نحوه ترمیم بتن آسیب دیده و کرمو

22 اسفند ، 1401
شرکت پایون

نحوه ترمیم بتن آسیب دیده و کرمو از موضوعات مهمی است که برای ترمیم بتن باید به آن توجه داشت. بتن ممکن است به دلایل مختلف دچار مشکل شده، کیفیت و مقاومت خود را از دست بدهد. مشکلات مختلفی ممکن است برای بتن به وجود آید که عوامل داخلی و بیرونی مختلفی بر آن تاثیرگذار است. یکی از این مشکلات کرمو شدگی می باشد که بسیار متداول است. در این مطلب از سایت مقاوم سازان پایون قصد داریم این مشکل را معرفی کرده و روش های ترمیم بتن آسیب دیده و کرمو را با هم بررسی کنیم. همراه ما باشید.

asibdide1بتن آسیب دیده

کرموشدگی بتن چیست؟

کرموشدگی حالتی از بتن از است که پس از خشک شدن ذرات درشت شن در کنار یکدیگر دیده می شوند و فضای بین این ذرات خالی می باشد. این پدید با نام های دیگری نظیر شن نما شدن و لانه زنبوری شدن بتن نیز شناخته می شود. البته تفاوت های کوچکی بین این حالت ها وجود دارد. باید توجه داشته باشید که عدم تراکم کافی در بتن با حالت کرموشدگی متفاوت است.

روش کلی ترمیم بتن آسیب دیده و کرمو

در گذر زمان با ورود مواد مختلف به بتن کرمو ممکن است بتن دچار مشکل شده و مقاومت آن تحت تاثیر قرار گیرد. دلیل اصلی اصلاح بتن کرمو بستن منافذ است تا از ورود مواد مخرب به داخل بتن جلوگیری کرده و طول عمر آن را افزایش دهد. به شکلی کلی فرایند ترمیم بتن شامل موارد زیر است:

  • در مرحله اول باید با برس سیمی قسمت های سست از بتن جدا شده و سپس با پمپ هوا یا واترجت نسبت به شستشوی کامل محل کرمو شدگی اقدام شود.
  • پس از اینکه سطح بتن و محل مورد نظر شستشو داده شد باید اجازه داد تا به خوبی خشک شده و سپس محل به چسب بتن آغشته شود.
  • در مرحله بعد باید بتن ریزی در محل مورد نظر انجام ششده و قالب گذاری شود.
  • در نهایت بایستی پس از چند ساعت قالب ها برداشته شوند.

asibdide2بتن کرمو شده

ترمیم بتن آسیب دیده و کرمو

ترمیم بتن کرمو شده بیش از هر چیزی با هدف بازیابی زیبایی و افزایش طول عمر بتن انجام می شود. در شروع کار باید با چکش و قلم قسمت های شل کرمو شدگی را خارج کرد. پس از آن باید ذرات و گرد و غبار را از بتن زدود. سپس باید با ملات هم رنگ با بتن سطح را پوشانید. بهر است ملات را از مواد اولیه بتن اصلی تهیه کنید. ملات ترمیمی را به مدت 48 ساعت مرطوب نگه دارید تا هیدراسیون بتن به خوبی انجام شود. برای روشن تر شدن ملات می توانید کمی سیمان به آن اضافه نمایید.

بهترین روش های ترمیم بتن کرمو و آسیب دیده

آنچه تاکنون توضیح داده شد کلیت ترمیم بتن کرمو بود. این درحالی است که روش های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. انتخاب روش های مختلف به دلیل شرایط متفاوت بتن و کرمو شدگی است. برخی از سطوح به شکل عمودی و برخی دیگر به شکل افقی نیاز به ترمیم دارند. به همین دلیل می توان از راه های مختلفی نسبت به ترمیم بخش آسیب دیده اقدام کرد. برخی از این روش های را در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم.

قالب گیری و ریختن مواد

اولین روش برای ترمیم بیتن کرمواستفاده از قالب گیری است. در این روش کل محل مشکل دار و کرمو شده و حتی کمی زیر آن از بتن جدا شده و به جای آن از بتن تازه و مرغوب استفاده می شود. برای افزایش مقاومت و چسبندگی می توان از چسب بتن و ژل میکروسیلیس استفاده کرد. توجه داشته باشید که سطح زیرین محل ترمیم باید نامنظم و ناموار باشد تا چسبندگی لازم ایجاد شود.

روش واترجت صنعتی

از واترجت صنعتی می توان برای سطوح افقی و عمودی استفاده کرد. در این روش آب با فشار بسیار زیاد قسمت آسیب دیده بتن را ساییده و از بین می برد. این روش به دستگاه پیشرفته ای نیاز دارد که در هر مکانی قابلیت استفاده ندارد. خاصیت مهم ان روش عدم ایجاد آسیب در قمت های عمق بتن است.

asibdide3ترمیم بتن کرمو

روش گروت سیمانی

گروت سیمانی یک ملات شناخته شده است که معمولا برای مرمت استفاده می شود. در تهیه این گروت از سیمان ریزدانه استفاده می شود. خاصیت خوب این نوع ملات نفوذ به منافذ ریز است. یکنواخت بودن بتن در این روش نسبتا قابل قبول است. اما بهتر است این روش را در جایی مورد استفاده قرار دهیم که استفاده از روش های بهتر امکان پذیر نمی باشد.

روش شاتکریت

اگر سطوح بزرگی از بتن دچار کرمو شدگی و اسیب دیدگی شده است، استفاده از شاتکریت یکی از بهترین روش ها محسوب می شود. این روش برای سپرها و دیوارهای بتنی بسیار پرکاربرد است. در این روش باید از دستگاه بتن پاش استفاده کرد تا در کمترین زمان ممکن قسمتی بزرگ، به سرعت ترمیم شود. شاتکریت به دو شکل خشک و مرطوب انجام می شود و بیشتر مناسب مکان هایی است که سطح وسیع تری دچار آسیب دیدگی و کرمو شدگی شده است.

ماله کشی سطح

ماله کشی یکی از ساده ترین و راحت ترین روش های ترمیم بتن های آسیب دیده و کرمو شده است. در این روش پس از نظافت محل کرموشدگی با استفاده از ملات جدید از ماله کشی برای ترمیم سطح اقدام می شود. توجه داشته باشید که این روش بیشتر برای کرمو شدگی ها در مقیاس کوچک استفاده می شود. استفاده از روش ماله زنی برای زمانی که کرمو شدگی به میلگرد رسیده، بسیار عمق شده و یا سطح بزرگی دارد توصیه نمی شود.

نکات ترمیم بتن کرمو و آسیب دیده

اگر عمق محل آسیب دیگی بتن بیش از 10 میلی متر باشد باید به شکل وصله نسبت به ترمیم آن اقدام شود. بتن باید تا رسیدن به قسمت های سالم و کرمو نشده تخریب شود. نیازی به تخریب بتن تا رسیدن به میلگرد ها نیست مگر آن که کرمو شدگی تا آنجا ادامه دار باشد. اگر بتن کمتر از 50 میلیمتر آسیب دیده است، استفاده از ملات توصیه می شود. اما اگر عمق آن بیشتر است بهتر این است که میلگردهایی برای تقویت بتن قرار داده شود.

مقاوم سازی بتن با مقاوم سازان پایون

در این مطلب توضیحاتی بابت ترمیم بتن آسیب دیده و کرمو ارایه شد. توجه داشته باشید که ترمیم بتن کاری تخصصی محسوب می شود و هر کسی نمی تواند از پس انجام آن بربیاید. بنابراین توصیه می شود تا انجام هرگونه مقاوم سازی بتن را به شرکت های شناخته شده محول کنید و یا از آنها در اجرای پروژه مقاوم سازی خود مشاوره بگیرید. در بین تمامی شرکت های فعال در این زمینه شرکت مقاوم سازان پایون به عنوان یک شرکت با تجربه و شناخته شده محسوب می شود که تاکنون پروژه های مختلفی در این زمینه انجام داده است و می توان گزینه ای ایده آل برای پروژه شما محسوب شود.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx