انواع ملات

30 آبان ، 1402
شرکت پایون

ملات‌ها جزو مهم‌ترین مصالح ساختمانی هستند که در انواع مختلفی جهت مصارف گوناگون از آن‌ها استفاده می‌شود. هر یک از انواع ملات‌ های ساختمانی کاربردها، ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند‌. در واقع با توجه به خواص فیزیکی و شیمیایی ترکیبات ملات‌ها، کارایی آن‌ها و همچنین موارد استفاده آن‌ها متغیر است. در ادامه این مقاله از گروه پایون به بررسی و معرفی انواع ملات ساختمانی می‌پردازیم

ملات معمول

ملات سیمانی یا ملات معمولی از مخلوط سیمان پرتلند، ماسه و آب تشکیل شده که بیشترین کاربرد آن در ساختمان‌ها و برای پیوند دادن و اتصال قطعات ساختمانی همچون بلوک‌های بتنی سنگ‌ها و آجرها است. در ادامه به بررسی توضیحاتی درباره این ملات سیمان بدون ماسه می‌پردازیم.

با توجه به اینکه این ملات از مواد ساده و عمومی مانند سیمان و ماسه ساخته می‌شود، نسبت به سایر ملات‌ها قیمت مناسب‌تری دارد و از لحاظ اقتصادی به صرفه‌تر است. مقاومت ملات معمولی در برابر آب و ضربه مناسب است و بعد از خشک شدن کامل، این ملات از مقاومت قابل قبولی در برابر آب و ضربه برخوردار خواهد بود. همچنین به خوبی توانایی اتصال قطعات ساختمانی به همديگر را دارد. به طور نسبی می‌توان گفت این ملات به سرعت خشک می‌شود و بعد از خشک شدن نیز از مقاومت بالایی برخوردار است.

یکی از معایب ملات معمولی انعطاف پذیری کم آن در مقایسه با سایر ملات‌هاست که در اثر تغییرات دمایی و حرکات ساختمانی مشکلی را ایجاد می‌کند. ملات معمولی در برابر رطوبت نفوذپذیر است که این نفوذپذیری باعث آسیب به ساختمان می‌شود. ملات معمولی در هنگام مرمت نیاز به پوشش دادن با لایه‌های محافظ مانند رنگ یا پوشش‌های ضد آب دارد. از ملات معمولی به دلیل صرفه اقتصادی داشتن به عنوان یک ماده اتصالی برای قطعات ساختمانی استفاده می‌شود. همچنین به دلیل قیمت مناسب و مقرون به صرفه‌ به شکل گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ملات معمول

تصویری از ملات معمول

ملات رنگی

یکی دیگر از انواع ملات ساختمانی که در تزیینات ساختمان کاربردهای فراوانی دارد، ملات رنگی است. معمولاً رنگ‌های ملات رنگی با استفاده از اکسیدهای رنگی متفاوت، پیگمنت‌ها و مواد رنگ زا مصنوعی ساخته می‌شوند. با استفاده از این ملات می‌توان آثار معماری را برجسته‌تر و رنگ‌های ساختمانی را جذاب‌تر کرد. تنوعی که در رنگ‌های ملات رنگی وجود دارد، این امکان را به معماران و طراحان می‌دهد که متناسب با سلیقه‌های مختلف، محیط اطراف ساختمان‌ها را زیباتر ‌کنند.

رنگ‌هایی که در ملات رنگی استفاده می‌شوند، در برابر شرایط مختلف محیطی مانند تغییرات آب و هوایی، خوردگی، نور آفتاب و دیگر عوامل مقاوم هستند. همچنین رنگ سطح آن‌ها در مدت زمان‌های طولانی ثابت و پایدار باقی می‌ماند. ملات رنگی باید کاملا اصولی و متناسب با سایر عناصر ساختمان و همچنین محیط اطراف ساختمان باشد. در صورتی که این انتخاب رنگ با دیگر اجزای ساختمان تناسب نداشته باشد، باعث خراب شدن زیبایی ظاهری ساختمان خواهد شد. ملات رنگی نسبت به ملات معمولی هزینه‌های بیشتری دارد؛ از این رو ممکن است در برخی پروژه‌ها مورد استفاده قرار نگیرد.

ملات آهکی

یکی از انواع ملات های ساختمانی که از ترکیب آهک و مواد پرکننده تشکیل شده ملاک آهکی است. آهک از ذوب کردن سنگ آهک به دست می‌آید و یک ماده معدنی و کاملاً طبیعی است. از این ملات در صنعت ساخت و ساز، در بخش‌های تعمیراتی و حفاظتی ساختمان استفاده می‌شود. از آنجایی که این ماده ویژگی‌های خاصی همچون خاصیت تنفسی و تطابق داشتن با مواد ساختمانی قدیمی را داراست، برای مرمت آثار تاریخی استفاده می‌شود.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های ملاک آهکی خاصیت تنفس پذیری آن است. این خاصیت به حفظ رطوبت مناسب ساختمان و از بین رفتن خشکی ساختمان کمک می‌کند. این ملات به دلیل انعطاف پذیری بالایی که دارد به راحتی با تغییرات حجمی و حرارتی ساختمان سازگاری پیدا کرده و از ترک برداشتن و شکستگی سطوح مورد استفاده در ساختمان جلوگیری می‌کند.

سازگاری بالای ملات آهکی با مواد ساختمانی دیگر مانند سنگ، چوب و آجر مزیت دیگر این نوع ملات است که ارتباط محکمی با این مواد برقرار می‌‌کند. یکی از معایب ملات آهکی، دیر خشک شدن و ایجاد تاخیر در زمان اجرای پروژه‌هاست و نسبت به ملات‌های دیگر به زمان طولانی‌تری برای خشک شدن نیاز دارد.

از دیگر معایب ملات آهکی می‌توان به مقاومت کم و ضعف آن در برابر آب اشاره کرد. ملات آهکی در مناطقی که میزان رطوبت بالایی دارند، کاربرد نداشته و باعث خرابی و آسیب به ساختمان می‌شود. برای کار با ملات آهکی و اجرای صحیح آن در پروژه‌ها به مهارت کافی کارگران نیاز است و در صورتی که کارگران مهارت کافی برای این کار نداشته باشند، کیفیت نهایی کار کاهش پیدا می‌کند.

ملات گرانولیت؛ از انواع ملات ساختمانی پرکاربرد

از ترکیب گرانولیت که یک خورده سنگ معدنی است با مواد روان کننده، ملات گرانولیت ایجاد می‌شود. این ملات دارای خواص شیمیایی و فیزیکی متفاوتی است و در صنعت ساختمان سازی کاربردهای فراوانی دارد. از ملات گرانولیت برای پر کردن شکاف‌ها، رفع ناهمواری‌های سطحی سطح ساختمان، ترمیم بتن و ترمیم سطح ساختمان استفاده می‌شود.

برای پایه‌سازی و تثبیت سازه‌ها مانند پایه‌های خط لوله، بستر سازی زیر لوله‌های فاضلاب، پایه ماشین آلات سنگین و تجهیزات صنعتی از ملات گرانولیت بهره می‌برند. از ملات گرانولیت برای ساخت روکش‌ها و پایه‌های سطوح مانند سقف‌های صنعتی، کف‌های بتنی و پله‌ها نیز استفاده می‌شود.

با توجه به اینکه در این ملات از گرانولید استفاده می‌شود، توانایی مقاومت بالایی در برابر فشار دارد و به همین دلیل در سازه‌هایی به کار گرفته می‌شود که به تحمل فشار بالا، استحکام و پایداری نیاز دارند. ملات گرانولیت از مقاومت بالایی در برابر ترکیبات شیمیایی، آب، رطوبت و دما برخوردار است. سرعت خشک شدن این ملات نسبت به دیگر ملات‌ها بالاتر است که باعث سرعت بخشیدن به انجام پروژه‌ها می‌شود.

فرم پذیری ملات گرانولیت نسبت به ملات‌های بتنی کمتر است و به همین دلیل این ملات در برابر تغییر حجم و انقباض کمی ضعیف است و در برخی موارد باعث ایجاد ترکیدگی و شکستگی می‌شود. متاسفانه ملات گرانولیت در رنگ‌های محدودی عرضه می‌شود و دارای مشکلاتی در چسبندگی به سطوح مختلف است که این امر سبب کاهش پایداری و اتصال این ملات به سایر سازه‌ها خواهد شد.

مخلوط گرانول

مخلوط گرانول یک نوع مخلوط ساختمانی است که از ترکیب موادی همچون سیمان، شن، ماسه و گرانول‌های دیگر ساخته می‌شود و برای ساخت و ساز و ترمیم سطوح بتنی کاربرد دارد.

مهم‌ترین کاربرد مخلوط گرانول در ساخت و ترمیم سطوح بتنی مانند پی و سقف و دیوارها است. جهت پایه‌سازی و ساخت زیرساخت‌ها و ایجاد سطوح مسطحی که مواد ساختمانی روی آن نصب می‌شود، این مخلوط به کار می‌رود.

این مخلوط به دلیل آماده بودن، به راحتی استفاده می‌شود و نیازی به نیروی کار و تجهیزات پیشرفته ندارد. به دلیل وجود گرانول‌های مختلف و سیمان در این مخلوط، ثبات ابعادی مناسب و تغییر حجم کمتری نسبت به سطوح بتنی در این مخلوط مشاهده می‌شود.

 وجود سیمان در مخلوط گرانول، زمان خشک شدن این ملات را نسبت به سایر ملات‌ها بیشتر کرده است. این مخلوط برای استفاده‌های طولانی مدت نیازمند روش‌های مراقبتی است. یکی از معایب این ملات این است که در صورت خشک شدن زود هنگام، امکان تمایل مخلوط گرانول به انقباض وجود دارد و ممکن است باعث ایجاد ترک و شکستگی در سطح سازه‌ها شود.

ملات ماسه و سیمان

یکی دیگر از انواع ملات مصالح ساختمانی که از ترکیب سیمان، ماسه، آب و دیگر افزودنی‌ها مانند خاکستر تشکیل می‌شود، ملات ماسه و سیمان است. بیشترین کاربرد ملات ماسه و سیمان در ساخت دیوارها، ستون‌ها و سازه‌های بتنی است. این ملات با اتصال به سازه‌های فلزی یا بتن باعث پی‌ریزی ساختمان و سازه‌های بسیار محکم و با مقاومت بالا می‌شود.

از ملات ماسه و سیمان برای پوشش دهی به سطوح مختلفی مانند دیوارها، سقف‌ها و کف‌ها استفاده می‌شود که باعث ایجاد سطوح صاف و بسیار مقاومی می‌شوند. همچنین امکان تزیین و رنگ آمیزی نیز در سطوح ایجاد شده توسط این ملات وجود دارد. از دیگر کاربردهای ملات ماسه و سیمان می‌توان به ساخت مصالح پیش ساخته مانند بلوک‌ها، تیرها، پله‌ها و سقف‌های پیش ساخته اشاره کرد که قابلیت نصب راحتی نیز دارند.

می‌توان گفت یکی از اصلی‌ترین و بارزترین مزایای ملات ماسه و سیمان، مقاومت بالای آن در برابر فشار است و تحمل بارهای سنگین و تنش‌های مکانیکی شدید را دارد. ملات ماسه و سیمان دارای ثبات ابعادی است و در اثر تغییرات حرارتی و تنش‌های محیطی دچار ترک و تغییر شکل نمی‌شود.

یکی از خصوصیات ملات ماسه و سیمان خاصیت ضدحریقی است و در برابر حرارت آتش مقاومت بالایی دارد. از معایب ملات ماسه و سیمان می‌توان به دیر خشک شدن آن اشاره کرد و در پروژه‌هایی که سرعت اتمام کارها مهم است، ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. با توجه به اینکه در این ملات از ماسه و سیمان استفاده می‌شود، وزن آن بالاست و در سازه‌هایی که وزن سبکی دارند، معضلاتی را به وجود می‌آورد. ملات ماسه و سیمان، مخصوصا در مناطقی که دسترسی به آن‌ها کم‌تر است، هزینه بیشتری دارد و همچنین هزینه‌های نگهداری آن نیز باعث افزایش بودجه خواهد شد.

عکسی از ملات ماسه و سیمان 

ملات آماده

این مورد از انواع ملات ساختمانی، همان طور که از نامش پیدا است، از قبل تهیه شده و آماده است. از ملات آماده برای ایجاد طرح‌ها و الگوهای دکوراتیو روی سطوح داخلی ساختمان و اتصال قوی و پایدار بین اجزای سازه‌ها مانند بلوک‌های بتنی، آجرها و سنگ‌ها استفاده می‌شود.

همچنین از ملات آماده برای پوشاندن ضعف و ترمیم سطوح مختلفی همچون دیوارها، بتن‌ها، سقف‌ها، کف‌ها و زیرسازی‌ها استفاده می‌شود. با توجه به اینکه این ملات به صورت آماده عرضه می‌شود، نیازی به صرف زمان برای آماده سازی ملات نیست و باعث صرفه جویی در زمان خواهد شد. این ملات دارای خواص فیزیکی مطلوبی همچون مقاومت در برابر فشار، آب و حرارت بوده و از قدرت چسبندگی بالایی برخوردار است که باعث اتصال محکم به سطوح مختلف می‌شود.

ملات‌های آماده اغلب در رنگ‌های محدودی به بازار عرضه می‌شوند و از این رو در انتخاب رنگ آن، محدودیت وجود دارد. این نوع ملات نسبت به ملات سنتی از انعطاف پذیری کمتری برخوردار است و امکان ترک و شکستگی در صورت حرکات و انقباض‌های سازه‌های ساختمانی وجود دارد.

ملات گل و ماهگل

این ملات از ترکیب گل و ماهگل (لیمونت) و مواد روان کننده تشکیل می‌شود و علاوه بر کاربردهایی که در صنعت و ساخت و ساز دارد، در صنایع هنری نیز به کار می‌رود. یکی از مهم‌ترین کاربردهای ملات گل و ‌ماهگل در ساخت اشیای هنری همچون آجرها، ظروف فخاری و آثار مجسمه سازی دیده می‌شود. کاربرد دیگر این ملات در تزیینات و ترمیم بخش‌های مختلف ساختمان است و در طراحی دیوار‌ها، سقف‌ها، ستون‌ها و قسمت‌های خارجی ساختمان کاربرد دارد.

ملات گل و ماهگل از لحاظ خواص طبیعی شباهت زیادی به ملات‌های استفاده شده در ساختمان‌های قدیمی و تاریخی دارد و به دلیل ویژگی‌های شیمیایی دارای ظاهری زیبا و طبیعی است که باعث ایجاد جلوه بصری ناب در نمای ساختمان‌ها و آثار هنری می‌شود.

این ملات در برابر شرایط آب و هوایی متفاوت، رطوبت، تغییرات دمایی و سایر ترکیبات شیمیایی از مقاومت مطلوبی برخوردار است و دارا بودن قابلیت ترمیم و اصلاح، مزیت دیگر استفاده از آن برای ترمیم شکاف و ناهمواری‌های سطحی است.

این ملات نسبتا نرم بوده و تحمل کمی در برابر ضربات و فشارهای زیاد دارد و در مکان‌هایی که مقاومت زیاد نیاز است، استفاده از این ملات توصیه نمی‌شود. دقت کنید که در اثر افزایش رطوبت و نفوذ آب به این ملات امکان تغییر شکل و آسیب به سازه‌ها وجود دارد. یکی از معایب ملات گچ و ماهگل، زمان طولانی خشک شدن این ملات است و در صورت بی‌دقتی در زمان خشک شدن این ملات، امکان ترک خوردگی و شکستگی در ساختمان وجود دارد.

ملات گچ

این ملات از انواع ملات ساختمانی از آب و پودر سنگ تشکیل شده و در صنعت ساخت و ساز کاربردهای فراوانی دارد. از ملات گچ برای ترمیم و اصلاح سطح دیوارها، سقف‌ها، کف‌ها و در ساخت پارتیشن‌ها، سقف‌های جعبه‌ای و ساخت دیوارها استفاده می‌شود. یکی از اصلی‌ترین مواد تزیینی در دکوراسیون داخلی ساختمان‌ها ملات گچ است. با استفاده از این نوع ملات می‌توان طرح‌ها و الگوهای جذاب و زیبایی را روی سطح دیوارها و سقف‌ها ایجاد کرد.

از ملات ساختمانی برای ساخت انواع مجسمه‌ها، آثار معماری، تزئینات و آباژورها در صنایع هنری استفاده می‌شود. آماده سازی ملات گچ بسیار ساده و بدون نیاز به مخلوط کردن آن با دیگر مواد است. ملات گچ به سرعت خشک می‌شود و زمان تکمیل پروژه‌ها را کاهش می‌دهد. این ماده دارای خاصیت آتش سوزی مطلوبی است؛ از این رو به عنوان یک ماده ایمن در مقابل آتش استفاده می‌شود.

در مناطقی که میزان رطوبت بالا باشد و یا در محیط‌های آبی نمی‌توان از ملات گچی استفاده کرد؛ چرا که ملات گچ در اثر قرار گرفتن در معرض آب ضعیف عمل کرده خراب می‌شود. ملات گچ در برابر ضربه مقاومت کمی داشته و امکان شکسته شدن و خرابی آن وجود دارد. گاهی اوقات نیز از تسمه‌های فولادی و پشم سنگ برای تقویت ساختار این ملات استفاده می‌شود.

 ملات گچ و پرلیت

ترکیب گچ و پرلیت یک ماده سبک شبه سنگین است که در صنعت ساخت و ساز کاربردهای فراوانی دارد و از انواع ملات ساختمانی کاربردی شناخته می‌شود. این ملات به علت وزن سبک برای پوشش دهی، سقف‌های کاذب، دیوارهای داخلی و سقف‌ها استفاده می‌شود. از این ملات در طراحی و ایجاد آرم‌های دیواری و الگوها استفاده می‌شود. همچنین در ساخت برخی اشیاء همچون ستون‌ها، ترابرها و ستایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مواد استفاده شده در ملات گچ و پرلیت قابل بازیافت هستند و با محیط زیست سازگاری دارند. یکی از مزیت‌های این ملات، عایق حرارتی و صوتی بودن آن است که باعث انتقال کمتر صدا در ساختمان می‌شود. میزان انعطاف پذیری و شکل گیری این ملات بالاست که باعث کاهش ترک خوردگی در ساختمان می‌شود. این ملات در محیط‌هایی مانند آشپزخانه و حمام که میزان رطوبت زیاد است، قابل استفاده نیست. زمان خشک شدن این ملات نسبت به ملات‌های دیگر زیاد است و در برابر ضربه مقاوم نیست و امکان ترک خوردگی آن وجود دارد.

 ملات گچ و خاک

از ترکیب گچ، خاک و آب ملات گچ و خاک آماده می‌شود که دارای کاربردها، مزایا و معایبی به شرح زیر است:

  • از ملات گچ و خاک برای ترمیم ترک‌ها، ضربه‌ها و صاف کردن قسمت‌های سطحی ساختمان استفاده می‌شود. ضمناً از این ملات در نقاشی، تیغ کاری و دیگر فرایندهای تزیینی نیز بهره می‌برند.
  • در ساخت قطعات دکوراتیو مانند نیل‌های دیواری، آرکا و کاشی از این نوع ملات استفاده می‌شود.
  • این ملات به دلیل برخورداری از ترکیبات ساده‌ (گچ و خاک) به سرعت آماده و قابل استفاده است.
  • ملات گچ و خاک در برابر حرارت، ضربه و فشار از مقاومت مناسبی برخوردار است.
  • ملات گچ و خاک باعث ایجاد ترکیبی می‌شود که در برابر حرارت عایق است و باعث کنترل دما و صدا در ساختمان می‌شود. این ماده در برابر رطوبت، مقاومت نداشته و‌ در مناطق مرطوب کارایی ندارد.
  • این نوع ملات به دلیل وجود گچ در ساختار آن نسبت به ضربات شدید و فشارهای بالا دارای آسیب پذیری است.
  • یکی از معایب این نوع ملات، زمان خشک شدن طولانی مدت آن است.

 ملات گچ و ماسه

از ترکیب گچ و ماسه، ملات ساختمانی به دست می‌آید که به عنوان ماده متصل کننده و پوشش دهنده در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این ملات برای پوشش دیوار، سطوح و ساخت سقف استفاده می‌شود. همچنین در ساخت قطعات دکوراتیو نیز کاربرد دارد. زمان خشک شدن این نوع ملات ساختمانی کوتاه بوده و از پایداری و مقاومت شیمیایی مناسبی برخوردار است. 

 ملات گچ و ماسه

عکسی از ملات گچ و ماسه

 ملات ساروج

از این ملات آهکی ایرانی در ساخت حوض، آب انبار، گرمابه و حمام‌ها استفاده می‌شود و به صورت سرد و گرم وجود دارد. در ساخت و تهیه این ملات از نسبت ۳ به ۲ خاک رس و آهک استفاده می‌شود و پس از گذشت دو روز و ورز دادن آن، خمیر بسیار سفتی به دست می‌آید. سپس به این ماده خاکستر اضافه می‌شود و با استفاده از وسایل مخصوص این خمیر را می‌کوبند. این ملات می‌تواند جایگزین طبیعی برای ملات‌های مدرن باشد.

ملات ساروج به دو صورت سرد و گرم تهیه می‌شود که ساروج گرم از آسیاب کردن و پختن سنگ آهک روستا درست می‌شود و ساروج سرد از ترکیب آهک و خاکستر و آب تشکیل شده است.

ملات ساروج به عنوان یک ماده اتصال دهنده بین بلوک و آجر در ساخت دیوار و بنای ساختمان استفاده می‌شود. ملات ساروج علاوه بر قابلیت شکل گیری و ایجاد طرح و الگو، ظاهر زیبا و سنتی دارد. از این ملات می‌توان برای تزیینات و ایجاد جلوه بصری بهتر ساختمان‌هایی که حالت سنتی دارند و در تهیه آجرهای دست ساز، نماها، آرک‌ها و کفپوش‌ها استفاده کرد.

ساروج یکی از ملات‌های سنتی است که مقاومت نسبتا بالایی در مقایسه با ملات‌‌های مدرن مانند گچ معمولی دارد. با توجه به اینکه در این نوع از انواع ملات ساختمانی از ساروج استفاده شده، خاصیت تنفس پذیری دارد که به حفظ توازن رطوبتی ساختمان کمک می‌کند.

 ملات گل و آهک

از ترکیب شن، آهک، گل و آب این ملات به دست می‌آید و به سبب ویژگی‌های خاص خود، در پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از گل و آهک به عنوان یک ماده سازه‌ای برای ساخت دیوارها و ستون‌ها استفاده می‌شود. این ملات دارای مقاومت مناسبی است و برای اتصالات بین آجرها و بلوک‌ها کاربرد دارد.

از ملات گل و آهک می‌توان برای پوشش دادن به سطوح، دیوارها، سقف‌ها و کف‌ها و برای ایجاد طرح‌های صاف و یکدست استفاده کرد. از این ملات برای پر کردن نقص‌های موجود در سطوح ساختمانی می‌توان استفاده کرد. از مهم‌ترین مزیت‌های ملات گل و آهک می‌توان به خاصیت تنفس پذیری آن اشاره کرد که باعث ورود و خروج رطوبت و کاهش تراکم آب در ساختمان می‌شود.

از دیگر مزیت‌های ملات گل و آهک می‌توان به مقاومت بالای آن در برابر تنش‌های محیطی و شرایط آب و هوایی متفاوت مانند رطوبت و دما اشاره کرد. از معایب این ملات نیز می‌توان به دیر خشک شدن آن نسبت به سایر ملات‌ها اشاره کرد که زمان تمام شدن پروژه‌ها را به تعویق می‌اندازد. از دیگر معایب ملات گل و آهک می‌توان به حساسیت آن در مقابل آب اشاره کرد. در محیط‌هایی که میزان رطوبت و آب زیاد است، نمی‌توان از این ملات استفاده کرد. همچنین در صورتی که مهارت کارگر در استفاده از آن بالا نباشد، باعث ایجاد مشکلاتی در سازه نهایی خواهد شد.

ملات سیمان بنایی

در ساختمان سازی به عنوان یک بستر و چسب، جهت چسباندن و پر کردن شکاف‌های موجود بین بلوک، آجر، بتن و سنگ‌ها استفاده می‌شود. از مزیت‌های این نوع ملات می‌توان به مقاومت بالا نسبت به ضربات و فشار، مقاومت در برابر آب و حرارت، دوام بالا و امکان رنگ پذیری اشاره کرد. از معایب سیمان بنایی می‌توان به امکان ترک خوردگی به دلیل انقباضات، زمان خشک شدن طولانی و نیاز داشتن به ترمیم و نگهداری اشاره کرد.

ملات ماسه و آهک

یکی دیگر از ملات‌های آهکی، ملات ماسه و آهک است که معمولا در نمای ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مزیت‌های این ملات شامل موارد زیر است:

  • تنفس پذیری
  • مقاومت مکانیکی
  • انعطاف پذیری

معایب این ملات نیز شامل مقاومت پایین، حساسیت به آب، نیاز به نگهداری، ضعف در برابر حرارت و دیر خشک شدن می‌شود.

ملات‌های سیمان پوزولانی و آهک پوزولانی

پوزلان‌ها موادی هستند که به عنوان افزودنی و یا جایگزین در ملات‌های سیمانی و آهکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این مواد از انواع ملات ساختمانی باعث افزایش مقاومت فشاری و کششی در ملات و منجر به کاهش نفوذ پذیری و کاهش رطوبت می‌شود.

ملات باتارد

یکی دیگر از ملات‌های ساختمانی که از ترکیب خاک رز قهوه‌ای به علاوه سیمان و آب تشکیل می‌شود، ملات باتارد است که می‌توان گفت جایگزین ملات‌های مدرن شده و دارای زیبایی ظاهری بسیاری است. از کاربردهای ملات باتارد می‌توان به ساخت دیوارها و ستون‌ها و سازه‌های بتنی اشاره کرد. ملات باتارد دارای اتصال قوی، انعطاف پذیری، سرعت خشک شدن بالا و هزینه پایین‌ است.

ملات گچ و آهک

عمده‌ترین کاربرد این ملات برای فعالیت‌های ساختمانی و تزیینی است که به صورت آماده هم در بازار یافت می‌شود. مزیت‌های این ملات شامل موارد زیر می‌شود:

  • زمان خشک شدن سریع
  • دارای قابلیت صیقل پذیری
  • خواص اشتعال پذیری
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx