آشنایی با انواع روش های متداول برش بتن

26 اسفند ، 1401
شرکت پایون

روش های متداول برش بتن معمولا در پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند تا بخشی از بتن جدا شود. در برخی از پروژه های ساختمانی نیاز است بخشی از بتن را از قسمت اصلی آن جدا کرده و یا به شکل کامل برش داده تا اصلاحاتی انجام شود. انجام این کار باید به شکل تخصصی باشد.

اما سوال اینجاست که چه روش هایی برای برش بتن وجود دارد؟ یا بهترین روش برش بتن کدام است. برای پاسخ به این سوالات پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب از شرکت مقاوم سازان پایون را از دست ندهید.

روش های برش بتنروش های برش بتن

برش بتن چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

بتن امروزه یکی از مصالح مهم در ساخت انواع سازه ها است. در هر پروژه متناسب با شرایط و اتفاقات گاهی نیاز به تغییر بخش هایی از سازه بتنی وجود دارد. برای مثال لازم است تا بتن تراشیده شده و یا برش داده شود تا میگرد در آن کاشته شود و یا فضا برای عبور لوله های آب یا فاضلاب مهیا شود.

برش بتن چه برای بتن معمولی و چه برای بتن مسلح به شکل تخصصی و به وسیله دستگاه های مخصوص انجام می شود. نکته اینجاست که در هر شرایط مختلفی نیاز است تا از یک روش مناسب برای برش بتن استفاده شود.

انواع روش های متداول برش بتن

برخی از افراد فکر می کنند با هر وسیله ای مثل فرزها یا دستگاه های سنگ بری به راحتی می توان بتن را برش داده و بخش های مد نظر را جدا کرد؛ اما این طور نیست. بتن ها شرایط متفاوتی دارند اما علاوه بر این هر قسمت از سازه بتنی نیز محدودیت هایی برای انتخاب روش دارند. به طور کلی روش های معمول برش بتن شامل موارد زیر هستند:

  • روش کرگیری
  • روش کاتر یا کف بر
  •  روش دیواربر یا والسا
  • روش سیم الماسه
  • روش دستگاه اسپلیتر و...

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید.

نحوه برش بتن با سیم

نحوه برش بتن با دستگاه کاتر

برش بتن از روش کرگیری

یکی از متداول ترین روش های برش بتن استفاده از کرگیری است. نام دیگر این روش مغزه گیری است. معمولا کرگیری برای برش بتن های مسلح مورد استفاده قرار می گیرد هر چند می توان برای برش انواع بتن از آن استفاده کرد.

الماسه ها در عمق مشخصی از بتن قرار می گیرند تا بتن و میلگرد ها از بین بروند. در این روش می توان عمق و ضخامت بتن را تنظیم کرد. همچنین امکان برش عمودی و افقی وجود دارد و در هنگام برش بر روی بتن ترک ایجاد نمی کند. آلدگی صوتی و سرعت عمل بالا از دیگر نکات مثبت این روش است.

برش بتن از روش کرگیریبرش بتن از روش کرگیری

روش کاتر یا کف بر

کاتر یا کف بر نیز یکی از راه های برش بتن است. کاترها به سه بخش کاترهای برقی، هیدرولیکی و دیزلی تقسیم بندی می شوند. دیسک های الماسه این دستگاه ها می توانند انواع برش را بر روی بتن ایجاد کنند. معمولا عمق الماسه ها نهایتا تا 50 سانتی متر می رسد. دستگاه های کف بر قیمت نسبتا مناسبی دارند و با سرعت های مختلفی می توان برش را به وسیله آنها انجام داد. این دستگاه های همچنین تا عمق خوبی از بتن قابلیت برش دارند.

روش دیواربر

دیوار بر یا والسا دیگر روش بریدن بتن است. همانطور که از نام این دستگاه و این روش پیداست، برای برش دیوارهای عمودی از آن استفاده می شود. اما برای برش دادن بتن در این روش نیاز به وجود یک سطح مسطح است. این دستگاه معمولا در مکان هایی استفاده می شود که به برش های عمیق نیاز نباشد. این عمق معمولا بین 40 تا 60 سانتیمتر است. سرعت و دقت بالا از خصوصیات این روش است.

روش سیم الماسه

سیم الماسه که با نام سیم بتنی نیز شناخته می شود برش های عمیق بر روی بتن را با سرعت بسیار بالایی انجام می دهد. به طور معمول زمانی از این دستگاه استفاده می شود که سطح مقطع بزرگی برای برش داشته باشیم. این دستگاه به راحتی می تواند به صورت قالبی به برش بتن اقدام نماید. برای این روش نیز به دستگاه مغزه گیر نیاز است.

سیم الماسه یکی از جدیدترین دستگاه ها برای برش بتن به شمار می رود. برای استفاده از سیم الماسه دو سمت بتن سوراخ می شود و سپس با چرخش سیم الماسه فاصله بین سوراخ ها برش داده می شود.

روش برش بتن با سیم الماسهروش برش بتن با سیم الماسه

روش دستگاه اسپلیتر

یک روش دیگر برای برش بتن استفاده از اسپلیتر است. این دستگاه بیشتر از اینکه به نام برش دهنده بتن شناخته شود باید با عنوان تخریب کننده از آن یاد کرد. برای استفاده از این دستگاه ابتدا سوراخ هایی در بتن ایجاد می شود تا جک دستگاه در آن قرار بگیرد. وقتی دستگاه روشن می شود نیروی زیادی به قسمت جک وارد شده و باعث تخریب بتن می شود.

دیگر روش های برش بتن

به جز مورد آخر آنچه تاکنون معرفی شد روش های برش بتن مسلح و غیرمسلح بود. اما روش های دیگری نیز برای برش بتن ممکن است مورد استفاده قرار بگیرند که معمولا در دست تخریب کننده های بتن قرار می گیرند.

اما به هر روی می توان از برخی از این روش ها برای از بین بردن بخشی از بتن و جدا کردن آن از بخش اصلی استفاده کرد. برخی از این روش ها مثل برش با شعله یا لنسینگ هستند که در آن بتن تحت حرارت بیش از 4000 درجه قرار می گیرد. روش های مختلف تخریب نیز شامل این موارد محسوب می شوند.  

تخریب و ترمیم بتن با مقاوم سازان پایون

در این مقاله تحت عنوان آشنایی با انواع روش های متداول برش بتن انواع روش های مورد استفاده برای برش بتن را با هم مرور و توضیحات نسبتا خوبی در هر مورد ارایه کردیم. برای انجام فعالیت هایی مثل برش بتن نیاز به حضور متخصصانی دارید که روش مناسب جهت برش را با توجه به شرایط مشخص کرده و بر نحوه انجام برش نظارت داشته باشند. پیشنهاد ما برای انجام این کار شرکت مقاوم سازان پایون است که به عنوان یکی از شرکت های شناخته شده در زمینه مقاوم سازی و اصلاح سازه های بتنی شناخته می شود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx