بتن ریزی در هوای سرد چگونه است

19 دی ، 1401
شرکت پایون

بتن ریزی در هوای سرد شرایط ویژه ای دارد که باید حتما به آن توجهه ویژه ای داشت تا بتن ریزی دچار مشکل نشده و پروژه به بهترین حالت ممکن به پایان برسد. با سرد شدن هوا علاوه بر اینکه خود بتن دچار مشکل می شود، وسایل حمل و نقل بتن و پروژه بتن ریزی نیز با مشکلاتی مواجه می شود.

اما جای نگرانی وجود ندارد اگر قصد دارید حرفه ای کار کنید بهتر است بدانید امروزه روش های مختلفی برای جلوگیری از یخ زدگی بتن و مسائل و مشکلات وابسته به آن وجود دارد. در این مطلب از شرکت پایون در این زمینه اطلاعاتی را ارائه خواهیم داد.

بتن ریزیبتن ریزی

بتن ریزی در هوای سرد چگونه است؟

آب در بتن برای ایجاد هیدراتاسیون و روان کردن بتن مورد استفاده قرار می گیرد. بتنی که با آب مخلوط شده است حالتی خمیری دارد. جالب است بدانید که هیدراتاسیون آب در دمای پنج درجه بالای صفر متوقف می شود. اما آب نیز در این دما دچار یخ زدگی شده و روانی بتن را تحت تاثیر قرار می دهد. این موضوع مقاومت اولیه و گیرایی بتن خصوصا در ساعات اولیه بتن ریزی را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد. مشکل ممکن است تا جایی ادامه پیدا کند که باعث شود مقاومت نهایی بتن تا نصف کاهش پیدا کند.

چه هوایی برای بتن ریزی سرد محسوب می شود؟

مقررات ملی ساختمان و آیین نامه های داخلی متوسط دمای کمتر از 5 درجه سانتی گراد را دمای سرد برای بتن ریزی معرفی می کند. بعضی تعاریف دیگر میانگین دمای حداقل و حداکثر طی سه روز متوالی را در نظر می گیرد تا دمای 5 درجه سانتی گراد حاصل شود. البته باید توجه داشت که تعاریف مختلفی در این زمینه وجود دارد اما متداول ترین تعریف وجود دمای کمتر از 5 درجه سانتی گراد در زمان بتن ریزی است.

هوای سرد چه تاثیری در بتن ریزی دارد؟

هر چه هوا سردتر باشد دمای مصالح مختلف کاهش پیدا می کند. سرما باعث کاهش دمای سیمان، آب و سنگدانه ها می شود. دیرگیری یکی از اصلی ترین و اولین مشکلاتی است که در بتن ریزی در هوای سرد ایجاد می شود.

دیرگیری نیروی بیشتری به قالب بندی و نیروهای نگهدارنده وارد می کند و همین باعث افزایش هزینه ها می شود. اگر شدت سرما به حدی باشد که باعث یخ زدن اب شود، بتن به کلی خاصیت خود را از دست می دهد. وزش باد ممکن است شرایط را از آنجه هست نیز بدتر کند.

در مورد سیمان توصیه می شود تا از سیمان های زودگیر استفاده شده و نسبت درصد آب به سیمان کم استفاده شود. سیمان تیپ سه یکی از بهترین گزینه ها در این مورد است. هر چه دمای آب در هنگام اختلاط با بتن بیشتر باشد مراقبت از کل بتن در برابر یخ زدن بهتر ایجاد می شود. اما باید توجه داشت که هرگز از اب جوش یا آبی در نقطه نزدیک به جوش استفاده نشود چرا که باعث زودگیری شدید بتن می شود. اگر گرم کردن اب ممکن نبود می توان از تکنیک گرم کردن سنگدنه استفاده کرد.

بتن ریزی در هوای سردبتن ریزی در هوای سرد

افزودنی های بتن برای بتن ریزی در هوای سرد چیست؟

راه های اولیه و ساده را با هم مرور کردیم اما امروزه از روش های نوینی برای حل این مشکل استفاده می شود. یکی از این روش ها استفاده از افزودنی های مجاز بتن برای تغییر رفتار آن است. این افزودنی های به سه دسته روان کننده ها، نمک ها و حباب سازها دسته بندی می شوند.

  • حباب هوا مخزنی در بتن ایجاد می کند که آب منبسط شده در اثر سرما از فشار بر بتن جلوگیری کرده و مقاومت بتن را در برابر یخ زدگی افزایش می دهد.
  • روان کننده های مختلفی برای بتن به بازار عرضه شده است که بتن را برای استفاده ز شرایط آب و هوایی بسیار سرد محیا می کند.
  • نمک کلریزه نیز یکی از راه ها برای بالابردن دمای بتن است. متاسفانه از این نمک در مکان هایی که در مجاورت فلز قرار نگرفته باشد استفاده نمی شود.

نحوه بتن ریزی در هوای سرد

به طور کلی روش بتن ریزی در هوای سرد با بتن ریزی در شرایط معمولی تفاوتی نمی کند. تنها تفاوت انجاست که دمای بتن نباید در طول بتن ریزی افت پیدا کند. اگر به هر دلیل نمی توان از کاهش دما جلوگیری کرد بهتر است از زودگیر های بتن که با عنوان ضد یخ شناخته می شود استفاده کرد. این ضد یخ های بتن انواع مختلفی دارند و در بازار با اسامی مختلفی وجود دارد.

دیگر مقالات ما را در این بخش دنبال نمایید

عملکرد زودگیری بتن در هوای سرد

افزودنی های ضد یخ برای بتن ریزی در هوای سرد

نکات مهم بتن ریزی در هوای سرد چیست؟

  • سیمان های پوزولانی و روباره ای حرارت کمتری تولید می کنند و احتمال یخ زدن آنها بیشتر است.
  • در هوای سرد از طرح اختلاطی استفاده کنید که نسبت آب به سیمان آن از ۰٫۵ کمتر باشد.
  • اگر گرک کردن محیط بتن ریزی کم هزینه و آسان است شما یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از یخ زدگی بتن را در اختیار دارید.
  • استفاده از سیمان پرتلند زودگیر نوع 3 توصیه می شود.
  • اگر بتن دچار گرما و سرمای زیادی می شود از مواد حباب زا استفاده کنید.
  • حتما سنگدانه ها را بررسی کنید تا آغشته به یخ و برف نباشند.
  • مصالح مورد استفاده را در جهت وزش باد سرد قرار ندهید و یا در صورت لزوم از بادگیر استفاده کنید.
  • در صورت عدم استفاده از روان کننده ها اسلامپ نباید بیش از 50 میلیمتر باشد.

نحوه بتن ریزی در هوای سردنحوه بتن ریزی در هوای سرد

مشاوره های بتن ریزی در هوای سرد با مقاوم سازان پایون

در این مطلب تلاش شد تا نکاتی را درمورد بتن ریزی در هوای سرد ارایه دهیم. بتن ریزی خصوصا برای ساخت سازه های بزرگ ساختمانی یکی از مهم ترین و تخصصی ترین فعالیت های ممکن است. بنابراین نه تنها در شرایط خاص مثل وجود هوای سرد که در شرایط معمولی نیز بهتر است از مشاوره شرکت های معتبر در این زمینه استفاده شود. شرکت مقاوم سازان پایون از شرکت های فعال در صنعت مقاوم سازی بتن است که سالها تجربه کاری را در کارنامه خود داشته و می تواند گزینه ای خوب برای پروژه های بتنی باشد.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LfYGFMgAAAAAF6YmqbT-_dIDsNXJasTx5b83yKx