ناشاقول بودن ستون چیست

26 اسفند ، 1401
شرکت پایون

ناشاقول بودن ستون یکی از مشکلاتی است که ممکن است حین ساخت برای هر ستون های هر سازه ای رخ دهد. ستون ها المان هایی عمودی هستند که وظیفه دارند بار ساختمان را از طبقات دریافت کرده و به پی انتقال دهند. ناشاقول بودن در شرایطی رخ می دهد که ستون های ساختمان در زاویه عمودی قرار نگرفته باشند.

در این وضعیت مشکلاتی برای ساختمان پیش خواهد آمد که بعضا ممکن است خطرناک نیز باشد. این مطلب از شرکت پایون قصد دارد به توضیح در مورد ناشاقولی ستون ها بپردازد و برخی از مسائل مرتبط را بررسی کند. با ما تا پایان همراه باشید.

ناشاقول بودن ستونناشاقول بودن ستون

ناشاقول بودن ستون

در هنگام نصب ستون ها مهندسان و کارگران باید توجه داشته باشند که ستون هایی که بر روی یکدیگر قرار می گیرند در یک زاویه عمودی با سطح زمین قرار گرفته و در اصطلاح شاقول باشند. البته به طور کلی سازه باید دارای اندکی ناشاقولی باشد.

نظارت بر این امر به عهده مهندسان سازه است. جالب است بدانید که گر چه شاقول سازی ستون کاملا اجباری است اما نا شاقول بودن سازه نیز باید رعایت شود. میزان ناشاقول بودن سازه باید مقدار مشخصی باشد و از قبل محاسبه شده باشد. ضمنا اندازه گیری ناشاقولی با ابزارهای خاصی صورت می گیرد.

ناشاقولی ستون ها چه مشکلاتی به وجود می آورد؟

با توجه به نقش مهم ستون ها حتی اگر یک ستون شاغول نباشد کل عمکرد سازه تحت تاثیر قرار می گیرد. شاغول نبودن بیش از اندازه ستون ها می تواند منجر به مشکلاتی شود و زمینه را برای وقوع برخی از حوادث ایجاد کند. از جمله این مشکلات باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  •  اگر یک ستون ناشاقول باشد در برابر ارتعاشات و نیروهای وارد شده به خاطر زلزله ممکن است باعث ناپایداری و ریزش سازه کلی شود.
  • رفتار سازه ها به شکل کلی خطی می باشد. اگر ستون یا ستون هایی نا شاقول باشند رفتار سازه بحالت غیرخطی تبدیل می شود و سازه حالت ناپایدار به خود می گیرد.
  • اگر در ستون ها از وصله استفاده شده باشد، این وصله ممکن است لنگر ایجاد کند و در شرایطی که از لنگر ستون بالاتر برود باعث ریزش سازه شود.

بیشینه ناشاقولی مجاز چقدر است؟

اما شاقول نبودن ستون ها اندازه مشخصی دارد که در صورت تجاوز از آن ناشاقولی غیرمجاز به وجود می آید و امنیت سازه با توجه به آنچه گفته شد تحت تاثیر قرار می گیرد. بر اساس آیین نامه ها میزان نا شاقول بودن تا طبقه 20 به ازای هر طبقه در نهایت 25 میلی متر به طرف نمای ساختمان و 50 میلی متر به سمت سازه می باشد.

شاقول سازی ستونشاقول سازی ستون

اندازه گیری ناشاقولی ستون ها به چه شکل انجام می شود؟

راه های مختلفی برای بررسی و اندازه گیری این موضوع وجود دارد. این کار به دو روش سنتی و پیشرفته انجام می شود. مهندسان می توانند از هر کدام از این دو روش استفاده کنند اما بهتر است علاوه بر روش سنتی از روش جدید (استفاده از دستگاه تئودولیت) نیز استفاده شود تا درصد خطا کاهش پیدا کند.

بررسی شاقول بودن ستون به روش سنتی

اگر قصد دارید از روش سنتی برای بررسی این موضوع استفاده کنید، باید گام به گام شاقول بودن ستون های هر طبقه بررسی شده و در صورت تایید بتن ریزی آن طبقه انجام شود. در صورتی که یکی از طبقات میزان ناشاقولی غیرمجازی باشد باید عملیات بتن ریزی در آن طبقه متوقف شود. متاسفانه برخی از مهندسان ناظر تنها به شاقول بودن ستون های طبقه همکف اکتفا می کنند که بسیار اشتباه و خطرناک است.

دیگر مقالات را در این بخش دنبال نمایید

انواع و الزامات بتن پیش تنیده

مقاوم سازی و عایق کاری دیوار با توری فایبرگلاس

بررسی شاقول بودن ستون به روش جدید

در این روش از دوربین های تئودولیت استفاده می شود. استفاده از این دوربین ها بسیار ساده است. تنها کافی است آن را به صورت موازی در نزدیک یک ستون و لبه آن قرار دهید. پس از آن باید تلسکوپ را بچرخانید و آن را به سمت پایین حرکت دهید. اگر تار عمودی دوربین و لب ستون پایینی مشاهده شود ستون نا شاقول است. در صورتی که دوربین های توتال لیزری داشته باشید، بررسی این مشکل ساده تر نیز خواهد شد.

چطور از ناشاقولی ستون ها جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری  از ناشاقول بودن راه های مختلفی وجود دارد. برای مثال می توان پای هر قالب را با گچ و آجر پوشانده شود تا در موقع بتن ریزی دچار انحراف نشوند. بهتر است قالب ها نیز در همه جهت ها به وسیله جک های مخصوص مهار و محکم شوند. اگر در قسمت هایی نمی توان از جک استفاده کرد باید باید با پیچ یا سیم آرماتور قالب ها را در سرجای خود محکم قرار داد. توجه داشته باشید که تمامی این تدابیر باید قبل از بتن ریزی اندیشیده شده و اجرا شود.

جلوگیری از ناشاقولی ستونجلوگیری از ناشاقولی ستون

برطرف کردن ناشاقولی ستون ها و سازه چگونه انجام می شود؟

اگر اندازه ناشاقول بودن ستون ها زیاد باشد بهتر است آن را با آچار تصحیح کنید. راه دیگر برای اصلاح ناشاقول بودن ستون استفاده از جک است. اگر این میزان بیش از اندازه و خیلی زیاد باشد باید از دستگاه تیفور استفاده کرد.

اینکه چه وسیله ای برای اصلاح نا شاقول بودن استفاده می شود و همچنین چگونگی استفاده از آن باید توسط مهندسین متخصص مشخص شود. تیفور باید به وسیله سیم در دور ستون ها بسته شود. سیم نیز باید به دیگر ستون ها وصل شود. این کار باعث می شود تا ستون ها به سمت یکدیگر کشیده شوند و ناشاقولی بر طرف شود.

مقاوم سازی ساختمان ها با مقاوم سازان پایون

آنچه تا اینجا مطالعه کردید توضیحاتی بود که در پاسخ به سوال " ناشاقول بودن ستون چیست؟ " داده شد. رعایت برخی از نکات کاملا ساده می تواند مقاومت سازه را در برابر فشارهای وارده و شرایط خاص مثل زلزله افزایش دهد. رعایت همین نکات ساده به مهندسان مشاوری نیاز دارد تا علاوه بر تخصص دارای مهارت و مسئولیت پذیری بالا باشند.

پیشنهاد می شود برای اطمینان خاطر از شرکت های مشاور در زمینه ساخت ساز کمک بگیرید. شرکت مقاوم سازان پایون یکی از شرکت های شناخته شده در این زمینه است. این شرکت گزینه ای ایده آل برای انجام کلیه فعالیت های مرتبط با مقاوم سازی محسوب می شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx