عملیات تزریق در اجرای ریزشمع یا میکروپایل

27 اسفند ، 1401
شرکت پایون

عملیات تزریق در اجرای میکروپایل نقش مهمی در کیفیت ریزشمع دارد. این کار اگر به درستی انجام شود ظرفیت باربری میکروپایل ها را نیز بالا می برد. این موضوع چنان اهمیت دارد که برخی تقسیم بندی انواع ریزشمع را بر اساس روش تزریق انجام می دهند.

عملیات تزریق نه تنها در مورد روش تزریق در میکروپایل بلکه در مورد نوع دوغاب به کار گرفته شده نیز بسیار مهم است. با ما در ادامه این مطلب از شرکت مقاوم سازی ساختمان پایون همراه باشید تا در مورد عملیات تزریق در اجرای ریزشمع توضیحات بیشتری ارایه دهیم.

عملیات تزریق در میکروپایلعملیات تزریق در میکروپایل

برای تزریق در اجرای میکروپایل به چه تچهیزاتی نیاز است؟

به طور کلی هر چه تجهیزات و امکانات بهتری در کارگاه وجود داشته باشد، اختلاط سیمان و تزریق آن بهتر صورت می گیرد. اینکه تجهیزات اختلاط بتن منبع نیروی خود را از کجا (دیزل، نیروی برق و...) تامین می کنند اهمیت زیادی ندارد بلکه کیفیت اجرای کار مهم است.

فشار تزریق تا یک مگا پاسکال به طور معمول با استفاده از پمپ های دوار و گردان ایجاد می شود. اما اگر قصد تزریق با فشار بالا را دارید باید از یک پیستون فشار نوسانی با پمپ های کوبه ای استفاده شود.

اختلاط دوغاب برای تزریق در ریزشمع باید به چه صورت انجام گردد؟

برای شروع میزان مشخصی از آب را در میکسر می ریزند. پس از آن نوبت به سیمان و مصالح دیگر یا مصالح پر کننده می رسد. معمولا توصیه شده است که دوغاب تا دو دقیقه مخلوط شده و پس از آن قبل از تزریق در میکسر ثانویه نگهداری گردد.

دوغاب باید تا زمان مشخصی استفاده گردد. معمولا این زمان باید کمتر از 60 دقیقه باشد تا کارایی آن از بین نرود. میزان آب نیز باید در زمان اضافه شدن به میکسر اندازه گیری گردد. ماسه و سیمان نیز به همین ترتیب باید در اندازه مشخصی استفاده گردند.

تکنیک های تزریق دوغاب برای تزریق در میکروپایل

برای تزریق دوغاب به داخل میکروپایل ها روش های مختلفی وجود دارد که هر کدام از آنها تفاوت هایی با دیگر انواع دارد و در شرایط خاصی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این روش ها که در ادامه به بررسی تک تک آنها می پردازیم، عبارتند از:

  • شیوه تزریق ثقلی
  • تزریق فشاری بین غلافی
  • روش تزریق آمریکایی

عملیات تزریق در اجرای ریزشمععملیات تزریق در اجرای ریزشمع

روش تزریق ثقلی در میکروپایل ها چگونه است؟

پس از اینکه گمانه حفر شد دوغاب و آرماتورها جای گذاری می شوند. تزریق کردن دوغاب باید از راه یک لوله ترمی درون گمانه و از انتهای گمانه شروع شود. پس از تزریق دوغاب با همان کیفیت درون گمانه باید بیرون از گمانه نیز انتقال یابد.

در حین این تزریق نباید هیچ گونه فشار اضافه استفاده شود. دوغاب در این روش مخلوطی از سیمان تمیز با نسبت وزن آب به سیمان حدود 4 تا 5 است. مخلوط ماسه ای نیز به نسبت 1:1 و 1:2 استفاده می شود. معمولا روش ثقلی در زمانی استفاده می شود که شمع در بستر سنگی قرار گرفته باشد.

روش تزریق فشاری از میان غلاف در ریزشمع ها چگونه است؟

دوغاب دوم پس از تزریق ثقلی دوغاب اول در زمان بیرون کشیدن غلاف موقت با فشار تزریق می شود. هدف این است که  که مشخصات و ویژگی های خاک و دوغاب بهتر شوند. این کار می تواند در طول شمع اجرا شده و یا به ناقل نیرو در داخل لایه تحمل کننده آن محدود گردد.

این تزریق با نصب کردن یک کلاهک به نام کلاهکی فشاری در روی غلاف و تزریق کردن دوغاب دوم به داخل غلاق تحت فشار کنترل شده صورت گیرد. این روش یکی از روش های محبوب بوده و با افزایش پیدا کردن قدرت پمپ ها و همچنین تمایل بیشتر به استفاده کردن از دوغاب سیمان تمیز و محکم در حال تکامل پیدا کردن می باشد.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

نحوه اجرای میکروپایل در صنعت ساختمان

عملیات تزریق در اجرای ریزشمع یا میکروپایل

روش آمریکایی برای تزریق در اجرای ریزشمع

برای تزریق دوغاب در اجرای میکروپایل روش دیگری نیز وجود دارد که به آن روش آمریکایی می گویند. در این روش با هدف تثبیت کردن فشارهایی که از اطراف وارد می شوند، دوغاب دوم با فشاری متوسطی در حد نیم تا یک مگاپاسکال تزریق می گردد. فشار تزریق مناسب و موثر بر حسب علل زیر مشخص می گردد:

  • میزان تزریق پذیر بودن زمین
  • عمق پایانی ریزشمع
  • ظرفیت های باربری دوغاب و زمین
  • احتیاج به دوری از آشفتگی در زمین
  • ویژگی های سیستم حفاری
  • آب بند بودن زمین در غلاف

تزریق ثانویه در میکروپایل یا ریزشمع چیست؟

به دلایلی مثل نشت کردن، انقباض یا فرار بودن دوغاب بهتر است کاهش سطح دوغاب پیش از سخت شدن مورد محاسبه قرار گیرد. اگر قصد انجام عملیات مهارکوبی را داشته باشیم می توان این مشکل را با پر نمودن گمانه با دوغاب کم آب جبران نمود. اما اگر قصد استفاده از روش ریزشمع را داشته باشید به دلیل اینکه ستون شمع باید بار را تحمل کرده و پیوسته باشد، بهتر است از چنین اتصالی جلوگیری شود. با این تفاسیر بهتر استپر کردن در زمان سخت شدگی انجام گیرد. این موضوع خصوصا در زمانی که تنش های بین شمع و سازه وجود دارد بیشتر قابل تامل است.

نکات مهم در عملیات تزریق میکروپایل

  • قبل از هرگونه تزریق باید لوله های تزریق کننده سیمان با فشار آب یا هوا شستشو داده شوند.
  • فشار تزریق تحت عوامل مختلفی مثل عمق تزریق، جنس زمان، شرایط ژُئوتکنیکی و... متفاوت است.
  • میزان سیمان برآورد شده بر اساس میزان باربری ممکن است 100 کیلوگرم و حتی بیشتر باشد.
  • نوع سیمان استفاده شده بهتر است از نوع پرتلند تیپ 2 یا سیمان تیپ 5 باشد.
  • آب استفاده شده برای تهیه دوغاب باید تمیز و صاف بوده و عاری از هرگونه ماده شیمیایی، اسید، قلیا، نمک، مواد آلی و... باشد.

اجرای پروژه های مقاوم سازی با مقاوم سازان پایون

در این مطلب تلاش شد تا عملیات تزریق در اجرای ریزشمع یا میکروپایل توضیح داده شود. یکی از اصلی ترین و مهمترین مراحل اجرای ریزشمع همان مرحله تزریق است. این کار حساسیت های خاص خود را داشته و برای کسب بهترین نتیجه باید با دقت بالایی اجرا شود.

بنابریان علاوه بر تجهیزات، مصالح و شرایط مناسب در محل اجرای پروژه باید از مجریانی با تجربه و با مهارت استفاده شود. شرکت مقاوم سازان پایون از جمله شرکت هایی است که تاکنون پروژه های مختلفی در زمین مقاوم سازی خاک و سازه ها در کارنامه خود داشته  و می تواند یک گزینه خوب در برای انتخاب توسط کارفرمایان باشد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx