تفاوت نیلینگ و انکراژ

24 تیر ، 1402
شرکت پایون

تفاوت نیلینگ و انکراژ از موضوعاتی است که ممکن است ذهن شما را نیز درگیر کرده باشد. همانطور که می‌دانید روش های متنوعی برای پایدارسازی گودها وجود دارد که هر کدام برای شرایط مختلفی متناسب هستند. اما دو روش پر‌کاربرد برای انجام این کار میخ کوبی و مهار کوبی هستند که شباهت هایی نیز با هم دارند. ما در این مطلب از سایت مقاوم سازان پایون قصد داریم تا به مقایسه روش نیلینگ و انکراژ پرداخته و تفاوت های این دو را بررسی کنیم. تا پایان با ما همراه باشید.

نیلینگ (میخکوبی) چیست؟

در اجرای یک پروژه ساختمانی برخی مهم ترین مرحله را طراحی و اجرا سازه ها می‌دانند درحالی مقاوم سازی نیز از مراحل بسیار مهم در پیشبرد یک پروژه عمرانی می‌باشد. میخ کوبی خاک یا نیلینگ روشی برای تقویت و تثبیت خاک و شیب آن در زمین هایی است که سست بوده و مقاومت پایینی دارند. در این روش از میله های فولادی استفاده می‌شود که جنس آنها استیل ضد زنگ، فولاد یا فیبر شکسته بوده تا در مقابل خوردگی مقاومت بیشتری داشته باشد. عملیات میخکوبی، با خاک برداری به عمق یک الی دو متر آغاز می‌شود. پس از حفر سوراخ‌ها، میله‌هادر ادامه خط سوراخ نصب می‌شوند. پس از آن، با دوغاب سیمان تحت فشار پر شده و در آخر نیز دیواره با لایه‌ای از شاتکریت پوشانده می‌شود.

پایداری سازی گود با انکراژ

عکسی از پایداری سازی گود

انکراژ (مهارکوبی) چیست؟

از دیگر روش های پایدارسازی گود، انکراژ یا مهارکوبی است که برای پایدارسازی گودهای عمیق تر استفاده می‌شود. شباهت های انکراژ و نیلینگ زیاد اما تقاوت های مهارکوبی و میخکوبی نیز کم نیست. در‌این روش نیز از یک میله از جنس فولاد استفاده می‌شود. دیگر نام های این روش میل مهار یا دوخت به پشت است. در مهارکوبی دو قسمت مقاوم و فعال خاک با استفاده از یک نیروی پیش تنیدگی به هم دوخته می‌شوند. در این روش نیازی به تزریق دوغاب نمی‌باشد و تنها جک هیدرولیکی اقدام به کشش بوت‌هامی‌کند.

تفاوت نیلینگ و انکراژ

هر کدام از راهکارهای مقاوم سازی گود در شرایط خاصی استفاده می‌شوند. البته که ممکن است مهندسان هر دو روش را برای یک پروژه پیشنهاد بدهند اما در شرایط متفاوت ممکن است اجرای انکراژ یا نیلینگ بر دیگر روش‌ها برتری داشته باشد. از جمله تفاوت‌های کاربری مهارکوبی و میخ کوبی باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • نیلینگ در پایدار کردن شیب‌هاو شیروانی‌هاو همچنین ساخت و ساز جاده‌ها استفاده می‌شود.
  • میخ کوبی برای افزایش ظرفیت باربری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • در نیلینگ حداقل دست خوردگی در وضعیت زمین را شاهد هستیم.
  • از میخکوبی برای نوسازی تونل و دیواره های نگهدارنده بهره برده می‌شود.
  • انکراژ در تثبیت کردن دیواره خاکریز استفاده می‌شود.
  • تثبیت کردن و تقویت شیب‌هایا دیواره های سنگی و بریدگی‌ها نیز با این روش انجام می‌شود.
  • ایمن سازی خاک‌های تحکیم نشده و سازه های دریایی نیز با این روش انجام می‌شود.

تفاوت های اجرایی

بر اساس آنچه گفته شد شباهت‌های زیادی در دو روش میخکوبی و مهارکوبی وجود دارد اما تفاوت اصلی، استفاده از پیش تنیدگی در روش انکراژ است. در سیستم پسیو نیلینگ بعد از حفر چاله، میلگردها در وسط چاله قرار می‌گیرند و با استفاده از گروت اطراف آن پر می‌شود. به همین دلیل در فاصله های 2 الی 3 متر در انتهای میخ از اسپیسر پلاستیکی استفاده می‌شود. پس از اختلاط آب و سیمان به نسبت های مشخص شده گروت به درون گمانه تزریق می‌شود. پس از شاتکریت سر نیل بر بالای دیواره رفته و به میلگرد گمانه وصل می‌شود.

اما در روش انکراژ دو قسمت فعال خاک را به هم می‌دوزند. این کار توسط نیروی پیش تنیدگی انجام می‌شود. بخشی از طول مهارها باید آزاد شده تا با استفاده از نیروی کشش، افزایش طول پیدا کند. لوله تزریق، باید به اندازه میله باشد و وارد سوراخ شود. بعد از حدود 10 روز میل مهار با استفاده جک کشیده می‌شود تا پیش تنیده شود. میزان کشش با قطر و جنس آرماتورها باید محاسبه و سپس انتخاب شود. اگر میل مهارشده میله ای باشد صفحه‌ای باربر به میلگرد رزوه می‌شود.

اجرای مقاوم سازی گود با روش انکراژ

عکسی از اجرای مقاوم سازی گود با روش انکراژ

تفاوت هزینه ها

یکی از معیارهای مورد نظر برای مقایسه نیلینگ با انکراژ بررسی تفاوت‌های این دو روش از لحاظ هزینه است. هزینه‌های اجرای انکراژ به دلایلی بیشتر از روش نیلینگ است. از جمله این دلایل باید به نیاز به حضور نیروی متخصص، تجهیزات پیشرفته تر و... اشاره کنیم. البته روش هایی وجود دارد تا با ترکیب میخکوبی و مهارکوبی بر اساس نوع خاک و ارتفاع گود هزینه های اجرا را کاهش پیدا کند.

تفاوت در ابزار مورد استفاده

اگر قصد دارید از روش نیلینگ استفاده کنید باید از میل گردهای آج دار از نوع AIII استفاده کنید که قطری دست کم 25 میلی متری دارند. البته به طور معمول در این روش از میلگردهای 28 تا 40 میلیمتری استفاده می‌شود. برای تسلیح کردن خاک در روش انکراژ از دو نوع میل مهار استفاده می‌شود. این میل مهارها تنش تسلیمی 400 مگاپاسکالی دارند و این عدد در کابل مهاری نیز 1800 است. در انکراژ معمولا از کابل استفاده می‌شود. این کابل‌ها دارای چند استرند است که در هر کدام از چندین مفتول فولادی استفاده می‌شود.

تفاوت عملکردی

در نیلینگ حرکت کردن توده خاک باعث ایجاد نیرو می‌شود که این نیرو از ریختن گود جلوگیری می‌کند. جابه جا شدن‌ها در بخش فعال خاک باعث تنش های برشی اصطکاکی شده و با ایجاد نیروی کششی در میخ‌ها، از فرو ریزی جلوگیری می‌کند. نیلینگ برای نگهداری توده خاک گزینه ای بهتر است اما برای تغییرات در ساختمان‌ها یا تاسیسات مجاور، سیستم های فعال مثل انکراژ گزینه بهتری هستند. استفاده از میل مهارها در روش انکراژ باعث می‌شود جابه جایی کمتری در خاک دیواره گود و سازه‌های اطراف گود ایجاد شود.

یکی دیگر از روش های پایدارسازی گود، میخکوبی یا اجرای شمع های درجا است. اگر می‌خواهید اطلاعات کاملی از این روش پایدار سازی بدست آورید، مقاله ای که ما در این باره منتشر کرده ایم را بخوانید.

کلام پایانی درباره نیلینگ و انکراژ

در این مطلب تفاوت نیلینگ (میخکوبی) و انکراژ (مهارکوبی) را در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم این مطلب ابهامات شما در زمینه شباهت‌هاو تفاوت های میخکوبی و مهارکوبی را برطرف کرده باشد. شکی نیست که بهترین روش برای اجرای پایدارسازی گود، روشی است که توسط متخصصان خبره و با تجربه توصیه شود. لذا بهتر است برای انجام چنین پروژه های حساسی حتما به شرکت های معتبر مراجعه شود. با توجه به کارنامه و سابقه شرکت مقاوم سازان پایون، یکی از بهترین گزینه‌هابرای انتخاب توسط پیمانکار به جهت اجرای پایدارسازی گود است.

سوالات متداول

1. اصلی ترین تفاوت نیلینگ و انکراژ چیست؟

از جمله اصلی ترین تفاوت ها می‌توان به تفاوت در هزینه‌ها و ابزار مورد استفاده از جمله قطر و نوع میلگردها است.

2. هزینه اجرای انکراژ بیشتر است یا نیلینگ؟

به دلیل استفاده از ابزار تخصصی‌تر هزینه اجرای انکراژ بیشتر از نیلینگ است.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx