کاربرد میکروپایل یا ریز شمع در ساختمان سازی

22 اسفند ، 1401
شرکت پایون

کاربرد میکروپایل یا ریز شمع یکی از موضوعات مهم در ساختمان سازی به حساب می‌آید. یکی از فاکتورهای تاثیرگذار و مهم در ساختمان سازی قوام و استحکام خاکی است که در آن یک سازه بنا می‌شود. نه تنها خاک بستر، بلکه در مواردی حتی استحکام خاک اطراف سازه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل است که کاربرد روش هایی برای مقاوم سازی خاک از اهمیت بالایی برخوردار هستند. در این مطلب سایت مقاوم سازان پایون در زمینه کاربرد میکروپایل در ساختمان سازی توضیحاتی ارایه خواهیم داد. با ادامه این مطلب همراه باشید.

 rizisham1کاربرد میکروپایل در ساختمان سازی

میکروپایل یا ریزشمع چیست؟

میکروپایل ها در حقیقت المان هایی باربر هستند که در داخل خاک قرار می گیرند. ریزشمع ها پس از قرار گیری و تزریق در خاک با استفاده از دوغاب سیمان در جای خود محکم می شوند. کاشت میکروپایل ها باعث می شود تا از سستی خاک کاسته و خاک آماده ساخت سازه شود. معمولا قطر ریزشمع ها از 300 میلی متر کمتر است. این میکروپایل ها با تزریق کردن دوغاب و تسلیح با فولاد همراه می باشند.

کاربرد میکروپایل در ساختمان سازی چیست؟

برای شروع باید مهندسان از محل پروژه بازدید کرده و شرایط ژئوتکنیکی آن را مورد بررسی قرار دهند. به این منظور باید خاک محل پروژه و پتانسیل روان گرایی آن مورد بررسی و آزمایش قرار گیرد. یکی از کاربردهای ریزشمع جلوگیری از نشست پی سطحی است. میکروپایل در عمق بیش از 10 متر تاثیرات روانگرایی را کاهش می دهد. بنابراین بهتر است عمق مورد نظر بررسی و بهترین عمق برای انجام این کار انتخاب شود. انتخاب عمق مناسب می تواند از خسارات احتمالی زلزله ها بکاهد. دیگر کاربرد ریزشمع تامین کردن باربری ستون های روی پی برای انتقال فشار به لایه های پایین است.

 rizisham2کاربرد ریزشمع در ساختمان سازی

به این منظور باید دوغاب تزریق شود تا باعث بهبود یافتن ویژگی های مقاومتی خاک شود. همچنین مهندسان باید در انتخاب طول مناسب میکروپایل ها حساسیت به خرج دهند. نه تنها عمق میکروپایل ها، بلکه نوع چینش آنها نیز در توزیع یکنواخت عکس العمل های تکیه گاهی تاثیرگذار است. البته علاوه بر این باید به تاثیر عواملی مثل ظرفیت باربری خاک، ویژگی های هندسی سازه، شکل توزیع بار، موقعیت پی ها، میزان نفوذپذیر بودن خاک و... نیز اشاره داشته باشیم.

مزایای استفاده از ریزشمع یا میکروپایل در ساختمان سازی

استفاده از تکنیک ریزشمع ها شال مزایایی است که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

  • میکروپایل ها در زمین هایی سست و با دسترسی سخت و محدود قابل اجرا هستند.
  • سرعت اجرای این مقاوم سازی خاک بسیار بالا و قابل کنترل است.
  • امکان کنترل کیفیت اجرا در تکنیک ریزشمع وجود دارد.
  • امکان استفاده از میکروپایل در انواع خاک ها وجود دارد.
  • این روش با محیط زیست سازگاری بالایی دارد.
  • ریزشمع انعطاف پذیری بالایی از لحاظ زمان اجرا دارد.
  • می توان از این روش در مکان هایی استفاده کرد که ارتفاع کمی دارند.
  • اگر محل دارای محدودیت هایی از لحاظ اندازه فضا باشد، می توان از این روش استفاده کرد.

مراحل اجرای میکروپایل چیست؟

برای اینکه بتوانید در یک زمین مشکل دار از روش میکروپایل استفاده کنید باید پس از بررسی های لازم چهار مرحله را طی کنید تا خاک محل دارای استقامت کافی جهت اجرای پروژه شما شود. این چهار مرحله عبارتند از:

  • حفاری
  • لوله کوبی
  • تزریق
  • تسلیح فولادی

rizisham3میکروپایل یا ریزشمع

مرحله اول حفاری

اولین مرحله حفاری است. روش های مختلفی برای حفاری به جهت قرار دادن ریزشمع ها در خاک وجود دارد. اما به طور معمول دو روش دورانی و دورانی- ضربه ای بیش از روش های دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید که عمق مورد نظر در هنگام حفاری حتما باید مورد توجه قرار بگیرد.

مرحله دوم لوله کوبی

پس از اینکه حفاری انجام گرفت باید عملیات کوبش لوله ها به داخل زمین انجام شود. برای انجام این کار قسمت نوک تیز لوله ها بر روی خاک قرار گرفته و به داخل خاک کوبیده می شود. پس از اینکه هر تکه از لوله ها کوبیده شد، لوله دوم به آن وصل شده و کوبش ادامه می یابد. اگر با هر سی ضربه لوله بیش از 10 سانتیمتر در خاک فرو نرود باید عملیات لوله کوبی متوقف شود و برای رسیدن به عمق مورد نظر از حفاری استفاده شود. پس از حفاری می توان لوله کوبی را تا عمق مورد نظر ادامه داد.

مرحله سوم تزریق

در این مرحله دوغاب تهیه شده و تزریق می شود. این مرحله بسیار مهم است و خود از سه بخش میکسر اولیه، ثانویه و پمپ تزریق تشکیل شده است. در گام اول دوغاب ساخته می شود. باید حتما سیمان مورد نظر مشخص شده و به اندازه لازم با آب ترکیب شود و داخل میکسر ثانویه قرا گیرد. در گام نهایی نیز دوغاب به وسیله پمپ به داخل میکروپایل ها تزریق می شود.

مرحله چهارم تسلیح فولادی

در مرحله نهایی آرماتورهای تسلیح در داخل میکروپایل ها قرار می گیرد. توجه داشته باشید که این مرحله باید پیش از گیرش سیمان انجام شود. اگر لازم باشد در مرحله تسلیح می توان فلنج نیز نصب کرد. نسب کردن فلنج برای درست کردن اتصال ما بین میکروپایل ها و بتن فونداسیون است تا از برش پانچ در بالای میکروپایل هایی که داخل بتن هستند جلوگیری شود.

مشاوره و اجرای ریزشمع توسط مقاوم سازان پایون

در این مقاله به معرفی کاربرد میکروپایل یا ریز شمع در ساختمان سازی پرداختیم که امیدواریم مورد توجه شما قرار گرفته باشد. عملیات کاشت میکروپایل هر چند نسبتا ساده ب نظر می رسد اما حساسیت های خاص خود را دارد. بنابراین توصیه می شود برای این تکنیک مقاوم سازی خاک یعنی اجرای میکروپایل از پیمانکاران متخصص و با تجربه استفاده کنید. شرکت ساختمان سازی پایون نیز با انجام انواع پروژه های مقاوم سازی یکی از شرکت های شناخته شده در این زمینه محسوب می شود که می تواند به عنوان مجری یا مشاور برای انتخاب مد نظر شما قرار گیرد.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx