انواع سیمان رنگی

04 شهریور ، 1402
شرکت پایون

 قبل از اینکه استفاده از انواع سیمان رنگی رایج و پرطرفدار شود، اغلب از سیمان سفید برای نمای خارجی و داخلی ساختمان‌ها استفاده می‌شد. با تولید انبوه سیمان رنگی، یکنواختی و سفیدی یکدست تبدیل به ساختمان‌هایی با رنگ‌های زیبا بر اساس سلیقه و خلاقیت معماران شد. در این مقاله قرار است به بررسی انواع سیمان‌های رنگی در صنعت ساخت‌وساز بپردازیم و کاربرد هرکدام را بررسی کنیم. اگر شما مهندس ساختمان هستید یا در صنعت ساخت‌وساز فعالیت می‌کنید، این مقاله برای شما است.

1. سیمان قرمز

سیمان رنگی قرمز از ترکیب اکسید آهن به دست می‌آید و جزو محبوب‌ترین رنگ‌های بازار است و معمولاً در فضاهای شاد و تفریحی و برای ایجاد هیجان و حس تحرک استفاده می‌شود. مهدکودک‌ها، کافی‌شاپ‌ها و مراکز تفریحی و رستوران‌ها مکان‌های مناسبی برای استفاده از سیمان قرمز هستند.

2. سیمان سفید

سیمان سفید یکی از پرکاربردترین سیمان‌های‌ رنگی و انواع نمای سیمانی محسوب می‌شود. اغلب ویلاها و ساختمان‌های لوکس در نمای بیرونی و دیوارهای داخلی خود از سیمان سفید استفاده می‌کنند. رنگ سفید این سیمان از اکسید تیتانیوم به دست می‌آید.

3. سیمان سیاه

سیمان سیاه دو کاربرد اصلی دارد: استفاده در کف‌پوش‌ها و کف ساختمان‌ها و همچنین استفاده در نماهای ساختمان در مناطق سردسیر برای جذب بیشتر نور و گرما و حفظ حرارت داخلی ساختمان. برای ایجاد رنگ مشکی از اکسید آهن دو ظرفیتی در ترکیب‌های آن استفاده می‌شود.

4. سیمان زرد

سیمان زرد از ترکیب‌های آهن‌دار مثل هیدروکسید آهن به وجود می‌آید و بیشترین استفاده آن در دکوراسیون داخلی است؛ اما بنا بر سلیقه می‌توانید به‌صورت ترکیب با رنگ‌های دیگر در نمای بیرونی از آن استفاده کنید.

5. سیمان سبز

سیمان سبز مانند رنگ زرد جنبه دکوراتیو دارد و حس سرزندگی و نشاط را انتقال می‌دهد. برای ایجاد رنگ سبز، ترکیب‌هایی شامل کروم را به سیمان معمولی اضافه می‌کنند.

6. سیمان آبی و سرمه ای

سیمان آبی معمولاً به‌صورت تقویت‌شده و عایق‌شده در برابر رطوبت، داخل استخرها به کار می‌رود. رنگ آبی از ترکیب‌های دارای کبالت به وجود می‌آید و برای تولید رنگ سرمه‌ای از اولترامارین استفاده می‌شود.

7. سیمان قهوه ای

برای تولید سیمان قهوه‌ای از قلع یا اکسید منگنز استفاده می‌شود. کاربرد این رنگ نیز بسیار متنوع است و بستگی به سلیقه فرد دارد.

انواع سیمان رنگی

تصویری از انواع سیمان رنگی 

مزایای استفاده از انواع سیمان رنگی

حال که می‌دانید سیمان چیست و انواع سیمان‌های رنگی را شناختید، به مزایای استفاده از این سیمان‌ها می‌پردازیم. کیفیت سیمان‌های رنگی تقریباً مانند سایر سیمان‌ها است و تأثیر بسیاری در صنعت ساخت‌وساز دارد. سیمان رنگی حتی در بعضی ویژگی‌ها بهتر از سیمان‌های دیگر عمل می‌کند. در ادامه به برخی از مزایای سیمان رنگی می‌پردازیم.

دوام و ماندگاری بیشتر با سیمان رنگی

در مبحث مقاوم سازی سازه ها، استفاده از سیمان به خاطر استحکام و ماندگاری بالا، نیاز ساختمان به تعمیرات و بازسازی را کم می‌کند. وقتی از سیمان رنگی در نمای داخلی یا خارجی و حتی کف‌پوش‌ها استفاده کنید، علاوه‌بر استحکام سیمان، شما از رنگی بادوام هم بهره برده‌اید و دیگر نیاز به تجدید رنگ دوره‌ای برای حفظ زیبایی ساختمان خود ندارید.

انعطاف پذیری سیمان رنگی

سیمان‌های رنگی قابلیت فرم پذیری بالایی دارند و از این نظر دست معماران و طراحان را کاملاً باز گذاشته‌اند. می‌توانید در هر بخش از ساختمان هر طرحی را که در ذهن دارید با سیمان رنگی اجرا کنید و از آن لذت ببرید.

ثبات رنگ در انواع سیمان رنگی

با استفاده از سیمان‌های رنگی نه‌تنها به طیف گسترده‌ای از رنگ‌های زیبا دسترسی دارید، بلکه با یک‌بار انتخاب و خرید سیمان رنگی موردنظر خود تا سال‌های طولانی نیازی به بازسازی رنگ آن نخواهید داشت. خوشبختانه رنگ سیمان‌های رنگی تغییر نمی‌کند و نمی‌ریزد.

شفافیت همیشگی سیمان رنگی

حتماً توجه کرده‌اید که رنگ‌های مختلف مثل رنگ روغنی و پلاستیک با گذشت زمان شفافیت خود را از دست می‌دهند. با به کار بردن انواع سیمان‌ رنگی در ساختمان خود، دیگر با این مشکل مواجه نمی‌شوید و رنگی که انتخاب و اجرا کرده‌اید همیشه به همان شفافیت و کیفیت اولیه باقی می‌ماند

چسبندگی زیاد سیمان رنگی

سیمان رنگی نسبت به سیمان‌های معمولی چسبندگی بیشتری نسبت به سطح زیر خود دارند و به همین خاطر کیفیت ساخت‌وساز شما را بالا می‌برند. استفاده از سیمان رنگی در کف‌پوش‌ها نیز به خاطر همین قدرت چسبندگی، بسیار کاربردی و مناسب است.

 کاربرد انواع سیمان رنگی در صنعت ساخت و ساز

سیمان‌های رنگی همه ویژگی‌های یک سیمان معمولی را دارند؛ اما ویژگی منحصربه‌فرد این سیمان‌ها در این است که می‌توانید با خلاقیت خود و استفاده از آن، طرح‌ها و سازه‌های زیباتر و دل‌پذیرتری را خلق کنید. در ادامه به برخی از مهم‌ترین کاربردهای سیمان سفید اشاره می‌کنیم:

  • نمای بیرونی ساختمان
  • دیوار حیاط و جدول‌کشی باغچه‌ها
  • محوطه‌سازی ساختمان
  • کف‌پوش ساختمان
  • استخر
  • سرویس‌های بهداشتی
  • کف‌پوش پیاده‌روها
  • بهارخواب و بالکن
  • محوطه‌سازی فضاهای شهری
  • ساخت وسایل دکوراتیو شهری مانند گلدان‌ها و مجسمه‌ها

امروزه معماران و طراحان از سیمان‌های رنگی در تمام قسمت‌های ساختمان استفاده می‌کنند؛ مخصوصاً در طراحی سبک مدرن سیمان رنگی جایگاه ویژه‌ای برای خود دارد. 

استفاده از سیمان رنگی در نمای ساختمان

عکسی از استفاده از کاربرد سیمان رنگی در نمای ساختمان 

کاربرد انواع سیمان رنگی در ساخت وسایل دکوراتیو

به خاطر قابلیت فرم‌پذیری و انعطاف بالای سیمان رنگی، آن‌ها در انواع قالب‌ها جای می‌گیرند. اولین‌بار یک مهندس جوان به نام میسن اسکافیلد در سال 1915، با کمک سیمان رنگی شروع به ساخت وسایل دکوری سیمانی کرد. امروزه انواع لوازم دکوراتیو با سیمان رنگی ساخته می‌شوند که دارای دوام و ماندگاری بالایی نیز هستند. حتماً شما گلدان‌های زیبای سیمانی بسیاری در سرتاسر شهر دیده‌اید که با صرف هزینه‌ای اندک، مدت‌ها است که به بهترین شکل شهر را زیباتر کرده‌اند.

استفاده از سیمان رنگی چه فرقی با رنگ کردن سیمان دارد؟

شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که چرا خودمان سیمان را رنگ نکنیم و چه لزومی دارد که سیمان رنگی بخریم؟ در ادامه چند مزیت استفاده از مدل‌های مختلف سیمان رنگی به‌جای رنگ کردن سیمان را برایتان شرح می‌دهیم:

1. ثبات رنگ در انواع سیمان های رنگی

مهم‌ترین تفاوت سیمان رنگی با سیمان رنگ‌شده در این است که در سیمان رنگی، رنگ‌دانه‌ها به‌صورت یکنواخت و کامل با سیمان ترکیب شده‌اند و به مرور زمان به‌هیچ‌وجه رنگ آن از بین نمی‌رود؛ اما وقتی سیمان را خودتان رنگ کنید بعد از مدتی رنگ آن می‌پرد.

2. پوسته پوسته نشدن سیمان های رنگی

عوامل جوی و محیطی معمولاً باعث پوسته شدن رنگ می‌شود ولی سیمان‌های رنگی به‌هیچ‌وجه دچار این مشکل نمی‌شوند.

3. کم کردن هزینه ها

با خرید سیمان رنگی، شما فقط یک‌بار هزینه پرداخت می‌کنید و این هزینه با توجه به ماندگاری و دوام رنگ آن، بسیار مقرون‌به‌صرفه است. اگر اول دیوار را سیمان و بعد رنگ کنید نه‌تنها هزینه‌ای مضاعف پرداخت کرده‌اید، بلکه باید به‌طور دوره‌ای رنگ آن را ترمیم و بازسازی کنید که خود هزینه اضافه‌ای به همراه دارد.

4. ضد آب و ضد غبار بودن انواع سیمان های رنگی

در انواع مرغوب سیمان رنگی موادی به آن افزوده می‌شود که خاصیت ضدغبار و ضدآب بودن پیدا می‌کنند. همین امر سبب می‌شود همیشه سازه سیمانی شما تمیز بماند. به دلیل داشتن ویژگی ضد آب، می‌توان به‌راحتی و بااطمینان در مکان‌هایی از جمله استخر و سرویس‌های بهداشتی از سیمان رنگی استفاده کرد.

5. قابلیت آکوستیک

در ساخت بعضی از انواع سیمان، موادی به کار می‌رود که به آن‌ها خاصیت ضد صدا بودن می‌دهد و به‌اصطلاح آکوستیک می‌شوند. این ویژگی خوبی برای ساختمان‌هایی است که در فضاهای شلوغ شهری واقع شده‌اند. همچنین می‌توان با اطمینان این نوع از سیمان رنگی را در سازه‌هایی با کاربری خاص که نیاز به آکوستیک شدن دارند استفاده کرد. 

استفاده از سیمان رنگی در صنعت ساختمان سازی

در این مقاله سعی کردیم تا شما را بیشتر با انواع سیمان رنگی و کاربردها و مزیت‌های آن آشنا کنیم. با استفاده از سیمان رنگی نه‌تنها می‌توان از مزایای سیمان معمولی مثل دوام و استقامت بهره برد، بلکه می‌توان از خواص دیگر آن مانند دکوراتیو بودن نیز استفاده کرد. خرید از یک فروشگاه معتبر، ضامن کیفیت و مقرون‌به‌صرفه بودن سیمان رنگی شما خواهد بود.

سؤالات متداول

1. بتن رنگی چگونه ساخته می شود؟

بتن رنگی مانند بتن معمولی ساخته می‌شود؛ فقط به‌جای سیمان پرتلند از انواع سیمان‌های رنگی استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید از سیمان معمولی استفاده کنید، همراه با آب، رنگ مخصوص پودری یا مایع را به مخلوط اضافه کنید.

2. عمل آوری مدل های سیمان رنگی به چه صورت است؟

عمل‌آروی سیمان رنگی مانند سایر سیمان‌ها است و بعد از اجرا نیاز به حفظ رطوبت و آبدهی دارد تا عمل‌آوری شود و به مقاومت نهایی برسد.

3. چه نسبتی از وزن سیمان رنگی را رنگ دانه ها تشکیل می دهند؟

معمولاً بین 5 تا 10 درصد از وزن کل سیمان رنگی شامل رنگ‌دانه‌ها می‌شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx