نحوه برش بتن با سیم

22 اسفند ، 1401
شرکت پایون

برش بتن با سیم به عنوان یکی از روش های برش این متریال مقاوم بسیار قابل توجه است. یکی از نیازهای مهم در ساخت و سازهایی که با مصالح بتنی انجام می شود برش بتن است. البته نه تنها در ساخت و سازها که در اصلاح و ترمیم بخش های مختلف یک ساختمان بتنی نیز به برش بتن نیازمندیم. این روش نیز مثل روش های دیگر کاربردها، ویژگی ها، مزایا و معایب خاص خود را دارد. سایت مقاوم سازان پایون در این مطلب قصد دارد به توضیح در مورد چگونگی برش بتن با سیم الماسه بپردازد. تا پایان همراه ما باشید.

basim1

برش بتن با سیم چیست؟

برش بتن با استفاده از سیم یکی از روش های رایج برای برش دادن است که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. وسیله انجام این برش دسگاه برش سیمی بتن است. این دستگاه دارای یک سیم الماسه است که به وسیله آن برش را با سرعت قابل توجهی انجام می دهد. با استفاده از این دستگاه می توان قطعات بتن را به آسانی و به شکل قالبی برش داد. نکته قابل توجه این است که با برش سیمی بتن می توان حتی بتن های مسلح را نیز به شکل مورد نظر در آورد.

برش بتن با سیم الماسه چگونه است؟

چیزی که از آن به عنوان برش با سیم نام برده می شود در حقیقت همان برش بتن با استفاده از سیم الماسه است. در این روش یک سیم الماسه با چرخش سریع خود باعث برش بتن به هر شکل ممکن می شود. با این دستگاه می توانید بتن را به ابعاد مورد نظر خود برش دهید و از سازه اصلی بتنی جدا نمایید. جالب است بدانید که این روش در ابتدا راهی برای برش سنگ ها در معادن و تکه تکه کردن آنها برای حمل راحت تر بود که با پیشرفت علم و تکنولوژی در صنعت برش بتن نیز مورد استفاده قرار گرفت.

basim2

 برش بتن با سیم چه مزایایی دارد؟

مزایای برش بتن با سیم الماسه کم نیست. مجموعه این مزایا باعث شده است که این روش یکی از پرطرفدارترین روش ها برای برش انواع بتن باشد. در ادامه برخی از این مزایا را با یکدیگر بررسی می کنیم و پس از آن نیز معایب را مورد برررسی قرار می دهیم.

  • توجیه اقتصادی روش سیم الماسه بسیار قابل توجه است. این موضوع تا حدی اثرگذار است که برخی پیمانکاران با ارایه این روش و صرفه جویی در هزینه ها برنده مناقص ها شوند.
  • به جرات می توان گفت که برش با سیم الماسه یکی از سریع ترین راه ها برای تکه تکه کردن بتن مسلح می باشد. به طوری که حتی دستگاه والسا نیز در سرعت انجام کار تقریبا قافیه را به برش با سیم می بازد.
  • یکی از مشکلات برش بتن خطراتی است که دخالت مستقیم انسان در آن ایجاد می کند. اما در برش سیی بتن پس از استقرار دستگاه اپراتور تنها نقش نظارتی را آن هم در فاصله ای مشخص از دستگاه ایفا می کند.
  • با توجه به اینکه می توان از پولی های هدایت شونده استفاده کرد، دستگاه انعطاف زیادی دارد و می تواند بتن را در ابعاد و اشکال مختلف با دقت بالا برش دهد تا ظاهر کار خصوصا در بتن اکسپوز دچار مشکل نشود.
  • متداول و پر استفاده بودن این روش نیز مزیت دیگری محسوب می شود. به طوری که تقریبا در اکثر پروژه های عمرانی که با برش بتن سر و کار دارند روش سیمی پرکاربردترین آنها محسوب می شود و تقریبا همگان نسبت به انجام کار با آن آشنایی دارند.
  • برای بسیاری از کارفرماها آلودگی صوتی کمتر در محل پروژه قابل اهمیت است. این موضوع خصوصا در مناطق شهری از اهمیت بالاتری برخوردار است.

معایب برش بتن با سیم

  • هزینه خرید اولیه دستگاه تقریبا بالا است. این موضوع نه تنها در مورد خود دستگاه صدق می کند که شامل هزینه های تعمیر و نگهداری آن نیز می شود.
  • برای استفاده ، تعمیر و نگهداری دستگاه به نیروهای متخصص نیاز است که این موضوع نیز محدودیت هایی ایجاد می کند. ضمنا هزینه های حمل و نقل دستگاه را نیز باید در نظر گرفت.
  • توجیه ناپذیری برای کار هایی با حجم و اندازه کوچک چیزی نیست که از دید کارفرمایان قابل چشم پوشی باشد. این مشکل نیز به هزینه های بالای بهره برداری از دستگاه برش سیمی بتن بر می گردد.
  • محدودیت استفاده در مکان هایی که عبور دادن سیم حول محور برش ممکن نیست نیز از محدودیت های فنی این دستگاه است.

basim3

نحوه برش بتن با سیم چگونه است؟

اصول برش بتن با استفاده از این دستگاه شامل سایش تدریجی بتن با استفاده از الماسه های نصب شده بر روی سیم برش است. سیم نیز حول محور توده بتنی عبور داده می شود. چیزی که باعث گردش سیم برش می شودیک الکتروموتور و یا هیدروموتور است. یکی از موضوعات مهم در این زمینه امکان آسیب رسیدن به سازه قسمت های اصلی بتن است. توجه داشته باشید که برش بتن با سیم یک روش برش تدریجی با استفاده از ماده ای با درجه سخی بالاتر است. به همین دلیل برش ضربه ای به سازه اصلی وارد نخواهد کرد.

برای مثال برش یک ستون با دستگاه برش سیمی بتن را با هم مرور می کنیم. اگر اطراف ستون آزاد است دستگاه را در روبروی ستون و در تراز برش مورد نظر قرار می دهیم. سیم برش را از خط تراز عبور می دهیم و پس از اینکه حول پولی دستگاه حلقه شد دستگاه را روشن می کنیم تا برش انجام شود. شل بودن یا سفت بودن بی از اندازه پولی می تواند حادثه ساز باشد.

مشاوره شرکت مقاوم سازان پایون در پروژه های برش بتن

آنچه تاکنون مطالعه کردید مطالبی در مورد نحوه برش بتن با سیم الماسه بود. بر طبق آنچه که در متن گفته شد، برای برش بتن نیاز به متخصصینی داریم که تجربه کار با دستگاه برش سیمی بتن را داشته باشند. در اینجا بهتر است برای انجام این کار از شرکت های شناخته شده مثل مقاوم سازان پایون کسب مشاوره شود تا عملیات برش با بالاترین کیفیت به سرانجام برسد. این شرکت مقاوم سازی ساختمان از شرکت های شناخته شده و فعال در زمینه مقاوم سازی ساختمان و سازه های مختلف بتنی و غیر بتنی است که تاکنون توانسته است پروژه های مختلفی را به سرانجام برساند.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx