آزمایشهای مخرب و غیر مخرب

آزمایش های مخرب و غیر مخرب مصالح ساختمانی، آزمایش هایی هستند که کیفیت مواد مصرفی همچون فولاد، بتن و مصالح بنایی در زمان ساخت و یا در زمان بهره برداری را کنترل می کنند. شرکت مقاوم سازان پایون با در اختیار داشتن امکانات فنی، پرسنل متخصص و مجرب و تجهیزات مورد نیاز برای کنترل کیفیت و بازرسی فنی مواد مصرفی در صنعت ساختمان همچون ساختمان های مسکونی، تجاری و فرهنگی، ساختمان های تاریخی، پل ها، تونل ها، سازه های نفتی و پتروشیمی و … به عنوان یکی از مراکز پیشرو در ارائه خدمات آزمایش های مخرب و غیر مخرب شناخته می شود.

azmayesh

آشنایی با آزمایش های مخرب و غیر مخرب

به آزمایش هایی که مواد آزمایش شده در این فرآیند از بین نمی روند، آزمایش های غیر مخرب گفته می شود. بنابراین در این روش کارایی یک عضو بدون تغییر یا از بین رفتن آن، مورد بررسی قرار می گیرد. در برخی موارد نیز ممکن است نیاز به آزمایش های مخرب باشد که ممکن است باعث تغییر دائمی یا آسیب به اعضا شود به همین دلیل رعایت استاندرد تست های غیر مخرب و آزمایش های مخرب، اهمیت بسیار بالایی دارد. انجام انواع تست های غیر مخرب نه تنها باعث صرفه جویی در هزینه ها و افزایش بهره وری پروژه می شوند بلکه امروزه نقشی حیاتی در صنایع مختلف ایفا می کنند.

انواع آزمایش های مخرب و غیر مخرب شرکت پایون

همان طور که گفتیم آزمایش ها به دو دسته مخرب و غیر مخرب تقسیم می شوند که سطح کیفیت و مقاومت مصالح را اندازه گیری می کنند. برای این آزمایش ها، ابزارها و روش های مختلف و متنوعی وجود دارد که هر کدام نتایج مخصوص خود را ارائه می دهند. شرکت مقاوم سازی پایون برای آزمایش های مخرب و غیر مخرب بتن و فولاد، با روش ها و ابزارهای نوین، به بهترین شکل عمل می کند که در ادامه این روش ها برای تست های مخرب و غیر مخرب را توضیح می دهیم.

آزمایش اسکن رادار بتن

آزمایش اسکن رادار از آزمایش های غیر مخرب بتن است که به دلایل مختلفی از آن استفاده می شود. این روش یعنی اسکن بتن تجهیزات به خصوصی نیاز دارد که شرکت پایون دارای این تجهیزات است. با این روش می توان متوجه شد که مقدار تسلیح بتن چقدر است و مکان آرماتورها کجاست. البته عوامل دیگری هم با این تست غیر مخرب بتن مشخص می شود.

azmayesh1

آزمایش مغزه گیری از بتن

مغزه گیری از بتن یا کرگیری از بتن، یک آزمایش مخرب است که برای تعیین مقاومت فشاری بتن، تعیین مقاومت کششی بتن و تعیین مقاومت خمشی بتن انجام می شود. از این روش معمولا در جاهایی که در کیفیت بتن شک و تردیدی دارند و یا برای جمع آوری اطلاعاتی از مقاومت سازه های قدیمی استفاده می کنند.

آزمایش چکش اشمیت

تست چکش اشمیت در آزمایش های مخرب و غیر مخرب، در دسته آزمایشات غیر مخرب قرار می گیرد. چکش اشمیت نوعی وسیله است که برای اندازه گیری سختی سطوح، نفوذپذیری بتن و مقاومت بتن استفاده می شود و برای انجام آن ابتدا باید نحوه محاسبه مقاومت بتن با چکش اشمیت را بدانید. از اهداف این آزمایش غیر مخرب بتن، پیدا کردن مقدار مقاومت فشاری بتن، ارزیابی یکنواختی بتن، تشخیص کیفیت بتن و تشخیص کیفیت یک المان بتن در مقابل باقی المان ها است.

azmayesh3

تست کشش میلگرد و بولت کاشته شده

این آزمایش، از آزمایش های مخرب محسوب می شود و میلگردهای فولادی که روی آن ها آزمایش انجام می شود، دیگر قابل استفاده نیستند. وظیفه میلگردها در ساختمان در جهت افزایش مقاومت سازه، تحمل نیرو و فشار و همچنین انتقال آن است. برای مطمئن شدن از جنس فولاد میلگردها و کیفیت اتصال آن ها به بتن، از روش تست کشش میلگرد و بولت کاشته شده استفاده می کنند.

azmayesh2

آزمایش کشش الیاف و میلگردهای کامپوزیتی

یکی دیگر از تست ها در لیست آزمایش های مخرب و غیر مخرب که شرکت پایون ارائه می دهد، آزمایش کشش الیاف و میلگردهای کامپوزیتی است. این آزمایش روش بسیار خوبی برای دانستن مقاومت کششی الیاف کامپوزیتی و مدول الاستیسیته الیاف کامپوزیتی به حسای می آید. با این روش آزمایش می توان اطلاعات دقیقی از الیاف FRP که در اخیار داریم، دریافت کرد.

azmayesh4

آزمایش کشش میکروپایل و نیلینگ

آزمایش بارگذاری یا کشش میکروپایل معمولا همیشه قبل از شروع کار یک بار بر روی یک میکروپایل انجام می شود. از این آزمایش برای تعیین این که آیا بارهای طراحی ریزشمع توانایی تحمل، بدون حرکت اضافی و با ظریب ایمنی کافی را دارند، استفاده می شود. این تست از مهم ترین آزمایش های مخرب و غیر مخربی است که پایون آن را انجام می دهد.

آزمایش بارگذاری سقف

از دیگر تست ها در لیست آزمایش های مخرب و غیر مخرب شرکت پایون، آزمایش بارگذاری سقف است. این آزمایش به این شکل است که بر روی سقف بارهایی اندازه گیری شده که می توانند از مصالح ساختمانی یا غیره باشند، روی سقف قرار می دهند. از این روش برای آزمایش مقاومت بتن و اندازه گیری مقاومت خمشی فولاد استفاده می کنند و توان آن ها را تشخیص می دهند.

آزمایش کشش فولاد

از مهم ترین مسائلی که در محاسبات مهندسی وجود دارد، مقاومت کششی فولاد است که از طریق آزمایش کششی فولاد مشخص می شود. از این آزمایش در هدف تعیین مقاومت مجاز و نهایی فولاد، حد تسلیم فولاد، ترسیم نمودار و تعیین ضریب ارتجاعی فولاد استفاده می شود. در لیست آزمایش های مخرب و غیر مخرب فولاد، این تست اهمیت بسیار بالایی دارد.

ویدئوهای انواع آزمایش مخرب و غیرمخرب پایون

جمع بندی

امروزه پیش از شروع کار و یا در حین کار در ساختمان سازی، انجام آزمایش ها اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. به همین دلیل در این مطلب لیستی از مهم ترین آزمایش های مخرب و غیر مخرب که شرکت مقام سازان پایون با در دست داشتن ابزارآلات و تجهیزات به روز، پرسنل و مهندسین با تجربه و همنین مصاحل مورد نیاز ارائه می دهد را برای شما گفتیم. این آزمایش ها برای انواع سازه های صنعتی، مسکونی و تجاری توسط شرکت ساختمان سازی پایون انجام می شود.

همین الان با ما تماس بگیرید تا راجع به پروژه شما بیشتر با هم صحبت کنیم.

مشاوره رایگان
سوالات متداول
خدمات آزمایشگاهی شرکت پایون شامل مواردی مثل اسکن رادار، مغزه‌گیری از بتن، چکش اشمیت، کشش میلگر و بولت کاشته شده، کشش الیاف FRP، کشش میکروپایل، آزمایش بارگذاری سقف و آزمایش کشش فولاد می‌شود.
هدف از انجام این آزمایش‌ها، بررسی رفتار و تعیین میزان مقاومت‌های مختلف مثل مقاومت کششی و خمشی مصالح ساختمان است که اهمیت بسیار بالایی دارد.

این آزمایش‌ها مزایای بسیاری دارند. با انجام این آزمایشات و تشخیص رفتار و تعیین مقاومت مصالح، می‌توانید سازه بهتر و مقاوم‌تری داشته باشید.

6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx