آشنایی با روش های تخصصی ترمیم بتن

28 اسفند ، 1401
شرکت پایون

آشنایی با روش های تخصصی ترمیم بتن متخصصان را در انتخاب بهترین روش ترمیم بتن با توجه به شرایط پروژه یاری می کند. بتن از پرکاربردترین و با دوام ترین مصالح ساختمانی می باشد که امروزه تقریبا در همه پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

با وجود استحکام و مقاومت بالا اما باز هم در برخی موارد بتن دچار مشکل می شود و نیاز به تعمیر و ترمیم پیدا می کند. روش های مختلفی برای تعمیر و ترمیم بتن ایجاد شده است که هر یک برای شرایط خاصی مناسب است. با ادامه این مطلب از شرکت پایون همراه باشید تا بیشتر در این مورد توضیح دهیم.

روش تخصصی ترمیم بتن

چرا به روش های تخصصی ترمیم بتن نیاز داریم؟

ترمیم بتن به کارهایی گفته می شود که برای اصلاح مشکلات و نقص های سطحی و حتی عمقی بتن انجام می شود. از جمله مشکلاتی که ممکن است برای بتن به وجود آید باید به ترک خوردگی ها، ورقه ورقه شدن، تاول زدن، پودری شدن، شورهزدگی، پوسته پوسته شدن، تابیدگی بتن، پکیدن و... اشاره داشته باشیم.

با استفاده از راه های ترمیم بتن می توانیم ابتدا قسمت های آسیب دیده را اصلاح کرده و سپس از وقوع دوباره مشکلات مشابه جلوگیری کرد. به این صورت از افزایش هزینه ها در نگهداری از بتن جلوگیری به عمل می آید.

آشنایی با روش های تخصصی ترمیم بتن

برای ترمیم کردن بتن نیاز داریم تا در ابتدا نوع مشکل و سپس علت بروز آن را بررسی و پیدا کنیم. مشخص شدن این دو مورد نقش قابل توجهی در ترمیم صحیح بتن ایفا می کند. با توجه به این توضیحات می توان روش های ترمیم بتن با توجه به نوع مشکل به وجود آمده را شامل موارد زیر دانست.

  • روش های ترمیم تخصصی بتن کرمو شدن
  • روش های تخصصی ترمیم بتن سولفاته
  • روش های ترمیم تخصصی بتن ترک خورده
  • ترمیم تخصصی بتن با خوردگی میلگرد و...

روش های تخصصی ترمیم بتنروش های تخصصی ترمیم بتن

روش تخصصی ترمیم بتن کرمو شده

یکی از متداول ترین مشکلاتی که برای بتن به وجود می آید کرموشدگی آن است. این مشکل بیشتر به علت اجرای نادرست به وجود می آید. در این وضعیت بخش هایی از بتن ریخته و سطح زیرین به شکل کرمو شده در قسمت سنگ ریزه ها دیده می شود. استفاده از الیاف FRP‏ بعد از ترمیم کردن با ملات های ترمیمی به این منظور توصیه می شود.

در ابتدا باید با اسفاده از واترجت های صنعتی ذرات سست موجود در نحواحی کرمو شده از آن جدا شود. پس از خشک شدن محل کرمو شده در صورتی خوردگی به حدی رسیده باشد که میلگردها دیده می شوند باید با استفاده از آستر اپوکسی روی میلگرد را پوشاند تا از خوردگی های بعدی محافظت شود. پس از آن محل مورد نظر با استفاده از ملات های ترمیم بتن مرمت و بازسازی می شود.

روش های تخصصی ترمیم بتن سولفاته

سولفات به نمک هایی می گویند که در اثر برخی از واکنش های شیمیایی با آهک یا آلومینات کلسیم سولفات و کلسیم سولفو الومینات تشکیل می شود. این سولفانه شدن باعث افزایش فشار و ترک خوردگی می شود. در ترمیم این نوع بتن های آسیب دیده باید توجه داشت که از روشی استفاده شود که در برابر حملات سولفاتی مقاوم باشد. به این منظور از یک پوشش ملات پلیمری استفاده می شود. البته باید توجه داشته باشید که قبل از هر گونه اقدامی باید محل آسیب دیده به طور کامل پاکسازی شود.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

بهترین روش ترمیم و تعمیر بتن

نحوه ترمیم بتن آسیب دیده و کرمو

روش های ترمیم تخصصی بتن ترک خورده

انواع مختلف ترک خوردگی ها نیز یکی از مشکلاتی است که برای بتن آسیب دیده به وجود می آید. ترک خوردگی ها ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شوند. افزایش باربری سازه و یا زلزله ممکن است باعث به وجود آمدن این مشکل شود. بهترین و تخصصی ترین روش ترمیم بتن ترک خورده استفاده از ملات های ترمیمی یا چسب اپوکسی است.

در این روش رزین اپوکسی به درزها و ترک ها تزریق شده و سپس ملات ترمیم به محل آسیب دیده تزریق کرد. برای اینکه نتیجه بهتری گرفته شود می توان از الیاف های FRP‏ نیز استفاده کرد تا با ویژگی های خاصی که دارد از آسیب های بعدی جلوگیری کند.

ترمیم تخصصی بتن با خوردگی میلگرد

اما یکی درگیر از مشکلات شایعی که در بتن ایجاد شده و نیاز فوری به ترمیم را ایجاد می کند، خوردگی یا اکسید شدن آرماتورهای موجود در بتن است. این مشکل ترک های ریز در سطح بتن ایجاد کرده و باعث نفوذ آب به داخل بتن می شود. در صورت زنگ زدگی و خوردگی فولاد درون بتن مقاومت بتن کاهش پیدا کرده و دچار ترک های بزرگ و حتی در مواردی شکستگی بتن می شود.

ترمیم تخصصی بتن با خوردگی میلگرد ترمیم تخصصی بتن با خوردگی میلگرد

برای ترمیم بتن هایی که دچار این مشکل می شوند باید ابتدا عوامل خوردگی میلگردها بررسی شوند و پس از رفع عوامل خوردگی نسبت به تعمیر و ترمیم بتن با پوشش های کامپوزیتی الیاف FRP‏ و یا ژاکت های کامپوزیتی اقدام شود. بهتر است برای جلوگیری از خوردگی بیشتر از رزین های اپوکسی نیز استفاده شود.

دیگر روش های تخصصی ترمیم بتن چیست؟

روش هایی که معرفی شد با توجه به نوع مشکل ایجاد شده در بتن بود که مورد بررسی قرار گرفت. اما به طور کلی روش های مختلفی برای ترمیم انواع بتن آسیب دیده وجود دارد که می توانید معرفی خلاصه آن را در ادامه مطالعه کنید.

بتن پاشی یا شاتکریت

در این روش بتن یا ملات بتنی با استفاده از نیروی باد با سرعت بالا بر روی قسمت آسیب دیده پاشیده می شود و یک لایه بتن سطحی با مقاومت بالا ایجاد می کند. این روش شامل دو نوع تر و خشک می باشد.

قالب بندی و پمپ

در این روش نیز برای جایگزین کردن بتن آسیب دیده ملات بتنی تحت فشار پمپ پاشیده می شود. قالب بندی پروژه باید دارای سازه باشد تا تحت فشار دچار مشکل نشود.

ماله کشی و بسته های خشک ترمیمی

یکی از ساده ترین روش های تخصصی ترمیم بتن ماله کشی بتن بر بخش های آسیب دیده است. در این روش تخصصی ترمیم بتن از ملات ماسه سیان پرتندی، گروت های سیمانی پلیمری، اپوکسی و... استفاده می شود.

تزریق گروت سیمانی

گروت مخلوطی است از سیمان بسیار ریز با آب و بدون ماسه و افزودنی. گروت سیمانی از داخل باز شدگی های سطح سازه و سوراخ های دریل شده به داخل بتن تزریق می شود.

ترمیم تخصصی بتن آسیب دیده با مقاوم سازان پایون

در این مطلب با عنوان آشنایی با روش های تخصصی ترمیم بتن انواع روش های موجود را مورد بررسی قرار دادیم. توجه داشته باشید که استفاده از هر روش تحت شرایط خاصی امکان پذیر است. اگر تخصصی کافی در انجام این کار را ندارید بهتر است ترمیم بتن را به متخصصان واگذار نمایید.

شرکت مقاوم سازان پایون از شرکت های تخصصی در زمینه مقاوم سازی سازه های بتنی است که سالها تجربه کار در این زمینه را در کارنامه خود دارد. این شرکت گزینه ای ایده ال برای انجام پروژه های مشابه در زمینه بتن محسوب می شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx