سیستم های پیش تنیده و پس کشیده

سیستم های پیش تنیده و پس کشیده یکی از بهترین و مدرن ترین روش هایی است که امروزه در ساختمان سازی و مقاوم سازی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. شرکت مقاوم سازان پایون همواره به عنوان شرکتی پیشرو در ارائه خدمات نوین مهندسی و روش های ویژه ساخت، در این روش هم یکی از بهترین هاست. سیستم های پیش تنیده و پس کشیده در سقف های بتنی و موارد دیگری چون تقویت اعضای موجود سازه ای مانند فونداسیون، تیر، دال و کنسول ها مورد استفاده قرار می گیرند. شرکت پایون طی دهه اخیر موفق به طراحی و اجرای پروژه های برجسته ای با استفاده از فناوری پیش تنیدگی و پس کشیدگی بر اساس استانداردهای روز بین المللی برای ساخت ساختمان های جدید و مقاوم سازی ساختمان ها شده است.

سیستم های پیش تنیده و پس کشیده

روش پیش تنیدگی

پیش تنیدگی روشی ست که هدف اصلی آن، این است که تنش های کششی و ترک های ایجاد شده از لنگر خمشی را کم کند. در طراحی و اجرای انواع سازه استفاده از سقف های بتن مسلح و سیستم های پیش تنیده و پس کشیده موجب افزایش فواصل ستون ها و متعاقباً بهبود فضای معماری ساختمان گشته و همچنین باعث کاهش مصرف مصالح ساختمانی مانند بتن و میلگرد می گردد. با توجه به این که سقفهای بتنی یکی از اجزای اصلی تشکیل دهنده ساختمان ها می باشند و وظیفه انتقال بارهای ثقلی و جانبی را بر عهده دارند، موارد ذکر شده در بهینه سازی ساختمان ها نقش مؤثری ایفا می نمایند.

سیستم بتن پس تنیده چیست؟

این سیستم به گونه ای هست که یک غلاف تو خالی را در بتنی، در راه عبور فولادهای پیش تنیدگی تعبیه می کنند و بعد از آن کابل پس تنیده را از درون غلاف رد می کنند و این کار را به شکلی که دو سر کابل از غلاف بیرون بزند، انجام می شود و سپس عملیات بتن ریزی شروع می شود. پس از رسیدن بتن به مقاومت مورد نظر، با جک هایی که به صفحه فشار تکیه می دهند، فولادهای پیش تنیدگی را می کشند. تمام عملیات پس کشیدگی در سیستم های پیش تنیده و پس کشیده همین بود که در مقاومت بیشتر ساختمان و به خصوص سقف ها بسیار موثر است.

پیش تنیدگی

روش های سیستم های بتن پیش تنیده و پس تنیده

به طور کلی، اصول کار در این سیستم یکی است ولی باید بگوییم که دو نوع روش برای اجرای سیستم های پیش تنیده و پس کشیده وجود دارد. یکی روش چسبنده و دیگری روش غیر چسبنده است که در ادامه آن ها را توضیح می دهیم.

روش چسبنده

این روش به این دلیل به روش چسبنده معروف است، چون برای جلوگیری از زنگ زدن کابل ها، داخل غلاف ها دوغاب می ریزند تا فضاهای خالی بین کابل و غلاف پر شود. در این روش با دوغابی که در غلاف ریخته شده، کابل ها به غلاف و بتن می چسبد. این کار بعد از کشش کابل ها انجام می شود.

روش غیر چسبنده

در این روش برای جلوگیری از زنگ زدن کابل ها، به جای دوغاب در داخل غلاف و دور کابل ها را با گریس پر می کنند. البته شرکت ها و کارخانه هایی هستند که کابل هایی که داخل لوله هایی پر از گریس هستند را تولید می کنند. در این روش غلاف، کابل و بتن به هم نمی چسبند و به همین دلیل به آن روش غیر چسبنده می گویند. در سیستم های پیش تنیده و پس کشیده معمولا از روش غیر چسبنده برای انعطاف پذیری بیشتر ساختمان در برابر زلزله استفاده می کنند.

مزایای استفاده از سیستم سقف های پیش تنیده و پس تنیده

  • به دلیل این که فضاهای بدون ستون و انعطاف پذیری بیشتری دارید، می توانید طول دهانه ها را هم افزایش دهید که از مزایای مهم این سیستم است.
  • حذف شدن ستون ها و تیرهای ساختمان از اتفاقاتی ست که این روش در پی دارد و در نتیجه ارتفاعات طبقات و کل ساختمان کم و ضخامت سقف پیش تنیده بیشتر می شود.
  • با استفاده از این روش ابعاد دیوارها، ستون ها و به طور کلی تمام فوندانسیون ساختمان کم می شود و باعث سبک تر شدن ساختمان هم می شود.
  • با سیستم های سقف پیش تنیده و پس کشیده مصالح کمتری در ساختمان مصرف می کنیم که همین باعث ساخته شدن سازه بهتری می شود.
  • در دال های پس کشیده در این سیستم، تیرهایی که بین آن قرار دارند حذف می شوند و فقط یک دال گسترده قرار می گیرد. به همین دلیل سرعت ساخت سازه افزایش می یابد.
  • مزیت دیگر سیستم های پیش تنیده و پس کشیده کنترل و کم شدن ترک ها در ساختمان است که به دلیل نیرو و فشاری که از طریق پیش تنیدگی به دال ها وارد می شود، صورت می گیرد. کم شدن ترک ها دوام و مقاومت سازه را بالا می برند.

پیش تنیدگی و پس کشیدگی

جمع بندی

سیستم های پیش تنیده و پس کشیده روش هایی هستند که این روزها بسیار در ساخت سازه ها استفاده می شوند. در این مطلب انواع روش های این سیستم و مزایای آن را برای شما گفتیم. شرکت مقاوم سازی ساختمان پایون با در دست داشتن بهترین افراد در تیم مهندسی و اجرایی خود، این سیستم را به بهترین شکل ممکن در جهت بیشتر شدن مقاومت ساختمان و انعطاف پذیری ساختمان پیاده سازی می کند.

همین الان با ما تماس بگیرید تا راجع به پروژه شما بیشتر با هم صحبت کنیم.

مشاوره رایگان
سوالات متداول
به دلیل این‌که این سیستم به بیشتر شدن انعطاف‌پذیری و مقاومت ساختمان کمک بسیاری می‌کند و به طور کلی فضای معماری ساختمان را بهبود می‌بخشد.
در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله، مطمئنا هست. ولی این سیستم یکی از بهترین روش‌هایی‌ست که این روزها در اکثر ساختمان‌ها استفاده می‌شود.
از مزایای این سیستم به طور کلی می‌توان از مواردی مانند افزایش طول دهانه، کم کردن ارتفاع سقف، کاهش وزن سقف، ساخت ساختمان بهتر، سرعت بالا در ساختمان سازی و کنترل ترک‌ها در ساختمان نام برد.
6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx