پایدار سازی گود

پایدارسازی گود را شاید بتوان از مهم ترین عملیات ها برای افزایش کیفیت کار و حفظ ایمنی کارکنان دانست که شرکت مقاوم سازان پایون به بهترین شکل این کار را انجام می دهد. عملیات پایدارسازی و تثبیت ترانشه ها، با بهره گیری از آخرین فن آوری های ژئوتکنیکی، روش های نوین نیلینگ، انکراژ، استرند و در اختیار داشتن ماشین آلات و تجهیزات مدرن و مناسب، از نظر اقتصادی، زمانی و امنیتی نسبت به روش های سنتی برتری دارند. شرکت مقاوم سازان پایون، پروژه های زیادی را در زمینه پایدارسازی گود با روش های مختلف مثل شمع بتنی، سولجر، دیوار دیافراگمی و سپرکوبی به همراه نیلینگ، انکراژ و استرند، با موفقیت به اتمام رسانده است. پایدارسازی گود می تواند به صورت موقت تا زمان اجرای کامل سازه یا به صورت دائمی طراحی و اجرا گردد. این شرکت پایدارسازی گود همواره می کوشد تا بهترین روش پایدارسازی را برای پروژه های مختلف با در نظر گرفتن نوع خاک، شرایط پیرامونی و سطح آب زیرزمینی در زمان مناسب طراحی و اجرا نماید.

Stabilization-of-excavation

پایدارسازی گود

عملیات پایدارسازی در ساختمان سازی و مقاوم سازی سازه ها بسیار مهم است و تقریبا هر نوع پروژه ساختمانی که در دست احداث باشد، نیاز به عملیات خاک برداری و پایدارسازی گود دارد. عملیات پایدارسازی در جهت افزایش مقاومت خاک و جلوگیری از ریزش آن پس از گودبرداری انجام می شود. پایدارسازی روش های مختلفی دارد که انتخاب آن با توجه به شرایط محیطی، مسائل اقتصادی، نوع خاک و مواردی مانند این، متفاوت و بر اساس تشخیص مهندسان است.

روش های پایدارسازی گود

همان طور که گفتیم عملیات پایدارسازی گود، روش های متنوعی دارد که انتخاب آن ها با توجه به عوامل مختلفی انجام می شود. شرکت مقاوم سازان پایون با استفاده از بهترین مصالح و با تجربه ترین مهندسین و مسئولین اجرایی، روش های مختلف پایدارسازی مثل دیوار دیافراگمی، شمع و نیلینگ را به بهترین شکل انجام می دهند که در ادامه هر کدام را توضیح می دهیم.

پایدارسازی گود به روش دیوار دیافراگمی

یکی از بهترین روش های پایدارسازی گود، روش دیوار دیافراگمی است که بیشتر برای گودهای عمیق انجام می شود. برای انجام این روش، حفاری به وسیله دستگاه هایی به نام هیدروفرز و گراب انجام می گیرد. بعد از این مرحله برای جلوگیری از ریزش دیوار حفاری شده، از دوغاب بتونیت که نوعی خاک رس است، استفاده می کنند و بعد از آن میلگرد گذاری و بتن ریزی انجام می شود. این روشی که توضیح دادیم، روش دیوار دیافراگمی است و بعد از آن، مراحل ساخت و ساز آغاز می شود.

Stabilization of excavation

پایدار سازی گود به روش تاپ دان

روش تاپ دان یا همان بالا به پایین یک روش جدید برای پایدارسازی گود محسوب می شود که به تازگی در حال وسعت پیدا کردن در صنعت ساختمان است. در این روش عملیات گودبرداری و پایدار سازی گود از بالا به پایین انجام می شود و بیشتر در مواقعی که در زیر زمین سطح آب بالا باشد و یا این که محدودیت فضای عملکرد داشته باشیم، از آن استفاده می کنند.

پایدارسازی گود به روش نیلینگ

یکی دیگر از روش های خیلی خوب برای پایدارسازی گود، روش نیلینگ است. از این روش بیشتر در مناطقی که ممکن است خاک یا زمین رانش کند، در جهت ثبات خاک استفاده می شود. مهاربندی و پیچ کردن سنگ، اساس روش نیلینگ است و اجزای اصلی برای اجرای این روش، میلگرد آجدار فولادی، آرماتور، دوغاب سیمان و شاتکریت هستند. در این روش میخ ها را در خاک فرو می کنند که باعث تثبیت خاک و تقویت آن در برابر نیروها و فشارهای کششی می شود. این روش در زمان هایی که دست ساختمان سازان و مهندسان ساختمان بسته باشد، به شدت کارآمد است.

Stabilization of excavation1

پایدارسازی گود به روش شیب پایدار

یکی بهترین و اقتصادی ترین روش های پایدارسازی گود، روش شیب پایدار است که البته باید شرایط لازم برای گودبرداری با شیب پایدار فراهم باشد. این روش به این گونه است که از ظرفیت خود خاک برای پایدار کردن دیواره گود به درستی استفاده می کنند. اگر فضای کافی داشته باشید می توانید بدون اجرای سازه نگهبان، فقط با حفظ شیب پایدار خاک، گودبرداری را شروع کنید.

پایدارسازی گود به روش خرپایی

یکی از روش های ساده و ارزان پایدارسازی گود، روش خرپایی است که در اکثر موارد برای پایدارسازی گودهای کم عمق که بیشتر در شهرها هستند، انجام می شود. این روش بهاین شکل است که در اطراف گود چاه هایی حفر می کنند که عمق شان بیشتر از گود است. در انتهای چاه عملیات شمع را اجرا و بعد درون شمع آرماتوربندی انجام می دهند. بعد از آن نوبت به مرحله قرار دادن عضو قائم در شمع و بتن ریزی می رسد که در انتها یک گود پایدار در اختیار خواهیم داشت.

Stabilization of excavation2

پایدارسازی گود به روش دوخت به پشت

این روش بسیار به روش نیلینگ شباهت دارد و تنها تفاوتش استفاده از کابل های پیش تنیده به جای استفاده از میلگرد است. در روش نیلینگ بدون اعمال نیروی پیش تنیدگی از میلگرد استفاده می شود در صورتی که در روش دوخت به پشت، به جای میلگرد از کابل های فولادی استفاده می کنند که بعد از انجام دوغاب، در حین گیرش جک های مخصوص کشیده می شوند و بعد از گیرش آخر دوغاب، جک ها آزاد شده تا در جهت پایدارسازی گود، کابل ها با نیروی پیش تنیده، فشار بیشتری به خاک آن وارد کنند.

پایدارسازی گود به روش شمع

در این روش از پایدارسازی گود، از شمع های از پیش ساخته یا درجا که می توانند بتنی، چوبی یا فولادی باشند، استفاده می شود. در جهت جاسازی شمع ها، چاه هایی را با فاصله ها و قطر مشخصی حفر می کنند و اگر ارتفاع گودبرداری زیاد باشد، شمع ها هم باید در فاصله کمتری از هم قرار داده شوند. شمع در عملیات پایدارسازی باعث می شود که فشار جانبی خاک به آن ها وارد شود و در این روش سرعت اجرا بسیار بالا می رود. اگر قصد استفاده از این روش در پروژه های شهری را دارید، باید بدانید که اجرای آن در پروژه های شهری محدودیت هایی دارد و شمع های پیش ساخته در آن ها جایی ندارند و فقط می توان از شمع های درجا استفاده کرد. از مزایای استفاده از این روش، سرعت بالای اجرا، کاهش هزینه ها در پروژه های با حجم بالا و دست و پاگیر نبودن سیستم است.

پایدارسازی گود به روش سپرکوبی

روش سپرکوبی با استفاده از صفحات یا ورق های فولادی که در دو طرف گود، در خاک کوبیده می شود، انجام می گیرد. بعد از این که گود حالت پایدار به خود گرفت، حفاری انجام شده و بعد از آن بر روی سپرهای در خاک کوبیده شده، تیرهای پشت بند افقی قرار می گیرد. در آخرین مرحله هم سپرها را به پشت بندها متصل می کنند. در این روش پایدارسازی گود، سرعت اجرا و ایمنی در حین اجرا بسیار بالاست.

Stabilization of excavation3

پایدارسازی گود به روش مهار متقابل

این روش، به روش پایدارسازی با خرپایی بسیار شبیه است و در آن از المان های قائم در شمع هایی با طول بیشتر از عمق گود، قرار می دهند. انتهای این المان ها را با بتن به شکل گیره دار مهار می کنند و بعد از قرار گرفتن این المان ها در دو طرف دیوار، به کمک المان های افقی و تیرها، آن ها را در جهت تقویت پایداری، به هم اتصال می دهند. پیشنهاد مهندسان این است که از این روش پایدارسازی گود برای گودهای با عرض کم استفاده شود و در گودهای با عرض زیاد مورد استفاده قرار نگیرد.

جمع بندی

همان طور که گفتیم، پایدارسازی گود از عملیات هایی است که در ساختمان سازی اهمیت بسیار بالایی دارد و این روزها تقریبا در تمام پروژه ها از آن استفاده می شود. در این مطلب پیدارسازی را توضیح دادیم و انواع روش های آن را برای شما گفتیم. شرکت پایون یکی از بهترین شرکت های پایدارسازی گود است و در تمامی پروژه های ساختمانی خود، با توجه به شرایط و عوامل، بهترین نوع پایدارسازی را انتخاب و عملیات را اجرا می کند.

همین الان با ما تماس بگیرید تا راجع به پروژه شما بیشتر با هم صحبت کنیم.

مشاوره رایگان
سوالات متداول
عملیات پایدارسازی در جهت افزایش مقاومت خاک و جلوگیری از ریزش آن پس از گودبرداری انجام می‌شود که در ساختمان‌سازی و ایمنی کارکنان بسیار مهم است.

عملیات پایدارسازی گود، روش‌های متنوعی دارد که انتخاب آن‌ها با توجه به عوامل مختلفی مثل شرایط محیطی، مسائل اقتصادی، نوع خاک و مواردی مانند این، توسط مهندسین انجام می‌شود.

هزینه پایدارسازی با توجه به نوع آن و مصالحی که به کار می‌رود متفاوت است و قیمت ثابت نمی‌توان برای آن گفت. مقاوم‌سازان پایون با بهترین مصالح و بهترین قیمت، عملیات پایدارسازی گود را انجام می‌دهد.

6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx