برای اجرای میکروپایل چه روش های حفاری به کار برده می شود؟

06 اسفند ، 1401
شرکت پایون

این که برای اجرای میکروپایل چه روش های حفاری به کار برده می شود، یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مراحل انجام عملیات پیچیده ی میکروپایل یا ریزشمع گذاری است. میکروپایل در حقیقت روشی است که با استفاده از آن خاک های سست مستحکم شده و آماده انجام پروژه های عمرانی و ساختمانی می شود. حفاری کردن برای جایگذاری ریزشمع ها مسئله ای مهم در این زمینه است که در این مطلب از سایت مقاوم سازان پایون قصد داریم تا توضیحاتی را ارایه دهیم. با ما همراه باشید.

hafari1

نکات مهم برای حفاری ریز شمع ها

انتخاب روش حفاری برای جایگذاری ریزشمع ها بسیار مهم است. تکنیک مناسب باید به شکلی انتخاب شود که خسارتی در زمین در حداقل میزان خود باشد. نکته مهم تر اقتصادی بودن و مطمئن بودن روش حفاری است. هدف این حفاری رساندن ریز شمع ها از لایه های ضعیف به لایه های مستحکم تر و مقاوم تر است. اگر لایه ای که حفر می شود مصالحی ایستا مثل سنگ نداشته باشد باید حتما از غلاف موقت یا ینتونیت استفاده شود. در غیر این صورت امکان حفاری با اوگر توخالی با تکنیک های گمانه باز وجود دارد.

hafari2

بعضی اوقات می توان از روش های دورانی ضربه ای نیز استفاده نمود. اگر لایه های اولی سخت باشند ممکن است از روش های دورانی مضاعف با سینگل توب نیز استفاده شود. آب را باید معمول ترین وسیله شستشو گمانه دانست. اگر از هوا به این منظور استفاده می شود باید مواظب نفوذ هوا به لایه های زیرین زمین باشیم. البته استفاده از گل های پلیمری حفاری نیز برای ساخت میکروپایل در همه زمین ها استفاده می شود. نکته مثبت این نوع گل کاهش دادن ظرفیت باربری دوغاب زمین است. همچنین این نوع گل ضایعات را راحت تر دفع می کند.

روش های حفاری برای اجرای میکروپایل

برای اجرای ریزشمع ها روش های حفاری زیادی وجود دارد. پیمانکاران معمولا روش های خود را برای حفاری در شرایط مختلف توسعه می دهند تا دچار مشکل نشده و بیشترین بازدهی را داشته باشند. اما با نگاه دقیق تر متوجه می شویم که هر چند روش های مبتکرانه و تلفیقی زیادی وجود دارد اما در مجموع شش 6 روش برای حفاری لایه های سربار فوقانی وجود دارد. این روش ها را در ادامه مورد بررسی قرار می دهیم.

hafari3

استفاده از روش حفاری شستشویی

اجرای میکروپایل به روش حفاری شستشویی یکی از تکنیک های قابل توجه می باشد. در این تکنیک مهره ای باز یا سر مته پنجه غلاف حفاری را ثابت می کند و سپس گذاشتن غلاف در زمین با دوران سر مته انجام می شود. آب نیز مداوم پمپ شده و ضایعات را دور می ریزد. خاک ها و خرده سنگ های حمل شده با آب ممکن است داخل لایه های سست نفوذ کنند. باید مراقبت کرد که در صورت آب شستگی بیش از اندازه ممکن است سازه دچار آسیب شود.

استفاده از تکنیک دورانی مضاعف

در این روش سرمته درون غلاف قرار گرفته و به طور دورانی گردش می کند. این تکنیک امکان دوران سرمته، غلاف و راد را به طور همزمان فراهم می کند. سیالی که برای شستشو در نظر گرفته شده است از راد به پایین پمپ شده و از سر مته خارج می شود. سیا پس از آن از ورودی های مهره بالایی مته خروج پیدا می کند. این روش نسبت به روش سینگل توب ایمن تر است اما اگر از او برای شستشو استفاده می شود باید مراقب بود به لایه های زیرین زمین فشار مضاعفی وارد نکند.

استفاده از تکنیک دورانی هم مرکز برای اجرای میکروپایل

روش دورانی مضاعف زیرشاخه هایی نیز دارد. سیستم دورانی ضربه ای یکی از این زیر مجموعه ها است. در این سیستم راد ها و غلاف در یک زمان ضربه می زنند، دوران می کنند و به سمت جلو حرکت می کنند. ضربه را نیز یک موتور دورانی ضربه ای ایجاد می کند. برای اجرای این روش به دریل هد با انرژی ضربه ای و دورانی قابل توجه نیاز دارید.

روش دورانی ضربه ای غیر هم مرکز

موتور برون محور این روش در زیر غلاف و قبل از آن حفاری را انجام می دهد. با کمترین قدرت دورانی لازم است یک گمانه حفاری وارد شود. گذاشتن غلاف در این روش نیاز به کفشک گران قیمت ندارد. نام این سیستم حفاری اودکس شناخته می شود. سیستم مشابه به این روش ببا نام توبکس نیز وجود دارد که در کشور ژاپن و برخی کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می گیرد.

تکنیک مضاعف دو سره

اگر تکنیک های دورانی مضاعف را توسعه بدهیم به روش دو سره می رسیم. در این تکنیک راد و غلاف با موتور جدا در روی ارابه نصب می شوند. ویژگی این موتورها ایجاد گشتاور چرخشی بالا و در عین حال سرعت دورانی پایین است. ضمنا موتور پایینی و بالایی خلاف جهت یکدیگر دوران می کنند. این روش نرخ نفوذ بالا و در شرایط زمین بسیار سخت کاربرد بیشتری دارد.

روش اوگر توخالی

اوگر سیستمی است که هسته توخالی دارد و برای اکتشاف زمین مورد استفاده قرار می گیرد. بعد از حفاری رو به پایین سوراخ مته با کلاهکی در سر مته بسته می شود. وقتی گمانه تا عمق مورد نظر حفر شد کلاهک با دوغاب کنار می رود و پس از بیرون کشیدن اوگر شمع شکل می گیرد.

حفاری ضربه ای دورانی

این حفاری برای سنگ های با مقاومت فشاری بالا مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش از محرک های فوقانی و چکش های سقوطی استفاده می شود. سیال در این روش هوا، هوا- آب یا فوم می باشد.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx