نحوه اجرای میکروپایل در صنعت ساختمان چگونه است؟

22 اسفند ، 1401
شرکت پایون

نحوه اجرای میکروپایل در صنعت ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از چالش هایی که ساختمان سازان با آن درگیرند، ساخت بنا وجود زمین هایی با ساختار غیر مقاوم و سست است. معمولا ریزشمع در مکان هایی استفاده می شود که دارای خاکی مسئله دار می باشند. روش های مختلفی برای بالاتر بردن استفامت خاک ای سست وجود دارد که میکروپایل یکی از آنهاست. در ادامه این مطلب از وب سایت مقاوم سازان پایون در مورد روش اجرای میکروپایل و مسائل مرتبط با آن توضیحاتی را خدمت شما عزیزان ارایه خواهیم داد. تا پایان همراه ما باشید.

microsanat1روش های اجرای میکروپایل

اجرای میکروپایل یعنی چه؟

برای شروع بد نیست در مورد میکروپایل توضیحاتی ارایه شود. این روش مهندسی ساخت و ساز در اوایل برای ترمیم فونداسیون ساختمان ها استفاده می شد. اما با پیشرفت علم و تکنولوژی کاربردهای دیگری نیز از میکروپایل مشخص شد که به شدت مورد استقبال قرار گرفت. استفاده از روش میکروپایل (ریزشمع) به بیش از 70 سال پیش برمی گردد. برای مقاوم سازی خاک دو روش المان های باربر و افزودن مصالح به خاک استفاده می شود. اما در روش ریزشمع ها تقریبا از مزیت های از دو روش می توان بهره مند شد.

دلیل اهمیت میکروپایل در صنعت ساختمان

محاسباتی که برای میکروپایل ها انجام می شود، چیزی شبیه به محاسبات شمع های معمولی است که در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. محاسبات این شمع ها سه قسمت دارد که عبارتند از ژئوتکنیک، سازه ای و کنترل برش پانچ. مزیت این روش پخش کردن فشار بار به لایه های پایینی و مسلح کردن خاک به شکل عمقی است تا نشست زمین را کنترل نماید. اجرای میکروپایل همچنین باعث می شود خاک تراکم پذیرتر شده و ضریب اصطکاک، چسبندگی و باربری را افزایش دهد.

microsanat2میکروپایل در صنعت ساختمان

از جمله روش هایی که میکروپایل در برابر آنها از برتری محسوسی برخوردار است باید به ثابت کردن خاک با مصالح سیمان و آهک، حفاری کردن و تزریق، تراکم دینامیکی و... اشاره داشته باشیم. یکی دیگر از خوبی های استفاده از این روش کوبشی است که در آن شمع وارد خاک می شود. این کوبش باعث می شود توده های خاک در اطراف ریزشمع ها متراکم شده و در نهایت مقاومت آنها بالاتر رود.

نحوه اجرای میکروپایل در صنعت ساختمان

حالا بهتر است با نحوه اجرای میکروپایل یا ریزشمع آشنا شویم. برای اجرای این تکنیک صنعت ساختمان سازی باید چند مرحله انجام شود. این مراحل شامل حفاری، لوله کوبی، تزریق مواد و تسلیح می باشد که در ادامه تک تک آنها را بررسی می کنیم.

اجرای مرحله حفاری

در برخی مواقع امکان کوبیدن لوله های میکروپایل در خاک وجود ندارد. دلیل این عدم امکان کف سازی، لایه های مقاوم و متراکم خاک، بتن مگر و... است. در این شرایط باید قبل از کوبش عملیات حفاری انجام شود. حفاری نیز به روش های مختلفی مثل دورانی یا ضربه ای انجام می شود. این حفاری باید تا جایی ادامه پیدا کند که کوبش قابل انجام باشد.

اجرای لوله کوبی

برای اینکه لوله ها در محل گمانه قرار بگیرند عملیات لوله کوبی انجام می شود. برای اینکار باید از قسمت نوک تیز میکروپایل ها استفاده شده و در خاک کوبیده شود. پس از لوله اول باید لوله دوم را به پشت لوله اول وصل کرد. دوباره کوبش ادامه می یابد تا همه لوله وارد خاک شود. معمولا لوله های ریزشمع طولی 2 متری دارند. برای اتصال به طور معمول لوله ها جوش داده می شوند.

microsanat3اجرای میکروپایل

تزریق مواد

بعد از اینکه لوله ها در خاک کوبیده شدند، عملیات تزریق سیمان شروع می شود. میکسر اول از نوع سیرکولیشن و دومی از نوع پره ای است. دوغاب سیمان با پمپ تزریق در این میکسرها نگهداری می شود. پس از اختلاط سیمان و آب دوغاب با پکرهای درون چاهی به خاک تزریق می شود. این سیمان علاوه بر مستحکم تر کردن میکروپایل ها مشخصات مقاومت مکانیکی خاک را هم بهبود می بخشد. برای تزریق با فشار بالای دوغاب سیمان باید از شلنگ های دوجداره ای به نام پکر استفاده شود. پکر با فشار هوا از خروج دوغاب از بالای لوله جلوگیری می کند.

تسلیح کردن

در واپسین گام باید ارماتورهای تسلیح کننده و فلنج ها نصب شوند. این آرماتورها پیش از گیرش سیمان باید داخل گمانه نصب شوند. فلنج ها اما در مرحله آخر باید به آرماتور تسلیح جوش شوند.

مشاوره اجرای ریزشمع در صنعت ساختمان با مقاوم سازان پایون

در این مطلب آنچه در مورد نحوه اجرای میکروپایل در صنعت ساختمان نیاز بود را بیان کردیم. پروژه های ساختمان باید توسط شرکت های متخصص و با تجربه اجرا شده و به سرانجام برسند. حال برخی از این پروژه ها مثل اجرای میکروپایل کاری تخصصی تر محسوب می شوند و در اجرا بهتر است سطح شرکت اجرا کننده بررسی شود. مقاوم سازان پایون از شرکت هایی است که سالها در زمینه انواع مقاوم سازی سازه ها به فعالیت مشغول بوده و پروژه های مختلفی را به سرانجام رسانده است. با این شرایط شرکت مقاوم سازان ساختمان پایون گزینه ای مطمئن برای مشاوره و حتی اجرای پروژه میکروپایل محسوب می شود.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx