آشنایی با انواع رزین و کاربردهای آن

28 مرداد ، 1401
شرکت پایون

انواع رزین از گذشته تا به امروز در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گرفته و می گیرد. این ماده مهم صنعتی که عموما به شکل مایع دیده می شود، کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف دارد. رزین ها همچنین به اشکال مختلف و بر پایه مواد طبیعی و مصنوعی ساخته می شوند. به جرات می توان گفت اختراع یا کشف رزین تاثیر عمیقی بر توسعه محصولات و کاربردهای آنها داشته است. در این مطلب از سایت شرکت ساختمان سازی پایون قصد داریم انواع رزین های صنعتی و غیر صنعتی را به شما معرفی کرده و در مورد کاربردهای آن توضیحاتی ارائه دهیم. همراه ما باشید.

انواع رزین

ظرف رزین

رزین چیست؟

رزین را باید یک مایع مصنوعی و یا طبیعی دانست که بسیار چسبناک است. رزین در لغت به معنای صمغ است و علت نامگذاری آن نیز شباهت آن به صمغ های طبیعی می باشد. یک نمونه از رزین طبیعی یا همان صمغ از درختان تهیه می شود. صمغ از تنه درختان ترشح می شود و به دلیل بو و ترکیبات آن باعث دور کردن حشرات از درخت می شود. در گذشته از صمغ برای تولید انواع چسب، آب بندی کردن، مومیایی کردن، تولید لاک، جوهر و... استفاده می شده است اما امروزه کاربرد رزین در صنعت بسیار بیشتر از این موارد است.

انواع رزین

به طور کلی رزین ها به دو دسته رزین های طبیعی و مصنوعی دسته بندی می شوند. رزینهای طبیعی بودند که الگویی برای انسان در ساخت رزین های مصنوعی و صنعتی شدند. در تولید رزین های مصنوعی از انواع مواد شیمیایی استفاده می شود. از جمله موادری که در تهیه رزین ها استفاده می شود باید به اسید تفتالیک، انواع اکل ها، اکرلیکو مالئیک و... اشاره داشته باشیم. رزین های مصنوعی بر اساس کاربرد و ویژگی هایی که دارند تنوع بالایی دارند. در ادام انواع رزین را مورد بررسی قرار می دهیم.

انواع رزین ترموست

ترموست به معنای گرما سخت به دسته ای از رزین ها اطلاق می شود که در حضور عامل گرما وزن مولکولی متوسط آن افزایش می یابد و به شکل صلب در می آید. رزین های ترموست به شکل مایع در بازار وجود دارند. اما معمولا کسانی که قصد استفاده از این نوع رزین را دارند از انواع رزین هاردنر نیز در ترکیب با آن استفاده می کنند. این کار باعث سخت شدن رزین و ایجاد شبکه سه بعدی می شود. ترموست ها خود انواع مختلفی دارند که شامل الکیدی، اپوکسی، فنل و اوره فرمادئید، اکریلیک، وینیل استر و... می باشد.

انواع رزین ترموپلاستیک

رزین های ترموپلاستیک که با عنوان گرما نرم نیز شناخته می شوند در زمان بالا رفتن دما مذاب می شوند. این پلیمرها به دفعات می تواننند ذوب و انجماد پیدا کنند. رزین های پلی کربنات و پلی متیل متاکریلات در همین دسته قرار می گیرند. در مقام مقایسه ترموست ها مقاومت حرارتی و شیمیایی بهتری در مقابل ترموپلاستیک ها دارند. اما آنها نسب به ترمو پلاستیک ها در برابر ضربه مقاومت پایینی دارند. ترموست ها همچنین وزن مولکولی کمتری نیز دارند.

انواع رزین ترموپلاستیک

رزین ترموپلاستیک

انواع رزین پلی استر

این رزین با نسبت مشخصی با نوع رزین هاردنر مخلوط می شود اما برای خشک شدن به طی شدن مدت زمان مشخصی نیاز است. برای ذوب نیز لازم است از کوره استفاد گردد. کتالیزورهایی می توانند سرعت خشک شدن این رزین را افزایش دهند. موضع مهم در استفاده از این رزین، نسبت ترکیب آن با هاردنر است که کیفیت آن را تعیین می کند. بخار این رزین سمی است اما کاربرد های زیادی دارد که از جمله آن می توان به ساخت مجسمه ای سنگی و سنگ مصنوعی اشاره کرد. 

رزین اپوکسی چیست

رزین های اپوکسی و پلی استر بیش از هر چیزی در هنر استفاده می شوند. برای مثال وسایل تزئیناتی یا زیورالات از موارد استفاده از رزین اپوکسی هستند. در این رزین نیز باید از هاردنر با نسبت مشخصی استفاده کرد. نکته مثبت در مورد این رزین میزان سمی بودن آن است که از سایر انواع رزین کمتر است.

کاربرد رزین چیست؟

همانطور که گفته شد کاربرد رزین ها در صنعت و هنر بسیار زیاد است و از آنها برای بهبود عملکرد و یا خلق محصولات جدید استفاده می شود. به طور کلی کاربرد انواع رزین در ترمیم و تقویت سازه ها، اتصال قطعات در صنایع مختلف مثل هوا و فضا، چسباندن قطعات خودرو، اب بندی قطعات، صنعت جواهر سازی، عایق های الکترونیکی، تولید و ساخت میز و کف پوش، ساخت مجسمه و آثار هنری و... می باشد.

کاربرد رزین

استفاده از رزین

کاربرد رزین برای پوشش فلزات

برای جلوگیری از زنگ زدگی و سایر مشکلاتی که ممکن است برای فلزات در تماس با هوا و رطوبت ایجاد شود، از رزین ها استفاده می شود. این یکی از کاربردهای رزین اپوکسی است. البته عایق های پلی استر نیز در این زمینه کاربرد دارند. اما اپوکسی ها مزایای زیر را نسبت به سایر انواع دارند:

  • عایق رطوبتی با کیفیت
  • میزان عمر بالاتر
  • قابلیت شستشو
  • عدم ایجاد خرابی و تغییر شکل

کاربرد رزین ها در تعمیرات وسایل

رزین ها قدرت چسبندگی بسیار بالایی دارند. از این رو نقش قابل توجی در تعمیرگاه ها و برای تعمیر لوازم مختلف دارند. چسب های پلیمری رزینی همه کاره بوده و با استفاده از آن تقریبا می توان هر چیزی مثل چوب، فلز یا پلاستیک را به هم چسباند. یک مزیت دیگر از کاربرد چسب های رزینی عدم تغییر شکل در وسایل تعمیر شده است.

کاربرد رزین ها در تعمیرات وسایل

کاربرد رزین در تعمیر وسایل

کاربرد رزین های عایق

از رزین ها برای ایجاد عایق در وسایل الکترونیکی، سیم های برق و... نیز استفاده می شود. خاصیت خود رزین در این مورد عدم ترک برداشتن و مقاومت آن در برابر سایش است. تا قبل از رزین برای عایق بندی از پرسلن استفده می شد که خواص و کیفیت عملکرد رزین ها را نداشت.

کاربرد رزین با هدف ساخت میز

یکی از کاربرد های رزین اپوکسی تولید میزهایی است که در دنیا با عنوان رودخانه ای شناخته می شوند. خاصیت انعطاف رزین کمک می کند تا در برخی موارد از آن به جای رومیزی استفاده شود. علاوه بر انعطاف پذیری رزین اپوکسی، محصول تولیدی با آن در برابر شکستن نیز مقاومت خوبی دارد. 

کاربرد رزین با هدف ساخت میز

ساخت میز با رزین

کاربرد رزین ها در مجسمه سازی

رزین در هنر بسیار پرکاربرد است. خلق آثار حجمی با رزین های اپوکسی بسیار محبوب است. انعطاف بالای رزین ها به هنرمندان در خلق آثاری کم نظیر بسیار کمک می کند. البته علاوه بر مجسمه سازی رزین ها در ساخت اسباب بازی های مختلف نیز کاربرد دارند. حتی جالب است بدانید که دکمه های تزئینی زیادی نیز با استفاده از رزین ها ساخته می شوند که طرح و نقش های آنها در برخی موارد مسحور کننده به نظر می رسد.

کاربرد رزین ها در ساخت کف پوش ها

اما کف پوش های رزینی در سالهای اخیر با تنوع طرف و رنگ در صنعت ساختمان بسیار محبوب شده اند. در زمان های گذشته از سرامیک، سنگ، موزائیک و... برای کف پوش استفاده می شد. اما امروزه به لطف صنعت و کاربردهای رزین کف پوش های زیبایی ساخته شده اند که تنوع طرح های آنها با طرح های مربوط به کاشی و سرامیک قابل مقایسه نیست.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx