باربری میکروپایل ها است. اما نکته مهم این است که جای گذاری با روش حفاری باعث دست خوردن لایه های خاک می گردد. چرا که باید قطر بیشتری نسبت به ریزشمع ها حفر شود. به همین دلیل توصیه می شود تا جای ممکن از روش کوبش استفاده شود.

لوله کوبی ریزشمع ها

پس از اینکه حفاری انجام شد لوله های ریز شمع باید توسط لوله کوب ها در محل های مشخص کوبیده شوند. اولین بخش به شکل سرنیزه و قطعات بعدی با جوش به هم وصل می شوند. لوله کوبی تا زمانی که لوله ها به خوبی داخل خاک فرو می روند ادامه پیدا می کند. اگر در ازای 30 ضربه لوله ها کمتر از 10 سانتی متر فرو روند باید عملیات کوبش را متوقف کرد.

تزریق در روش میکروپایل

برای تزریق دوغاب در لوله ها از شلنگ هایی به اسم پکر استفاده می گردد. در زمان تزریق پکر باید به لوله چسبیده شود تا از خروج دوغاب جلوگیری به عمل آورد. در ابتدا باید به میزان مورد نظر اب در میکسر افزوده شود. متناسب با آب باید سیمان به مواد اضافه شود. حداقل 30 ثانیه باید دوغاب هم زده شود. دوغاب را باید در یک میکسر ثانویه ریخت تا با استفاده از پمپ تزریق انجام شود.

میلگرد گذاری

پس از تزریق سیمان باید تسلیح انجام شود. اگر میکروپایل ها تحکیمی نباشند نیاز به نصب کردن میلگرد های تسلیح نیست. میلگردهای تسلیح باید پیش از گیرش در گمانه قرار گرفته و نصب شوند. فلنج برای اتصال بین میکروپایل ها و بتن شالوده مورد استفاده قرار می گیرد.

نکات مهم در روش تزریق میکروپایل ها چیست؟

برای استفاده از این روش باید به برخی نکات و موضوعات مهم توجه ویژه داشت. برای مثال باید میزان سیمان مورد نیاز را پیش از شروع عملیات تخمین شده و تهیه کرد. پیش از اجرا باید میزان فشار برای تزریق سنجیده شود. برای سیمان استفاده از آب مصرفی پاکیزه بسیار مهم است. اجرای عملیات میگرد گذاری به روش صحیح و اصولی بسیار قابل توجه بوده و کیفیت نهایی را افزایش می دهد. بهتر است از سیمانی مناسب و مرغوب استفاده شده و آب مورد نیاز نیز به اندازه تامین شود.

انجام پروژه های مقاوم سازی ساختمان توسط مقاوم سازان پایون

در این مطلب نکات مهم در مورد روش ریزشمع یا میکروپایل را مورد بررسی قرار دادیم. برای انجام پروژه های ساخت و ساز و همچنین مقاوم سازی سازه ها کاشت میکروتایل یکی از روش های مورد توجه است. شرکت مقاوم سازی ساختمان پایون با تجربه چندین سال فعالیت در زمینه مقاوم سازی تاکنون بیش از 1500 پروژه را به سرانجام رسانده است. قابل توجه اینکه این شرکت مجری انواع پروژه های ترمیم سازه، مقاوم سازی، افزایش بار، تغییر کاربری و... بوده است و به همین دلیل است که می تواند مشاور و پیمانکاری مطمئن برای پروژه های ریزشمع کوبی باشد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx