راهنمای کاشت میلگرد در بتن

25 دی ، 1401
شرکت پایون

راهنمای کاشت میلگرد در بتن در برخی از مواقع که نیاز به گسترش و یا تغییر در سازه وجود دارد به شدت کاربردی است. البته دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است به کاشت میلگرد نیاز داشته باشیم. میلگرد به طور کلی وظیقه افزایش مقاومت بتن و سازه بتنی را بر عهده دارد و کاشت آن در بتن با هدف بالاتر بردن مقاومت سازه است. در مطالب قبلی موضوعات مختلفی را با هم بررسی کردیم اما در این مطلب از سایت مقاوم سازان پایون قصد داریم روش کاشت میلگرد در بتن که در طراحی و اجرای انواع سازه اهمیت بسیاری دارد را به شما آموزش دهیم.

milgerd

کاشت میلگرد در بتن چیست؟

همانطور که از مصدر کاشتن پیداست، کاشت میلگرد در بتن در مواقعی انجام می شود که بتن یا محل کاشت میلگرد خشک و سفت شده است. در کاشت میل گرد قسمت هایی از بتن در ستون ها، فوندانسیون یا حتی دیوارها سوراخ کاری می شود. پس از سوراخ کاری نیز میلگردها قرار داده شده و چسبیده می شوند. کاشت این میلگرد ها بافت های بتنی و فلزی ساختمان را هم پیوند می دهد و توانایی تحمل بارهای بیشتر را به ارمغان می آورد. البته که همه چیز به همین راحتی نیست و انجام این کار نیاز به دانش و مهارت بالایی دارد.

کاربرد کاشت میلگرد در بتن چیست؟

در چه مواقعی به کاشت میلگرد در بتن نیاز داریم؟ پاسخ به این سوال متفاوت است و بستگی به اهداف پروژه دارد. به طور کلی کاربرد یا دلایل کاشت میلگرد شامل موارد زیر است:

  • مقاوم سازی سازه بتنی با کاشت میلگرد در بتن
  • تقویت نمودن فوندانسیون و ستون های ساختمان در سازه هایی که بتنی هستند.
  • اضافه کردن قسمت های جدیدی به سازه مثل سقف، دیوار، ستون و... که نیاز به تغییر شکل سازه دارد.
  • مقاوم سازی سازه با این هدف که تاسیساتی مثل کانال های هوا و داکت های برق متصل شوند.
  • نصب کردن برخی از پایه ها و صفحات فلزی که برای نصب نما استفاده می شوند.
  • نصب نمودن صفحات اتصال برای اینکه ستون یا تیر جدیدی ساخته شود.

milgerd1

انواع کاشت میلگرد در بتن چیست؟

سازه های مختلفی هستند که می توان در آنها میلگرد کاشت. هر چند کاشت میل گرد در ستون و کاشت میلگرد در پی ساختمان بیشتر انجام می شود. هدف از انجام هر کدام از این موارد متفاوت بوده و شرایط خاصی دارد. در ادامه انواع کاشت میلگرد را با هم بررسی می کنیم.

کاشت میلگرد ر فونداسیون سازه

فونداسیون را باید پی و اساس یک ساختمان بتنی دانست. به همین دلیل است که کاشتن میلگرد در آن کار سختی بوده و نیاز به دقت و برنامه ریزی زیادی دارد. معمولا این کار با هدف افزایش میزان مقاومت سازه و در برخی مواقع گسترش آن انجام می شود. پیش از انجام عملیات کاشت باید محل قرارگیری آرماتورها مشخص شود. برای کاشت میل گرد ها در بین آرماتورها باید دقت داشت که آسیبی به آنها وارد نشود. به همین دلیل بهتر است که از مته برای سوراخ کاری فونداسیون استفاده شود.

کاشت میلگرد در ستون ها

میلگردها را می توان به شکل عمودی و افقی در ستون بتنی کاشت. این کار معمولا با هدف اضافه کردن بخش جدید یا اتصال دادن یک تیر بتنی و یا بهبود مقاومت ستون انجام می شود. در اینجا هم باید قبل از انجام هر کاری به موقعیت قرارگیری آرماتورها درون ستون توجه کرد تا آسیبی به آنها وارد نشده و میلگردها در جای مناسب کاشته شوند.

کاشتن میلگرد در بتن های هیلتی

در کاشت میلگرد از چسب های مختلفی استفاده می شود. چسب هیلتی یکی از این انواع چسب است که گرچه تهیه آن هزینه بالایی دارد اما بهره وری کار را افزایش می دهد. این چسب ها انواع مختلفی داشته و بهتر است از چسب مناسب با شرایط بتن استفاده شود.

milgerd2

راهنمای نحوه کاشت میلگرد در بتن چگونه است؟

برای انجام این کار لازم است مراحل کاشت میلگرد در بتن گام به گام طی گردد تا بهترین نتیجه حاصل شود. در ادامه این مراحل را با هم مرور می کنیم.

تعیین عمق نفوذ لازم برای میلگرد

اولین مرحله از کاشت میلگرد در بتن به بررسی و انجام محاسبات لازم برای به دست آوردن عمق لازم است. اولین مرحله انجام این کار یکی از مهمترین مراحل می باشد و تاثیر زیادی بر کیفیت نهایی کار خواهد داشت. اگر عمق کمتر باشد احتمال اتصال برقرار نشدن بین بتن و میل گرد زیاد است. این اتفاق خطرناک بوده و ممکن است باعث از دست رفتن مقاومت بتن یا از بین روفتن محل اتصال شود. اگر عمق بیشتر در نظر گرفته شود، میلگرد و چسب بیشتری مصرف می شود و در مواقعی ممکن است مقاومت بتن نیز کاهش پیدا کند.

سوراخ کاری بتن

مرحله دوم کاشت میلگرد بتن سوراخ کردن بتن اصلی است. این کار با مته یا مغزه گیر انجام می شود. تعیین محل دقیق سوراخ کاری بسیار مهم است. چرا که در صورت انحراف ممکن است کاشت میلگرد کارایی لازم را نداشته و توانایی تحمل بار کاهش پیدا کند یا در صورت نزدیک بودن محل سوراخ کاری، بتن دچار ترک خوردگی شود. قطر سوراخ هم بسیار مهم است. قطر سوراخ نیز باید به اندازه باشد تا چسب و مقاومت کلی دچار مشکل نشود.

پاکسازی کردن محفظه سوراخ کاری شده

پس از سوراخ کاری برای کاشتن میلگرد سوراخ ایجاد شده باید از وجود هرگونه گرد و غبار آلودگی پاک و تمیز شود. به این منظور معمولا از دمنده های پرقدرت استفاده می شود. ابتدا بهتر است یک بار گرد و خاک موجود با دمنده خارج شده و سپس به وسیله فرچه ها سوراخ را چند بار تمیز کنیم. در نهایت بهتر است یکبار دیگر از دمنده ها استفاده کرده تا باقی مانده آلودی ها نیز خارج شود.

تزریق چسب مخصوص برای کاشتن میلگرد در بتن

هر چه محفظه سوراخ تمیزتر باش کارایی چسب افزایش پیدا می کند. قبل از وارد شدن میلگردها باید چسب را درون سوراخ تزریق کرد. بر طبق ضوابط بهتر است نیمی از سوراخ را با چسب های مخصوص پر کرد.

کاشت میلگرد در سوراخ بتن

پس از تزریق چسب نوبت به قرار دادن میلگردها درون سوراخ های آغشته شده به چسب مخصوص می رسد. باید اطمینان حاصل کرد که میلگرد ها تا انتهای سوراخ پیش رفته و جایگذاری شده اند. پس از این کار باید صبر کرد تا چسب شروع به سفت شدن کند. در این مدت میلگرد نباید هیچ گونه تکان یا جابه جایی داشته باشد. شاید لازم باشد که چند روزی برای اطمینان از خشک شدن چسب صبر کرد. دما و شرایط محیطی نقش زیادی در سرعت خشک شن چسب ایفا می کند.

چسب کاشت میلگرد در بتن چیست؟

این نوع چسب یک چسب دو جزئی است که بر اساس اپوکسی، پلی استر و یا وینیل می باشد. این چسب ها جزئی دیگر به عنوان هاردنر دارند. چسب کاشت آرماتور در بتن برای چسباندن بولت نیز استفاده می شود. این چسب ها به شکل کارتریجی در بازار وجود دارند. اگر هر دو جزء داخل یک محفظه باشند به چسب یک محوره و اگر جدا از هم باشند دو محوره گفته می شود. انواع این چسب شامل موارد زیر است:

  • چسب کاشت میلگرد اپوکسی
  • چسب کاشت میلگرد اپوکسی اکریلات
  • چسب کاشت میلگرد وینیل استر
  • چسب کاشت میلگرد پلی استر

مقاوم سازی سازه های بتنی با کاشت میلگرد

تلاش شد تا مطلبی تهیه شود که به طور کامل یک راهنمای کاشت میلگرد در بتن باشد. یکی از اصلی ترین هدف ها برای کاشت میل گرد مقاوم سازی سازه های بتنی می باشد. انجام این کار با توجه به سطح تخصصی بودن آن کار هر فردی نیست و بهتر است متخصصانی در زمینه بتن و مقاوم سازی سازه ها این کار را بر عهده گیرند. شرکت مقاوم سازی ساختمان پایون از جمله شرکت هایی است که تاکنون پروژه های مختلفی را در این زمینه برعهده داشته و توانسته است آنها را با بالاترین کیفیت به پایان برساند. این شرکت می تواند گزینه ای خوب برای مشاوره یا اجرای مقاوم سازی ساره های شما باشد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx