سیمان سفید چیست

30 آبان ، 1402
شرکت پایون

ممکن است برای افرادی که کار ساخت‌وساز در پیش رو دارند و یا در حال انجام آن هستند، این پرسش به وجود بیاید که سیمان سفید چیست؟ این سیمان چه مزایا و معایبی دارد و مراحل تولید و کاربردهای آن چگونه است؟ در این مقاله از گروه پایون، با شما هستیم تا به این پرسش‌ها پاسخ داده و همچنین انواع آن را مورد بررسی قرار دهیم.

در ساختمان سازی مصالح مختلفی به کار می‌روند که سیمان نیز یکی از آن‌هاست؛ اما سیمان جزء مصالحی است که انواع مختلفی دارد که هرکدام از آن‌ها برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای اینکه از سیمان مناسب استفاده کنید، باید تفاوت‌های آن‌ها با یکدیگر را بدانید و با کاربردهای هرکدام آشنا باشید. استفاده از انواع سیمان بنا به نظر مهندسان و کارشناسان باید انجام شود و در این زمینه حتما باید از افراد متخصص کمک بگیرید. برای شروع با ما همراه باشید.

سیمان سفید چیست؟

یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین انواع سیمان موجود در بازار، سیمان سفید است. برای تهیه این نوع سیمان باید عناصر رنگی شامل تیتان، کرم، آهن، مس و منگنز به حد صفر برسند.

پودر سیمان سفید چیست؟

سیمان سفید، همان سیمان خاکستری پرتلند است که مواد اولیه آن بدون عناصر رنگی هستند. البته سیمان سفید در المان‌های دیگری نیز با سیمان خاکستری یا سیاه تفاوت‌هایی دارد که باید به آن نیز توجه کنید. روش ساخت و مراحل تولید باعث شده قیمت سیمان سفید بیشتر از انواع دیگر آن باشد. در این نوع سیمان از خاک کلئون سفید استفاده می‌شود که بدون اکسیدآهن است تا رنگ سیمان یک‌دست سفید باشد. اکسیدآهن در سیمان باعث می‌شود تا دمای پخت آن کاهش پیدا کند. برای جایگزینی اکسید آهن از شیشه، اکسید آلومینیوم، گچ، فلدسپات کریولیت یا کلرور منیزیم استفاده می‌شود. این مورد یکی از دلایلی است که روش تهیه این محصول را پیچیده کرده و قیمت آن را نیز افزایش می‌دهد.

پودر سیمان سفید

پودر سیمان سفید

مراحل تولید سیمان سفید

تولید سیمان سفید دارای مراحل مختلفی است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

  1. مرحله اول در تولید سیمان سفید، تهیه کیلینکر باکیفیت است. کیلینکر ماده‌ای است که در تولید انواع سیمان از کوره سیمان پزی خارج می‌شود. کیلینکر در تهیه سیمان را کیلینکر سفید نیز می‌نامند.
  2. در مرحله بعدی تهیه سیمان باید میزان عناصر رنگی موجود در آن را کاهش دهیم. این کار با کاهش میزان آهن و منیزیم به پایین‌تر از 8 درصد انجام می‌گیرد. در این مرحله، رنگ سیمان به سفید تبدیل می‌شود. همچنین برای این کار از سنگ گچ، سنگ آهک و به طور کلی از هر سنگی که دارای رنگدانه سفید باشد استفاده می‌کنند.
  3. در مرحله نهایی تولید سیمان سفید دقت کنید که در کوره از سوخت‌هایی باید استفاده شود که دوده سیاه تولید نمی‌کنند. البته در تولید انواع دیگر سیمان از سوخت‌هایی استفاده می‌شود که موجب تولید دوده شده و رنگ سیمان را تیره‌تر می‌کنند.
  4. لازم به ذکر است که طرز تهیه سیمان سفید برای دیوار از همین مراحل پیروی می‌کند و از آهن و منیزیم کمتر از 8 درصد در آن استفاده می‌شود.

کاربردهای سیمان سفید

شاید برای بسیاری از شما این سوال پیش آمده باشد که کار سیمان سفید چیست؟ سیمان سفید در زمینه‌های مختلفی کاربرد دارد. زمانی که سیمان سفید را با آب و سنگدانه ترکیب کنید، تبدیل به بتن سفید شده و برای استفاده در پروژه‌های شهری و تزئینی به کار می‌رود. با توجه به اینکه قیمت سیمان سفید بیشتر از انواع دیگر سیمان است، به همین دلیل از آن برای کارهای هنری و نما کاری استفاده می‌شود.

از سیمان سفید بیشتر در زمینه روکش کردن دیوارها، تثبیت کاشی‌های مرمر، نمای ساختمان‌های رومی، کف و سقف بهره می‌برند. برای نمای ساختمان و دیگر کارهای تزئینی، انواع سیمان سفید وجود دارد که باید با توجه به کاربرد مورد نظر مورد استفاده قرار بگیرند.

از سیمان برای ساخت بتن نیز استفاده می‌شود. با توجه به اینکه بتن برای کارهای تزئینی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، به همین دلیل استفاده از سیمان سفید به دلیل هزینه‌های زیاد توجیه پذیر نیست. فراموش نکنید که با توجه به نوع کاربرد و کارکرد این محصول، نحوه اجرای سیمان سفید متفاوت خواهد بود و باید از ملات مناسب استفاده کنید.

مزایای این محصول ساختمانی

در مقایسه با انواع دیگر سیمان، سیمان سفید مزایای مختلفی دارد. برخی از مزایای سیمان سفید عبارتند از:

  • سیمان سفید نور را به خوبی منعکس می‌کند. این مزیت برای تزئین نمای ساختمان بسیار کاربردی است و باعث می‌شود نمای ساختمان جلوه بهتری داشته باشد. همچنین در استفاده از نمای داخلی نیز به مصرف کمتر برق و انرژی کمک خواهد کرد.

  • سیمان سفید عایق حرارتی بهتری در مقایسه با دیگر انواع سیمان است.

  •  پس از تمام شدن طول عمر مفید سیمان سفید، امکان بازیافت آن وجود دارد.

  • سیمان سفید خاصیت ضد آب بسیار قوی دارد که سازه را از پوشش‌های ضد آب بی‌نیاز خواهد کرد.

  • سیمان سفید جایگزین مناسبی برای آهک و رنگ سفید خواهد بود.

مزایای استفاده از سیمان سفید چیست

مزایای استفاده از سیمان سفید

معایب سیمان سفید

سیمان سفید در کنار مزایای زیاد، معایبی نیز دارد که پیش از استفاده باید با آَن‌ها آشنا شوید تا به بهترین نحو ممکن از این محصول ساختمانی استفاده کنید. برخی از معایب سیمان سفید به شرح زیر هستند:

  • هزینه خرید سیمان سفید در حدود 4 برابر بیشتر از انواع دیگر سیمان است.

  • مقامت سیمان سفید در برابر فشار از سیمان معمولی کمتر است.

  • مقاومت کششی سیمان سفید پایین است و برای استفاده در سازه‌های بتنی مناسب نخواهد بود.

  • اجرت کار سنگ‌تراش برای کار با این سیمان به دلیل سختی کار زیاد است.

  • استفاده از سیمان سفید بیشتر محدود به نما و تزئینات و حوزه زیبایی می‌شود و دارای محدودیت در کاربرد است.

         یکی از معایب دیگر این محصول مربوط به ترک‌خوردگی می‌شود؛ اما علت ترک خوردن سیمان سفید چیست؟ سیمان سفید به دلایل مختلفی دچار ترک می‌شود که به نوع کارکرد و محل استفاده آن بستگی دارد. بهتر است برای جلوگیری از ترک سیمان سفید با توجه به قیمت بالای آن، از مواد اولیه استفاده شده در این ماده اطمینان حاصل کنید. همچنین آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید و در مقابل سرما و گرمای شدید نیز محافظت کنید.

میزان سفیدی

سیمان معمولا به رنگ سیاه یا خاکستری است. با استفاده از واکنش‌های مختلف و حذف برخی عناصر از مواد اولیه یا اضافه کردن برخی عناصر دیگر، میزان سفیدی این ماده بیشتر خواهد شد. میزان سفیدی در ملات سیمان سفید تاثیر زیادی در ویژگی‌های آن دارد و هرچه سفیدی آن بیشتر باشد، به معنای وجود ناخالصی‌های کمتر خواهد بود.

عوامل موثر در رنگ آن

در مراحل تولید سیمان سفید، همان طور که اشاره کردیم، عناصر آهن و منیزیم را کاهش می‌دهند تا رنگ آن سفید شود. همچنین، برای اینکه سفیدی افزایش پیدا کند، از سنگ گچ یا سنگ‌‌هایی با رنگدانه سفید نیز استفاده می‌کنند. یکی از عوامل مهمی که در رنگ سیمان سفید تاثیرگذار خواهد بود، استفاده از مواد مناسب در هنگام سوختن است. برای این کار باید از موادی استفاده شود که دوده کمتری تولید می‌کنند. این کار سبب می‌شود تا آلودگی ناشی از سوختن باعث سیاه شدن یا تیره شدن سیمان نشود و سفید باقی بماند.

تفاوت سیمان سفید و سیاه

سیمان سفید و سیاه در موارد مختلفی با یگدیگر متفاوت هستند. اولین تفاوتی که بین این دو سیمان اهمیت دارد، مربوط به قیمت آن‌هاست. سیمان سفید با توجه به پیچیدگی‌های بسیار در مراحل تولید و همچنین وجود مواد مختلف در تهیه آن، قیمتی بسیار بالاتر از سیمان سیاه دارد.

در تولید سیمان سیاه از سوخت عادی استفاده می‌شود که این سوخت برای تولید سیمان سفید نباید مورد استفاده قرار بگیرد. یکی از دلایل تیره‌ بودن رنگ سیمان سیاه، مربوط به همین سوخت و دوده حاصل از آن است که در تولید سیمان سفید وجود ندارد.

در سیمان سیاه و سفید مواد اولیه اصلی تقریبا مشابه هستند؛ اما در سیمان سفید برخی مواد مانند سنگ گچ، خاک کالوئن، سنگ آهک و غیره نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. تولید این مصالح دارای فرایندی پیچیده است و باید به دقت در سیمان سفید مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین موادی مانند آهن، منیزیم و خاک رس نیز در ساخت سیمان سیاه به کار می‌روند که این مواد در سیمان سفید کاربردی نداشته و حذف می‌شوند.

یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو سیمان، در مقاومت آن‌ها است. سیمان سفید به دلیل وجود آهک در مواد اصلی آن، از مقاومت بسیار کمتری در مقایسه با سیمان سیاه برخوردار است؛ به همین دلیل از آن در پی ریزی ساختمان‌ها و ستون‌ها و همچنین دیوارچینی استفاده نمی‌شود. این موضوع باعث تفاوت در کاربرد آن‌ها نیز خواهد شد و از سیمان سفید بیشتر در ساخت مجسمه‌ها، آثار تزئینی و نمای ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

تفاوت سیمان سفید و خاکستری

سیمان سفید و سیمان خاکستری در رنگ، اجزای سازنده، روش تولید و کاربرد تفاوت دارند. برخی از تفاوت‌های مهم بین سیمان سفید و خاکستری عبارتند از:

  • تفاوت در رنگ: سیمان سفید به دلیل عدم وجود مواد اولیه آهن و منیزیم، رنگ سفید یا کرمی دارد؛ در حالی که سیمان خاکستری حاوی این مواد است و رنگ‌دانه‌های موجود در این عناصر باعث می‌شود تا رنگ آن تیره شود.

  • تفاوت در روش تولید: در تولید سیمان سفید، میزان آهن و منیزیم را به کمتر از 8 درصد کاهش می‌دهند و در حرارت‌دهی و استفاده از سوخت مناسب نیز دقت بالایی به عمل می‌آید؛ اما در تولید سیمان خاکستری میزان عناصر آهن و منیزیم بالاتر از 8 درصد بوده و فرایند سوخت نیز پیچیده نیست.

  • تفاوت در کاربرد: سیمان سفید برای کارهای تزئینی، مجسمه سازی و نماکاری به کار می‌رود؛ اما سیمان خاکستری در زیربنا، پی ریزی و پل سازی در حوزه شهرسازی و راه‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مخلوط گچ و سیمان سفید

در مناطق مرطوب با توجه به رطوبت بالای هوا و نیاز به مراقبت از گچ سفیدکاری، آن را با سیمان سفید مخلوط می‌کنند. سیمان سفید خاصیت ضدرطوبت بالایی دارد و در صورت مخلوط شدن با سیمان سفید، از رطوبت و نم زدگی در گچ سفیدکاری جلوگیری می‌کند. برای این کار باید گچ و سیمان را با نسبت مناسبی با یکدیگر مخلوط کنید. معمولا در مناطق مرطوب این نسبت شامل 10 درصد سیمان سفید و 90 درصد گچ است.

در این مقاله از پایون گروپ به بررسی سوال سیمان سفید چیست پرداختیم و مزایا و معایب آن را مورد بررسی قرار دادیم. شما می‌توانید پروژه‌های مختلف ما در گروه پایون را مشاهده کرده و با کارشناسان ما در ارتباط باشید. 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx