میزان و طریقه مصرف چسب بتن

02 آذر ، 1401
شرکت پایون

میزان و طریقه مصرف چسب بتن از مسائل و ابهاماتی است که بسیاری از متخصصان صنعت ساختمان سازی با آن روبرو می شوند. چسب بتن یکی از مواد بسیار کاربردی در ساخت و ساز است. اما چسب بتن در چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرد و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟ اما بسیاری از افراد آشنا با چسب بتن مقدار و روش استفاده از آن را نمی دانند. با این مطلب از سایت مقاوم سازان پایون همراه باشید تا به ارائه توضیحاتی در مورد ترمیم بتن و تزریق ترک بپردازیم و سوالات شما را پاسخ دهیم.

concrete glue

چسب بتن چیست و چه کاربردی دارد؟

این چسب ماده ای است که از آن برای چسباندن قطعات بتنی به یکدیگر استفاده می شود و میزان و طریقه مصرف چسب بتن اهمیت بسیار زیادی دارد. این محصول به خوبی با بتن دچار اختلاط می شود و حتی می توان آن را به بتن اضافه کرد. چسب بتن مایع و رنگ آن معمولا شیری است. این مایع به راحتی در آب حل می شود و سپس به عنوان متصل کننده دو قطعه بتنی مورد استفاده قرار می گیرد. چسب بتن کاربردهای متنوعی دارد که برخی از آنها شامل موارد زیر است.

  • ترمیم بتن های فرسوده
  • آب بندی بتن
  • افزایش چسبندگی بتن
  • جلوگیری از ترک برداشتن بتن
  • اتصال میلگردها به بتن
  • افزایش مقاومت بتن

concrete glue1

مزایای چسب بتن

استفاده از چسب بتن در پروژه ها مزایای قابل توجهی دارد که چند مورد از آنها را با هم مرور می کنیم.

  • افزایش چسبندگی ملات تشکیل شده از چسب
  • کاهش نفوذپذیری بتن
  • بهبود مقاومت مکانیکی بتن
  • افزایش طول عمر بتن
  • افزایش حجم بتن
  • کاهش میزان ترک ها در بتن
  • مقاومت بیشتر بتن در برابر مواد شیمیایی و آب
  • افزایش مقاومت خمشی
  • بهبود مقاومت بتن در برابر یخ زدگی

میزان و طریقه مصرف چسب بتن

باید توجه داشته باشید که میزان و طریقه مصرف چسب بتن درهر شرایط و هر پروژه ای ممکن است متفاوت باشد. برای مثال میزان چسب بتنی که که در روسازی بتن مورد استفاده قرار می گیرد باید با چسبی که در ترمیم ترک های عمودی یک ساختمان استفاده می شود متفاوت باشد. اما به طور کلی مقداری که باید از چسب بتن استفاده کرد بر اساس سیمان مشخص می شود. بهترین بازه برای استفاده از چسب بتن 4 تا 25 درصد از وزن سیمان شناخته می شود.

عوامل تاثیر گذار بر میزان مصرف چسب بتن

سطح بتنی که قصد داریم از چسب برای چسباندن آن استفاده کنیم باید تمیز باشد. این موضوع برای بتن های قدیمی بسیار حائز اهمیت است. علاوه بر این موضوع شرایط دمای محیط نیز بسیار تاثیر گذار است. اگر هوا گرم باشد، چسب بتن در آخرین مراحل باید مورد استفاده قرار گیرد. اگر قصد استفاده از چسب بتن در مناطق بادخیز را دارید نیز باید چسب در لحظات آخر و به سرعت مورد استفاده قرار گیرد. در غیر این صورت اثر بخشی چسب بتن به شدت با کاهش روبرو خواهد شد. اگر قصد چسباندن کاشی و سنگ را دارید میزان مصرف چسب بتن چندان اهمیت نخواهد داشت.

اگر دمای هوا به شدت پایین است و یا با میزان بالایی از رطوبت روبرو هستید بهتر است میزان استفاده از چسب بتن را افزایش دهید. همچنین بزرگی ذرات بتن و سیمان هم در اندازه مصرف چسب بتن تاثیر دارد. هر چه ذرات بتن ریزتر باشد، میزان استفاده از چسب کمتر خواهد بود. معیار دیگر در این زمینه به سطح مقاومت کششی و خمشی بن بر می گردد. هر چند شرکت های تولید کننده چسب بتن هم توصیه هایی در این زمینه دارند اما به طور کلی اندازه استفاده از چسب باید به وسیله آزمایش تعیین شود.

concrete glue2

طریقه مصرف چسب بتن

به طور کلی دو روش برای استفاده از چسب بتن وجود دارد. در اولین روش که به نام دوغابی شناخته می شود، باید محل مورد نظر برای استفاده از چسب را با استفاده از اب اشباع نمود. پس از آن باید دوغاب با چسب بتن تهیه نموده و دو میلی متر از آن را روی مقطع مورد نظر بریزید. اما پیش از اینکه چسب ها خشک شوند باید نسبت به بتن ریزی اقدام شود. برای تهیه دوغاب چسب و سیمان به یک واحد آب، چهار واحد سیمان و یک واحد چسب نیاز خواهید داشت.

به ازای هر یک و نیم کیلوگرم از چسب می توانید 1 متر مربع از سطح مورد نظر را پوشش دهید. اما نام روش دیگر، ملاتی است. تهیه این چسب در هر پروژه ای می تواند متفاوت باشد. مثلا در شرایط مختلف 1 تا 4 واحد چسب بتن را با 1 تا 3 واحد اب مخلوط می کنند. هر چه دانه بندی بتن کوچکتر باشد باید مصرف چسب کاهش پیدا کند.

نکات مهم استفاده از چسب بتن

چسب بتن به سرعت در هوای آزاد خشک می شود. بنابراین بلافاصله پس از باز شدن بسته بندی باید مورد استفاده قرار بگیرد. نهایتا تا 20 دقیقه چسب بتن می تواند خصوصیات خود را به خوبی حفظ کند. اما پس از گذشت حداقل دو ساعت چسبندگی خود را از دست خواهد داد. بعضی از افراد ابتدا این چسب را رقیق می کنند و سپس مورد استفاده قرار می دهند. توجه داشته باشید که اولا میزان مصرف چسب باید توسط متخخصان مشخص شود و ثانیا بلافاصله پس از خشک شدن چسب بتن نمی توان از محل استفاده کرد؛ چرا که حداقل باید 24 ساعت برای بهره برداری از محل صبر کرد.

مقاوم سازی با چسب بتن توسط مقاوم سازان پایون

مطلبی که مطالعه کردید تحت عنوان میزان و طریقه مصرف چسب بتن منتشر شده است. مقاوم سازان بتن شرکتی است که فعالیت خود را از دهه 80 شمسی آغاز کرد و تا به امروز پروژه های مختلفی را به سرانجام رسانده است. عمده پروژه های این شرکت در زمینه های ترمیمی سازه، تغییر کاربری ساختمان ها، رفع خوردگی، بررسی تاثیر حملات تروریستی بر سازه های بتنی، مقاوم سازی ساختمان ها، افزایش بار و... بوده است. اگر قصد مقاوم بسازی با ترمیم بتن با استفاده از چسب بتن را دارید، بهتر است انجام این کار را برعهده شرکت های مجربی مثل مقاوم سازی پایون قرار دهید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx