نحوه استفاده از ضد یخ بتن

28 اسفند ، 1401
شرکت پایون

نحوه استفاده از ضد یخ بتن از موضوعات مهمی است که برای ساخت و ساز و استفاده از بتن خصوصا در فصل زمستان بسیار قابل توجه است. ضد یخ یکی از افزودنی های مجاز به بتن است که کاربری آن بیش از هر چیزی به دمای هوای محیط باز می گردد.

اما بدون در نظر گرفتن بسیاری از نکات نمی توان به خوبی از این ماده با هدف در نظر گرفته شده استفاده کرد. با ادامه این مطلب از شرکت مقاوم سازی پایون همراه باشید تا روش استفاده از ضد یخ بتن و مسائل مرتبط با آن را با هم بررسی کنیم.

ضد یخ بتنضد یخ بتن

ضد یخ بتن چیست و چه کاربردی دارد؟

ضد یخ را باید یک نوع از انواع افزودنی های مجاز بتن دانست که به عنوان زودگیر محسوب می شود. این ضد یخ ها باعث سریع شدن هیدراتاسیون آب شده و دمای نقطه انجماد آب در داخل بتن را کاهش می دهد تا آب در هوای سرد دیرتر منجمد شود.

ضد یخ ها معمولا شامل دو نوع کلریدی و غیرکلریدی می باشند. استفاده کردن از ضد یخ بتن باعث می شود. مدت زمان گیرش اولیه بتن سرعت بیشتری داشته باشد. این ماده در باید در 24 سات اول به مخلوط بتن اضافه شود تا یکپارچگی آن حفظ شود.

نحوه استفاده از ضد یخ بتن چگونه است؟

پیش از شروع به توضیح در مورد روش مصرف ضد یخ بتن باید اشاره داشته باشیم که ضد یخ ها به دو صورت پودری و مایع در بازار موجود هستند که به راحتی با افزودن آن به آب می توانید یک محلول ضد یخ بتن ایجاد کرده و در تهایت آن را به ملات بتن اضافه نمایید. پخش یکنواخت و کامل ضد یخ بتن و سرعت بالای مخلوط کردن آن از نکات مهم مربوط به انجام این کار است. اگرسرعت ترکیب محلول ضد یخ با بتن پایین باشد ممکن است بخشی از بتن دچار یخ زدگی شود.

استفاده از ضد یخ بتناستفاده از ضد یخ بتن

مقدار استفاده از ضد یخ بتن باید چقدر باشد؟

میزان و درصد استفاده از ضد یخ در ملات بتنی از موضوعات مهمی است که باید حتما به آن توجه داشته باشیم. در صورت عدم توجه به این موضوع بتن با مشکلات مختلفی روبرو می شود. فاکتورهای مختلفی بر درصد مورد نیاز برای استفاده در بتن تاثیرگذار است. این معیارها عبارتند از:

  • شرایط اب و هوایی منطقه
  • نوع ضد یخ بتن تهیه شده
  • نوع و مشخصات سازه بتنی مورد نظر
  • مسلح یا غیر مسلح بودن سازه بتنی
  • نظر مهندسان و جزئیات پروژه

دیگر مقالات را در این بخش دنبال نمایید

روش ساخت بتن ضد آب

افزودنی های ضد یخ برای بتن ریزی در هوای سرد

درصد استفاده از ضدیخ بتن در شرایط مختلف چگونه است؟

نحوه استفاده از ضد یخ بتن با اندازه و درصد ضد یخ مد نظر رابطه مستقیمی دارد. برای مثال تقسیم بندی زیر به این منظور قابل توجه است:

  • اگر دمای هوا در محیط صفر تا  درجه سانتیگراد باشد با عیار سیمان بین 300 تا 400 به 1 تا 2 درصد ضد یخ نیاز داریم.
  • اگر دمای محیط زیر صفر و تا منفی 5 درجه سانتیگراد باشد با عیار 300 الی 400 به 1.5 تا 2. درصد ضدیخ نیاز داریم.
  • دمای هوا اگر بین منفی 5 تا منفی 10 درجه باشد با همان عیار سیمان ذکر شده به 2 الی 3.5 درصد ضد یخ نیاز داریم.
  • اگر دمای هوا منفی 10 الی منفی 15 درجه سانتی گراد باشد با سیمان 300 تا 400 به 3 تا 5 درصد ضد یخ بتن نیازمندیم.

این توضیحات در روش مصرف ضدیخ بتن به این معناست که برای مثال اگر از سیمان 400 عیار در دمای صفر درجه سانتیگراد استفاده می کنید لازم است معادل یک درصد از وزن کل سیمان استفاده شده از ضد یخ بتن استفاده کنید.

استفاده از ضدیخ بتن در شرایط مختلفاستفاده از ضدیخ بتن در شرایط مختلف

دیگر معیارهای مهم مصرف ضد یخ بتن

اگر به دنبال استفاده حرفه ای و اصولی از ضد یخ بتن هستید باید همه جوانب را مد نظر قرار دهید. برای مثال باید قبل از اسفاده از ضد یخ با استفاده از دما سنج دقیق دمای محیط را اندازه گیری کنید تا به دقیق ترین درصد مورد نیاز برای ترکیب ضد یخ با بتن برسید.

ضد یخ های حاوی کلر را را بهتر است در سازه هایی که با اب و خاک در ارتباط هستند استفاده نکنید. دلیل این موضوع هم به خوردگی فلزات و میلگرد های سازه در استفاده از این نوع ضد یخ بر می گردد. همچنین توجه به نکات زیر بسیار مهم است:

  • پیشنهاد می شود حتی قبل از شروع سرمای شدید از ضد یخ بتن استفاده کنید.
  • به استانداردهای مصرف و استفاده از ضد یخ بتن توجه ویژه داشته باشید.
  • حتما از توضیحات تولید کننده بتن بر روی محصول خود استفاده کنید.
  • در حین استفاده از ضدیخ حتما از دستکش و ماسک استفاده کرده و نکات ایمنی را رعایت کنید.
  • مراحل مخلوط کردن ضد یخ بتن و ملات سیمان را در فضای آزاد و باز انجام دهید.  

روش مصرف ضد یخ بتن

اینکه از کدام روش برای مصرف ضد یخ بتن استفاده می کنید بیش از هر چیز به نظر مهندسین پروژه بر می گردد. به طور کلی سه روش به این منظور وجود دارد که عبارتند از:

  • استفاده از ضد یخ در طی فرآیند تولید بتن
  • استفاده از ضد یخ در کامیون حمل بتن
  • استفاده در کارگاه تولید بتن

ترکیب ضد یخ با بتن در طی فرایند تولید کمتر مرسوم است. اما استفاده از آن در کامیون های مخصوص حمل و ترکیب بتن معمولا مرسوم است. اما بهترین روش برای استفاده از ضدیخ بتن ترکیب ضد یخ با بتن در داخل کارگاه است. این روش بسیار متداو و مرسوم است و به دلیل ترکیب ضد یخ با بتن پیش از بتن ریزی کنترل و نظارت بر ان ساده تر می باشد.

مشاوره استفاده از ضد یخ بتن با مقاوم سازان پایون

در این مطلب تلاش شد تا مطالبی که برای نحوه استفاده از ضد یخ بتن لازم است بدانید را به شما توضیح دهیم. استفاده از ضد یخ و هرگونه افزودنی برای بتن نیازمند توجه به برخی از نکات فنی و مهم است. بنابراین توصی می شود برای انجام چنین کارهایی از متخصصین ویژه در صنعت بتن استفاده نمایید. شرکت مقاوم سازان پایون یکی از همین شرکت ها است که سالها مجری انواع پروژه های مرتبط با بتن بوده است و گزینه ای فوق العاده برای مشاوره محسوب می شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx