مشخصات و ویژگی های مواد ترمیمی بتن

26 اسفند ، 1401
شرکت پایون

مشخصات و ویژگی های مواد ترمیمی بتن و اطلاع از آن باعث می شود تا دانش بیشتری نسبت به این مواد پیدا کرده و بهترین مواد ترمیمی مناسب انتخاب شوند. سازه های بتنی با گذشت زمان دچار فرسودگی شده و نیاز به ترمیم پیدا می کنند. حتی این ترمیم ممکن است به علت تغییرات خودخواسته در بتن انجام شود.

در این مواقع نیاز است تا با استفاده از برخی ملات های ترمیمی بخش آسیب دیده از بتن بازسازی و احیا شود. برای آشنایی بیشتر با این مواد ادامه مطلب از شرکت مقاوم سازی پایون را از دست ندهید.

مواد ترمیمی بتنمواد ترمیمی بتن

ترمیم بتن چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

همانطور که گفته شد بتن به دلایل مختلفی ممکن است دچار آسیب و مشکلات مختلف شود. مشکلات و خرابی های سطح بتن چیز عجیبی نیست اما در صورت عدم رسیدگی ممکن است آسیب ها گسترش پیدا کرده و عملکرد کلی سازه بتنی را تحت تاثیر قرار دهد. به مجموعه روش هایی که در آن آسیب های وارده بر بتن یا مشکلات آن برطرف می شود ترمیم بتن می گویند.

مواد ترمیمی بتن چیست؟

ترمیم کننده های بتن موادی هستند که دارای قابلیت سیمانی شدن هستند و می توانند با بتن ارتباط برقرار کرده و از جنس آن شود. الیاف مختلف، سیمان های متفاوت، مواد افزودنی مجاز و... از جمله موادی هستند که برای تولید ملات های سیمانی یا همان ترمیم کننده های بتن مورد استفاده قرار می گیرند.

اما پایه این مواد بیشتر همان آب و سیمان است که با برخی از افزودنی ها ترکیب می شوند. این افزودنی ها ویژگی ها و شرایط مختلفی را برای بتن ایجاد می کند تا کاربرد این مواد ترمیمی بتن در وضعیت های مختلف ممکن شود.

مزایا و کاربردهای مواد ترمیمی بتن چیست؟

بر اساس آنچه گفته شد این مواد برای ترمیم و اصلاح وضعیت بتن خشک شده مورد استفاده قرار می گیرند. به همین دلیل است که مزایای ترمیم کننده بتن شاید بیشتر از خود بتن باشد. از مزایای مواد ترمیمی بتن می توان به چسبندگی بالای آن به سطح بتن اشاره کرد. برای این مزیت مواد ترمیمی نیاز به افزودنی ندارند. برای استفاده از این مواد نیاز به تجربه و دانش بالایی وجود ندارد. اما دیگر مزیت های مواد ترمیمی شامل موارد زیر هستند:

  • می توان این مواد را در انواع مختلف و متنوع از سازه های بتنی مسلح استفاده کرد.
  • می توان مواد ترمیمی را با ملات های سیمانی به یک شکل و یک رنگ درآورد.
  • پس از سفت شدن هیچ تغییر شکلی نخواهند داشت و در برابر تغییر حجم، شکل و اندازه مقاوم هستند.
  • مواد ترمیم کننده برای بتن به سادگی با آب مخلوط می شوند.
  • مقاومت بالا در برابر یخ زدگی، ذوب شدن و خوردگی از مزایای مواد ترمیمی است.

کاربرد مواد ترمیم کننده بتنکاربرد مواد ترمیم کننده بتن

ویژگی های مواد ترمیمی بتن چیست؟

نفوذ ناپذیری و مقاومت زیاد از جمله ویژگی های مهم این مواد هستند اما اگر بخواهیم سایر ویژگی های مواد ترمیم کننده بتن را نام ببریم باید به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

  • آب بندی سطوح و چسبندگی سطحی بالا
  • مقاومت در برابر خوردگی های شیمیایی و تغییر شکل در دمای متفاوت
  • نفوذ پذیری خیلی پایین و طول عمر بالا
  • عدم وجود انقباض برای اطمینان از چسبندگی مواد
  • سرعت انجام کار با استفاده از این ترمیم کننده ها
  • ضایعات بسیار ناچیز پس از ترمیم بتن
  • قابلیت ترمیم تمام اجزای بتنی از جمله تیر و ستون ها در ساختمان

مشخصات مواد ترمیمی بتن چیست؟

تمامی مزایا و ویژگی های مواد ترمیمی کننده بتن را مورد بررسی قرار دادیم حال نوبت به مشخصات ترمیم کننده های بتن می رسد. در ادامه برخی از مشخصات بتن مثل پایداری حجم، ویژگی های کشسانی مقاومت فشاری و خمشی، چسبندگی، گرانروی و... این مواد را بررسی می کنیم.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

نحوه ترمیم بتن آسیب دیده و کرمو

ترک سازه ای و روش های ترمیم ترک بتن

پایداری حجمی

پایداری به طور کلی به تغییرات به شکل خطی و دراز مدت در مواد ترمیمی پس از جایگذاری گفته می شود. پایداری حجمی به طور مستقیم با لایه زیرین بتنی ارتباط دارد. بیشتر مواد سیمانی قابلیت جمع شدگی در ساعات اولیه پس از استفاده را دارند. تغییر در حجم مواد ترمیمی ممکن است باعث تنش برشی بالا، ترک خوردگی و نچسبیدن لایه زیرین شود.

ویژگی کشسانی

این ویژگی باعث می شود اندازه و شکل اصلی پس از حذف نیرو با اعمال تغییر شکل احیا شود. این ویژگی در درجه اول برای ترکهای فعال پل ها، عایق بندی کردن ترک ها و پوشش سطوح انجام می شود.  

افزودن مواد ترمیمی بتنافزودن مواد ترمیمی بتن

ضریب انبساط حرارتی

این ضریب به معنای تغییر طول ماده در ازای تغییرات دما است. هر چه ضریب انبساط حرارتی مواد ترمیمی بتن با بتن اولی همخوانی بیشتری داشته باشد بتن کمتر دچار مشکل می شود. نوع سنگدانه های به کار رفته در بتن اصلی و ترمیمی نقش مهمی در شریب حرارتی آنها ایفا می کند.

مقاومت پیوند

این مقاومت در اصل مقاومتی است که مواد نسبت به جدا شدن از لایه بتنی اصلی یا میلگردهای متصل انجام می دهند. مقاومت پیوند از مقاومت کششی در لایه زیرین در هنگام گسیختگی لایه پایینی در مقابل تنش های متقابل تجاوز می کند.

چسبندگی

چسبندگی برای مواد ترمیم کننده بتن ویژگی است که برای ثابت ماندن یا جدا نشدن در زمان استفاده کاربرد دارد. توجه داشته باشید این ویژگی برای راحتی ساخت و ساز و یکنواختی ترمیم بسیار مهم است.

گران روی یا ویسکوزینه

گرانروی مقاومت مواد در برابر جریان حرکت خود آن است. این مقاومت به دما و نرخ کرنش برشی نیز بستگی دارد. موادی که گران روی کمی دارند برای ترمیم ترک ها و نفوذ کردن به سوراخ های بتن و جایگزین کردن بتن مورد استفاده قرار می گیرند.

ویژگی های ظاهری

همسان بودن مواد ترمیمی پس از خشک شدن با بافت سطح قدیمی یکی از ویژگی های مواد ترمیمی بتن است. این بافت و رنگ تا حد ممکن باید با بستر اصلی بتن همخوانی داشته باشد. همچنین پس از قرار گرفتن در شرایط محیطی متفاوت و تغییرات زمان بافت و رنگ مواد ترمیمی نباید تغییر کند.

انجام پروژه های ترمیمی بتن با مقاوم سازان پایون

در این مطلب مشخصات و ویژگی های مواد ترمیمی بتن را با یکدیگر مرور کردیم. ترمیم بتن گرچه به ظاهر کار ساده ای به نظر می رسد اما انجام آن به شکل دقیق و بدون نقص کار هر کسی نیست. توصیه می کنیم برای انجام پروژه های مرتبط با ترمیم بتن از شرکت های مجرب و مشاورین با تجربه استفاده کنید.

شرکت مقاوم سازان پایون یکی از شرکت های شناخته شده در زمینه ترمیم و مقاوم سازی سازه های بتنی است که با تجربه و دانش خود یکی از بهترین گزینه ها برای پیمانکاری یا مشاوره پروژه ها خواهد بود.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx