همه چیز در مورد آزمایش نمونه بتن مکعبی و استوانه ای

02 آذر ، 1401
شرکت پایون

آزمایش نمونه بتن مکعبی و استوانه ای در دسته آزمایش های تعیین مقاومت فشاری بتن قرار می گیرد. مسئله مقاومت فشاری بتن یکی از موضوعات مهم در مورد مقاومت و طول عمر بتن است. این آزمایش ها به تغییر در نحوه انجام آزمایش بسیار حساس هستند و بهتر است بر اساس اصول و استانداردهای جهانی انجام شود. آزمایش‌های مخرب و غیر مخرب زیادی وجود دارد که ما در این مطلب از سایت مقاوم سازان پایون قصد داریم تا آزمایش نمونه بتن مکعبی و استوانه ای را با هم بررسی کنیم. پیشنهاد می کنیم تا پایان همراه ما باشید.

Cubic and cylindrical concrete

آزمایش بتن نمونه مکعبی و استوانه ای

تعیین مقاومت فشاری بتن با آزمایش بتن نمونه مکعبی و استوانه ای با استفاده از دستگاه های جک فشاری انجام می شود. در این دستگاه ها دو قطعه بارگذاری می شود؛ یکی از این قطعات صلب است. نمونه بتن مورد آزمایش روی قطعه صلب قرار می گیرد. یک قطعه گوی شکل نیز بر روی نمونه قرار داده می شود. باید دقت کرد که نسبت بیشینه قطر قطعه بارگذاری شود.

آزمایش بتن نمونه مکعبی

نمونه مکعبی در آزمایش مقاومت فشاری را با قالب های مکعبی قالب گیری می کنند. در استانداردهای کشور انگلیس نمونه مکعبی 15 سانتی متر و سه لایه می باشد. هر لایه باید 25 بار با یک میله 25 میلیمتری کوبیده شود. این مکعب همچنین با ویبراتور هم می تواند متراکم شود. تنشی که در مرحله خرابی بتن به وجود می آید به عنوان مقاومت فشاری در نظر گرفته می شود.

Cubic and cylindrical concrete1

تحلیل نتایج آزمایش نمونه بتن مکعبی

نتایجی که از آزمایش نمونه بتن مکعبی حاصل می شود نباید بیش از 15 درصد با هم اختلاف داشته باشد. در صورت وجود تفاوت بیش از این مقدار باید آزمایش را مجددا انجام داد. در صورتی که آزمایش دوباره انجام نشود، میانگین نتایج بدست آمده در سه نمونه به عنوان مقاومت فشاری در نظر گرفته می شود. هر چه عمر بتن افزایش پیدا کند مقاومت فشاری آن نیز افزایش می یابد. اما حدود نود درصد از مقاومت بتن در دو هفته ابتدایی بدست می آید. اما 28 روز طول می کشد که 99 درصد از مقاومت فشاری حاصل شود.

آزمایش بتن نمونه استوانه ای

این روش در کشور آمریکا بسیار پر کاربرد می باشد. در این آزمایش بتن در قالب یک استوانه به ارتفاع 30 سانتی متر و قطر 15 سانتی متر ریخته شده و پس از سفت شدن توسط یک دستگاه سنجش مقاومت فشاری فشرده می شود. در این آزمایش هم تنش در زمان خرابی به عنوان مقاومت فشاری در نظر گرفته می شود. معمولا مقاومت فشاری برای نمونه بتن استوانه ای کمتر از نوع مکعبی است. این اختلاف مقاومت به دلیل تفاوت شکل و ابعاد است.

Cubic and cylindrical concrete2

چه عواملی بر مقاومت فشاری موثر است؟

نتایجی که از آزمایش مقاومت فشاری به دست می آید از عوامل مختلفی نشات می گیرد. برای تجزیه و تحلیل نتایج بدست آمده بهتر است این عوامل را با یکدیگر بررسی کنیم. در این آزمایش فرض را بر این می گیریم که یک فشار تک محوری خالص بر نمونه اعمال شده است. این موضوع در حالی است که اصطکاک بین سطح نمونه و صفحه جک واقعیت ندارد. این اختلاف به دلیل اختلاف مدول الاستیسیته و ضریب پواسون بین فولاد و بتن، کرنش جانبی صفحات جک کمتر از سطح پایانی نمونه بتن است.

چرا حالت شکست فشاری کامل وجود ندارد؟

به شکل کلی باید گفت که در هر مصالحی از جمله بتن حالت شکست فشاری کامل وجود ندارد. چرا که با فشار معمولا اتم ها و مولکول ها فشرده می شوند. پس بسیار مشکل است که فرض کنیم حالت فشار خالصی می تواند نمونه را بشکند.

تاثیر شکل نمونه بر آزمایش بتن نمونه مکعبی و استوانه ای چیست؟

در آزمایش نمونه بتن مکعبی و استوانه ای، شکل استوانه و شکل مکعب برای بتن هر کدام نتیجه متفاوتی را برای مقاومت فشاری ارائه می دهند. ممکن است این سوال ایجاد شود که کدام نمونه بهتر است؟ از آنجا که نیازی به گذاشتن کلاهک در نمونه های مکعبی وجود ندارد می توان گفت که نمونه بهتر و راحت تری هستند. اما معمولا مهندسان به نمونه های استوانه ای بیشتر تمایل دارند، چرا که اعتقاد دارند مقاومت بتن را بهتر نشان می دهد. اما در نهایت می توان گفت که اگر نمونه ها به شکل درستی مورد استفاده قرار گیرند، در نتیجه کار تاثیر قابل توجهی نخواهد داشت.

Cubic and cylindrical concrete3

تاثیر سرعت بارگذاری بر آزمایش بتن نمونه مکعبی و استوانه ای

هر چه سرعت بارگذاری نمونه ها بیشتر باشد مقاومت بتن نیز بزرگتر خواهد بود. هر چند علت این موضوع مشخص نشده است اما پیش بینی می شود که علت آن رشد بیشتر ترک های کمتر بحرانی باشد. این موضوع خلل بزرگتری ایجاد کرده و بار شکست را کمتر می کند.

تاثیر رطوبت و دما بر آزمایش بتن نمونه مکعبی و استوانه ای

بیشتر استانداردها توصیه می کنند که بتن قبل از آزمایش در شرایط اشباع قرار گرفته و نگهداری شود. نتایج تجربی نشان می دهد که بتن خشک شده مقاومت را افزایش می دهد. اما حرارت نیز بر نتایج آزمایش موثر است. حرارت بالاتر معمولا باعث کاهش مقاومت می شود. کارشناسان می گویند یک دلیل این موضوع از دست رفتن رطوبت از نمونه است.

انجام آزمایش بتن نمونه مکعبی و استوانه ای توسط مقاوم سازان پایون

در این مطلب تلاش شد تا همه چیز در مورد آزمایش نمونه بتن مکعبی و استوانه ای توضیح داده شود. انجام این آزمایش باید تحت شرایط آزمایشگاهی و توسط افراد متخصص صورت گیرد تا کمترین میزان انحراف را شاهد باشیم. به همین دلیل توصیه می کنیم انجام این آزمایش را برعهده شرکت های معتبر و متخصص در زمینه مقاوم سازی بتن بذارید تا بابت کسب نتیجه صحیح اطمینان داشته باشید. شرکت مقاوم سازان پایون یکی از شرکت های فعال در زمینه مقاوم سازی سازه های بتنی است. این شرکت تاکنون پروژه های مختلفی را در این زمینه به پایان رسانده است و می تواند به عنوان یکی از گزینه ها برای انجام آزمایش های مقاوت بتن شناخته شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx